Frispel

sedan 2001

Bally Capersville 1966 för 38500:-

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Restaureringsfirmorna i USA tar i rejält.
Ligger på ebay just nu.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund

Stöddigt kan jag tycka - inte minst när man jämförelsevis spenderar liknande summor på många av de bättre spelen från mitten av 90-talet. Men jag är väl för dum för att inse charmen med EM-spel  :o ;D

Har jag drömt eller är det någon här på forumet som minns att Kronofogden sålde ett gäng flipperspel för några år sen (Sundbyberg ? ) där bl.a. ett Jet Spin från Gottlieb gick för närmare 30 tkr ? Jag är så besviken på mig själv  att jag inte skärmdumpade "sålt-listan" när jag såg det första gången.  Nu är tyvärr den auktionen inte sökbar längre.


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Vore väl ingen överdrift att säga att -alla- spelen på Amerikanska Ebay är dyrast.
Själv skulle jag inte hämta ett EM ens om det vore gratis :) Men alla gillar olika ;D


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Många EM-spel har loads of charm. Hälften av hela min flipperspelssamling är enbart EM-spel. ca 90% av hela spelsamlingen är classic-spel. och bara 10% "moderna" spel.
Har förresten själv två st Capersville, och två Nip-it, ett 4Million B.C., Fireball och ett par till som alla är multiballspel, bally var det enda företaget som satsade på multiball EM-spel (tror dock att Williams ev gjorde ett spel) Zipper-flipper var en annan typisk Bally uppfinning (Williams provade det på fyra spel 1968).

Jodå charm finns det mängder av när det gäller EM-spel. När jag började spela seriöst (kan inte räkna mitt flipprande med brorsan på 60-talet som seriöst) så fanns det bara EM-spel.
Där på 70-talet, byggdes min kärlek för EM-spel upp, som sen inte har falnat.
« Senast ändrad: januari 04, 2018, 16:09:10 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Zipper-flippers hade jag inte hört talas om. Blev tvungen att googla video...rätt fräsigt👍


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
För att rätta eller nyansera inlägget ovan. Jag håller med om att EM-spel rent estetiskt spöar nyare spel alla dagar i veckan. Där inser s.a.s. även en rookie som jag att charmen finns. Men just spelkänslan och pling-plongandet kan åtminstone för mig inte uppväga ett spel från Early E eller Solid S-generationen.

Hade jag själv haft en samling i 10-plus storlek då hade såklart en EM-titel hört hemma där - om inte annat så för att ge lite extra djup åt de modernare spelen.



dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Sen är det väl lite vad man växt upp med.
Har man växt upp med EM så bidrar väl nostalgin ganska kraftigt till spelupplevelsen.
Enda EM som jag kommit i kontakt med the early days var ett Startrek i en raggar-mancave. :)
Biljarden och darten fick betydligt mer uppmärksamhet...

Håller med om att det finns mycket snygga EM. Bra konstverk om man har plats för bråten :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors


Tags: