Frispel

sedan 2001

Brände jag precis en trafo? (System 1)

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Håller på att renovera upp ett sinbab. Spelet startade upp men hade massa konstiga fel när bonus räknas osv. Fick för mig att sätta i en display och givetvis var den kortsluten. Resultatet blev att ingen display fungerar i slot 1 där. Displayerna fungerar dock i de andra slotterna. Nu låter vad jag trodde var den stora trafon en del (har den filmad) men kanske hörde jag fel...kanske var det den lilla. Jag skulle ha säkrat upp den lilla trafon med 2amps säkringar men gjorde inte det :(.
Spelet går igång men trafon låter...brinner inte. Hur ska jag gå till vidare nu? Byta trafon? Om jag minns rätt kan man inte rädda en skadad trafo men den verkar ju inte vara skadad då de andra displayerna lyser. SKa jag säkra upp den och skita i att den låter så länge den fungerar eller ska jag byta den och säkra upp den nya jag får tag på? Har lite gammla bottenplattor från sys1 spel så borde ju vara samma på dem. Vad kan ha dödat display 1 hållaren så att inga fungerar där i längre?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
du har troligen skjutit en Ic-krets på moderkortet.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Tack ska kolla det. Drog väck allt och började mäta. Med enbart strömmen på på powerkortet får jag på pin 1 på kontakten till cpun 7-8 volt på samtliga 5 kort jag testat, ska vara 5v. På sista pinnen får jag ca -18v vilket skall vara -12.
Märkligt jag får så höga värden tom på ett fullt fungerande system 1 spel med fina kort. Är det ok värden så att jag kan koppla in cpun igen för fortsatt felsökning?

Kanske är multimetern som är fel?



ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
ingen volt på a2-j3 på pwersuppen. Dvs 60 o 40 volten...dålig trafo?


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad

Tags: display  power