Frispel

sedan 2001

WPPR och spelsystem i kommande SM mm.

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Förvisso ökar säkerligen slumpen med hårt ställda spel, men hade vi inte en tråd här någonstans som deklarerar att flipperspel inte är slump ? :)

Min tanke med 8 kvalspel, Bo3 i gräddfilerna och sen Bo5 till finalen var mest bara ett försök till att ändra så lite som möjligt på nuvarande spelsystem. Att härda spelen i slutspelet var mest en tanke att på något sätt få ner bolltiderna då det oftast är riktigt bra spelare som spelar, men förstår att det inte är så värst populärt så jag driver inte den frågan vidare :)

Tror inte jag är bäst på att ta fram fungerande spelformer i så stora tävlingar som SM. Är ju en sak med  pajastävlingar då det kanske inte spelar så stor roll, men SM måste klaffa utan problem. Finns en hel hög med mer kunniga personer här som säkert har en bättre idéer om hur vi kan nå så nära 100% TGP som möjligt. Jag kan för övrigt gärna se 4-manna matcher på SM :)

WPPR har som sagt inte så himla mycket med spelformen att göra, utan mer hur man räknar ihop slutpoängen och hur det fördelas på de som är med i tävlingen. Det du egentligen förändrar med olika spelformer är procentuell andel av WPPR poäng som tävlingen är värd. Uträkningen görs per automatik på IFPA's server och hur det görs står beskrivet på deras sida för de som vill veta. Det är omöjligt att veta exakt hur mycket tävlingen är värd på förhand, men det går att komma hyggligt nära.


bitwalk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 266
    • Visa profil
    • bitwalk
  • Stad: Stockholm

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Tags: