Frispel

sedan 2001

Barefoot Open 6 januari

BUD · 108 · 30477

JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Känner ett behov av att påpeka att valet av kontrollvärde är felaktigt i beräkningen. Du behöver använda värdet "IFK på snälla spel". Inte värdet "amatörer på elaka spel".

Min gissning är att slutspelet startar ca 22.00..


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Japp, det är väl inte snittiden som är det relevanta här utan den _längsta_ tiden i en omgång, eftersom alla måste vänta tills alla spelat klart innan nästa omgång kan påbörjas?


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Alvar, du har nog rätt i att det är längsta tiden som avgör, men det är den längsta tiden för en fyrspelaromgång, inte längsta tiden för varje kredit. Så snittid per kredit är nog bättre mått än maxtid per kredit, helt enkelt pga statistik1.

1 I en population av fyra (# krediter/fyrspelaromgång) kommer du ha naturlig variation med en förmodad normalfördelning, varför medelvärdet kommer ligga närmare medeltiden per kredit än maxtiden.


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
För att lugna berörda medlemmar kan jag säga att jag kommer att lägga om kvalet så att varje grupp spelar åtta omgångar, varav en klart kortare än övriga. Räknar man med att snitta en halvtimma per omgång går det i hamn.

Jag har ju hela fredagen på mig att räkna fram och tillbaka.
 
Lyckan är en tänd modelampa.


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
I Pinburgh verkar de räkna med 7,5 minuter per kredit (två timmars sessioner med fyra fyrspelarmatcher i varje) så det kan väl vara lämpligt att utgå ifrån. Kom också ihåg att några enstaka spel som är "för snälla" kraftigt kan dra upp tidsåtgången för hela tävlingen. Finns några sådana spel i lokalen? Isf: stryk eller bastardisera.
Edit: Kan dock vara så att spelen på Pinburgh är genomgående svårare än på Flipper Center, kommer inte riktigt ihåg om så är fallet.
« Senast ändrad: januari 05, 2018, 09:36:03 av Alvar »


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Så, nu har jag ett system för tolv spelare per grupp som ger åtta omgångar med tre olika fyrspelargrupper som i varje omgång kör ett set på ett spel.

Det finns en liten orättvisa inbyggd i systemet - varje spelare får möta alla två gånger, men också två som den möter tre gånger under dessa åtta omgångar - men det är svårt till omöjligt att arbeta bort under rådande omständigheter.

Varje omgång bör inte överstiga trettio minuter, och om någon eller några gör det, så finns det ändå tid till förfogande.

Lyckan är en tänd modelampa.


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
BUD, jag tycker inte att du ska oroa dig för sådana "orättvisor" i kvalet, så länge de inte är alltför stora (och det är de inte här). Kvalet bör ses som en grovsortering, och den som verkligen förtjänar att gå till slutspel bör ha tillräckligt god marginal för att klara sig trots lite "orättvisor". Jämför även med själva slutspelet, där "orättvisorna" är långt högre än i kvalet (jag kan få möta slutvinnaren i första matchen). Och kolla på andra sporter - fotbolls-VM, t.ex.

Jag antar att syftet med 2:a chansen är att jämna ut sådana "orättvisor". Förstår tanken, men tycker nog ändå att det sker till en för stor kostnad då övriga spelare måste vänta på att 2:a chansen ska spelas innan slutspelet kan dra igång. Tävlingen som helhet blir inte mycket mer "rättvis" med 2:a chansen, givet hur mycket slumpfaktor det ändå är i slutspelet.


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Nu blir ju andra chansen ganska kort, i och med att 24 till slutspel från färre än 48 inte är bra. Men jag förstår din invändning.
Lyckan är en tänd modelampa.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Not:

The games played in the qualifying portion of the tournament can be added to the TGP calculation only if that qualifying portion reduces the field of participants by 50% or more. For tournaments where fewer than 50% of the field is removed in the qualifying process, the IFPA considers this ‘seeding’ and will not increase the TGP.


TFP

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
  • Stad: Oslo

CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
För att inte dra ut för mycket på tiden, hade det varit bra ifall de som börjar sitt main-kval vid 14:30, hade kunnat vara på plats vid 13-hugget för att påbörja/slutföra sitt side-kval.
Tack på förhand. :)
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag får nog avanmäla mig. Kommer dock förbi och tittar/spelar lite på dagen om det går bra (betalar givetvis entréavgift).


IFK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Ett par praktiska grejer jag kom på i elfte timmen.

Ni som kör bil. Det finns 12h gratisparkering på P-däcket övre plan. P-däcket ligger precis bakom de obemannade bensinpumparna på Stigs Center. Bara ca hundra meter att gå till lokalen därifrån.

Ta gärna med inneskor/tofflor, då vi p g a heltäckningsmattan kör utan uteskor i lokalen.

Ses imorgon.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Uppdaterat med lite tävlingsinfo i första inlägget.
Lyckan är en tänd modelampa.


Tags: