Forum > Flippersnack

Graderingslista?

(1/4) > >>

Chacabra!:
Hejsan! Är ny på forumet och nybliven flipperägare   :)!

Jag tänkte kolla med er, mer erfarna flippersamlare hur ni bedömer skicket på ett flipperspel?
Har kollat men lyckas inte hitta någon lista på gradering vad som är toppskick och dåligt skick. Oftast på annonser läser man bruksskick. Samt när jag bett om bilder från säljare så är det oftast lite slitet i botten längst kanterna på flipperspel. Är detta någon som man kan ignorera för det är så pass vanligt eller vart hamnar sånt i skalan?

Något liknande jag tänkt mig är listan från personer som samlar vinyl skivor. Det jag hittade där var följande gradering:

Mint: Helt perfekt, ospelad skiva.

Mint-: Spelad men så gott som ny, inga repor eller märken.

EX: Ytmärken kan förekomma, inga (djupa) repor dock.

VG++: Fullt spelbar skiva, har dock ett eller flera märken på vinylen.

VG+: Något sliten/repig skiva, Bör spela igenom, kommer dock antagligen
att knastra.

VG: Mycket sliten, djupa repor m.m.

Exempel på detta på flipperspel kanske skulle vara:

Mint: Fabriksny, aldrig spelat
Mint-: Begagnad men servad vad allt det innebär, spelplan i toppskick (LED'ad, bytt spolar etc)
EX: Lite slitet kring hål i plan, repor i kabinett dock inget allvarligt:
Bruksskick: Var denna nu hamnar????
VG: Borrad kabb, trasig belysning, sliten spelplan etc

Ja ni förstår... hur ser er graderingsskala ut?

LOP:
Det svåra ligger nog i att en vinyl bara blir sämre och sämre hela tiden, aldrig bättre. ett flipper kan man renovera

NIB, New In Box: Ligger kvar i kartongen
HOU, Home Use Only: Endast spelat hemma, aldrig varit utställt.

På äldre finns det nog ingen skala, det finns så många olika detaljer som kan skilja. Du nämner själv LEDad, inte självklart att alla älskar det. Moddar i olika former kan vara både bra och dåligt. Ibland kan kabinettet vara jättefint men spelplanen utsliten eller tvärtom. Kretskort kan vara original eller nya...

Det finns för mycket olika grejer som kan skilja för att en sån skala skulle kunna fungera, så man får nog helt enkelt beskriva spelet med text och bilder istället

Chacabra!:
Det verkar vara lite mer personligt när det kommer till flipper ja. Men några standarder tycker jag det borde finnas. Som dekaler, kabinett eller spelplan.

Det är inte en fråga om vad man kan fixa, utan skicket som du ser det när du åker och tittar på ett begagnat flipper. Jag säger inte man ska jämnföra vinyl och flipper. Det går inte. Men man kan ändå använda sig av en graderingsskala. Behöver inte vara den som används för vinylskivor. Kan vara skala mellan 1-10. Min fråga är då.. vad ser du för skick på en som ligger på 1 och en som är på 10 när du kollar i verkligheten? Tror inte en med borrad kabb och extremt sliten spelplan hamnar på 10.
NIB verkar då vara en klar 10 tex.

Bruksskick tolkar jag som den används en hel del... lite underhåll behövs med andra ord. Så kanske en 5 eller VG++. Finns så mycket på ett flipper att bedömma så jag ber inte om 10 sidor A4 av allt som kan vara fel utan en kort tolkning av vinylgraderingen på flipper. 

Detta är alltså ingen officiell lista jag ber om.. utan din personliga.

aerobert:
Det vore najs med en sån skala men det funkar inte. Främst för att de flesta försöker köpa nåt billigt objekt, sminka det och kränga vidare med marginal. Du blir hustlad.

När det kommer till böcker etc kan man räkna fläckar, vikta kanter, revor, hur blankt omslaget är osv.

Du skulle isåfall ha en motsvarande skala för varje område på ett Flipper.
Antal repor/märken på kabb. 0-5 märken ger kanske en 10/10.
Antal repor/märken på spelplan.
Lagningar på elektronikkort

Osv osv

tullinge:
Jag brukar gradera efter 1-10 skala initialt
Men för att få en rättvis bild behövs att man
Ser spelet i verkligheten och bedömer då.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion