Frispel

sedan 2001

Spel med "kulor" eller klot som interaktiv del av träffytan på spelplan ?

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Krånglig titel - men för att uttrycka det annorlunda; kan någon här ge något ytterligare exempel på moderna flipperspel där det ingår som en del av spelplanen att man ska träffa kulor eller klot som tillfälligt eller permanent utgör en del av spelplanen men som rör sig någorlunda fritt.

De jag känner till är

Junkyard (wrecking ball)
BDK (wrecking ball)

BSD (magnetkulan)
Circus Voltaire (bollen i spiralkonen)
CBW (biljardbollen längs mittskenan)



Jag räknar såklart bort alla dom äldre EM och ev. EA-spel där man kan klippa till en captive ball i ett spår som endast kan röra sig på ett enda sätt, ex. Williams Jubilee eller Recels Underwater.

Räknar även bort den snurrande nedsänkta fotbollen i WCS som iofs klipper till spelkulan på ett oförutsägbart sätt, men själv stannar i ett fixerat läge.
Jättetacksam om någon kan addera på någon ytterligare titel till listan ovan, om det finns några.

Nyfikne Jögge



aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Räknar du in Newton-bollar? Finns en i nästan varje spel känns det som.
Ifpa ID 63357


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Näe- alltså inga styrda captive kulor, då är man ju nästan inne på hälften av alla EM-spel från Williams o Gottlieb.
Gottlieb har ju även Magnotron från 1974 där captive kulan rör sig steglöst i en halvcirkel. Men jag menar alltså spel där den kula man träffar kan röra sig "fritt" och påverka spelet oförutsägbart (praktiskt sett iaf). Bästa exemplet är väl kanske kranarmen med kedja och kula i Dark Knight eller Junk Yard.
« Senast ändrad: november 27, 2017, 23:42:10 av Manta »


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Guns´n´Roses har en captive ball med en egen liten spelplan där den har en halv bumper och några targets att försöka träffa.


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Stort tack för tipsen - det var nya namn för mig, som tyvärr varken testat Congo eller Gnr (shame shame).
GnR ligger närmast det jag är ute efter, eftersom man träffar captive kulan och åtminstone delvis styr den på väg mot bumper och targets.
Minispelfältet i Congo är övercoolt, men här är det lite mer inaktivt, eftersom det är en switch på spelplan som startar gorillans nävar om jag förstår saken rätt.

Tacksam för båda namnen dock- det blir till att utvidga min must-play- och wanted-lista ytterligare :-)
 


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Sterns Indiana Jones har en feature liknande den på GnR. Har dock själv inte spelat något exemplar av IJ4 med pigga/fungerande slingar för den lilla MAP-ytan så den har ju känts rättså menlös.
I´ll be back!


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Stort tack för tipsen !!  Jag kollar upp namnen. Shrek och FG måste jag erkänna att jag hade mycket dålig koll på eftersom jag har gått i en vid båge runt dessa titlar pga av temat. Men - provspela går ju alltid......



BMD1994

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Vet inte riktigt om det här hör till, men på Demolition Man finns två Matchbox®-bilar, varav en replika av John Spartans polisbil, och en "glidande" ögonkula som fungerar som captive balls.
"I'm gonna need a bath after this."


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Räknas Street Fighter II i din fråga? har en bil med flipper under spelplanen, kommer inte ihåg om det är en av spelkulorna eller om det är en separat del...


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är en separat kula
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP



Tags: