Frispel

sedan 2001

Verktyg för nitar

Wiggy

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Piteå
Håller på att greja med mitt WCS och har märkt att ganska många av de plaster jag ska byta ut har saker nitade fast på dom.
Tanken var att jag helt enkelt skulle skippa nitar och kör med bult och mutter. Problemet är bara att på vissa går dessa inte att använda, t.ex. på höger slingshot, där kulorna stöter in i bult och mutter.

Så hur gör ni med nitar i era spel? Finns det nåt verktyg man kan köpa som inte kostar skjortan?


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Beror ju på hur dyra skjortor du köper iofs men visst finns det grejer ..

Denna tex http://www.free-play.se/produkter/verktyg/pressless_riveting_kit.html ( ja , just nu slut på free-play , men man kan ju kolla hos andra om man orkar  :D ) Har dock inte provat så jag vet inte hur bra det är ..


Wiggy

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Piteå
Jo, har sett den där. Dock inte varit i lager på lång tid och har inte lyckats hitta den någon annanstans heller tyvärr.


Wiggy

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Piteå
Sen verkar en del använda sig av "Rivet Rollover Punch Tool".
Bara hittat den i lager här https://www.pinballshop.nl/playfield-parts/tools/rivet-rollover-punch-tool/ (I Europa)
Dock kostar denna stålbit 600 spänn med frakt..  ???


brevix

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Karlsborg
Använd en könare och kraga ut niten lite så den blir konisk längst upp .
använd ett mothåll på andra sidan av niten (den som redan är utkragad) ex ett större dorn fastspänt i ett skruvstäd.
sedan tar du ett annat plant don och smider ner kanten med hjälp av en liten hammare.
ha gärna fyra händer ,två som håller niten på plats mot det större dornet(mothåll) och två som nitar.
funkar finfint om man tar det lite försiktigt och vänd niten så att du nitar på "baksidan"
 ;)


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack för bra tips Brevix. Jag försöker själv köra tids- och penningbesparande DIY-lösningar så långt det är möjligt och inte förändrar något till det sämre.
« Senast ändrad: december 12, 2017, 19:44:50 av Manta »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
En variant jag kör med är att där det går byta ut mot skruv+mutter.


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Om du inte är så noga borde du kunna lösa problemet genom att använda pop-nitar.

(Men mitt råd egentligen är att skaffa rätt verktyg från början.)
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


Tags: