Frispel

sedan 2001

Hur är intresset för gamla EM-spel

pellew

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Hej,

Hur är det generella intresset för gamla EM-spel t ex:
http://www.ipdb.org/machine.cgi?id=893
Finns det något värde i dom så att det är lönt att ge sig på att laga?

Hälsningar Pelle


FFFrankie

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
  • // Vill ha ett rum fullt av 80-talsspel //
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tjena!

Klart det finns intresse för EM-spel. Bara kolla på Blocket hur snabbt de går vid rätt prissättning. Dock har en del skyhöga tankar om vissa spel och lägger ut dem på tok för dyrt. Alla spel på Topplistorna ryker ju direkt om de kommer ut.


stubben

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Stubbens
  • Stad: Hallstahammar
Hej,

Jajamensan, intresse finns det för alla typer av flipperspel.
Se det lite som en generationsfråga kanske...
Sen tycker jag mig märka att när många spelägare har gått igenom dom flesta nyare spel och har varit med en stund, så öppnar sig intresset för även dom äldre spelen.

Är givetvis inte samma skjuts/action i dom äldre spelen som dom nyare, men charmfaktorn är ju bara såå hög.
Kan vara riktigt skönt att varva ned med ett par kulor på ett hederligt em spel efter att försökt fånga alltför många multiballs under ett hysteriskt spelande på ett modernare spel...


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Håller också med om att det faktiskt finns intresse för gamla EM-spel. Sålde två spel strax före jul - Gottlieb Magnotron och Williams Aztec - och kompisen sålde ett Bally Monte Carlo. Vi som säljare tyckte så klart att det vi begärde var rimligt och det tyckte tydligen köparna också, för det var inget prutande över huvud taget. De såldes mer eller mindre samma dag som vi meddelade att de var till salu.
Och egentligen tycker jag inte att det är så konstigt med det intresset. Köper man ett EM-spel från mitten av 70-talet får man enligt mig ruskigt mycket spelglädje för pengarna. Det är långt ifrån alla moderna spel för 25 000, som är lika roliga som t ex Jack in the Box som man troligen får för runt 7 000 idag. Dessutom går ju EM-spel aldrig sönder - de upphör tillfälligtvis endast att fungera - så några reservdelar behöver heller inte köpas.
Dock är jag - men det är min personliga åsikt - tveksam till EM-spel med korta flipprar och/eller utan inlanes. Där är slumpfaktorn enligt mig oftast för hög och körglädjen för låg. Men i rätt miljö kan de vara ruskigt fina möbler!


Tags: