Frispel

sedan 2001

WPPR och spelsystem i kommande SM mm.

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
En tråd där man kan fortsätta att diskutera spelsystem och WPPRs på kommande SM mm.

« Senast ändrad: november 18, 2017, 11:05:12 av MCR »


FRA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
  • Stad: Blekinge

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Personligen tycker jag inte att det är nödvändigt att till varje pris försöka maxa WPPRs i SM, utan jag ser hellre att man fokuserar på att göra en bra och rolig tävling där allt flyter på fint och tidsscheman hålls. Men kan man kombinera det med max whoppers så inte mig emot. :)

F ö tycker jag IFPA:s gräddfilsregler är för krångliga. För mig är det för klurigt att räkna ut TGP,  och om jag förstår Palle rätt i den andra tråden så är det för klurigt för Josh själv också. :-)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Korrekt gissat. Josh stoppade in Adam i mailtråden. "Adam, kollar du att vi räknar rätt?"


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mina viktigaste inlägg:

Ett väldigt lätt sätt att öka TGP: Räkna de två bästa scorerna på varje maskin istället för bara en. Finns redan inbyggt i systemet, och kostar 0 minuter i schemalagd tid.

Om Josh bråkar om gräddfilerna så kan vi utöka finalträdet (det kostar dock schemalagd tid):

80 spelare; en eller tre gräddfiler.
96 spelare; en, två eller fyra gräddfiler.
112 spelare; två, tre eller fem gräddfiler.
128 spelare; noll, två, tre, fyra eller sex gräddfiler.

Observera dock att det blir ont om spel om vi kör 128 spelare utan byes...

Om vi vill ha in fler spel i TGP, vilket tar mer tid, så finns det sätt att spara tid:

1. Vi kör gemensam start på alla fyra spelen i main-kvalet. Kör man gemensam start enbart på första spelet (så som vi gjorde 2013) så räcker det med tre timmar per pass. Då har vi tid att köra ett par finalomgångar på lördagen, och därmed utöka till bäst av fem i finalspelet.
2. Eller så kan vi, om vi enbart kör gemensam start på första spelet, köra med fyratimmarspass där vi spelar på fem eller kanske t o m sex spel i kvalet.
3. Om Sundsvall kan skaka fram tillräckligt många spel, så kan vi minska antalet kvalgrupper (d v s fler spelare i varje grupp). Då får vi loss fyra timmar på lördagen för finalspel, och kan utöka till bäst av fem.
4. Om Sundsvall kan skaka fram tillräckligt många spel, så kan vi minska antalet kvalgrupper, utöka de kvarvarande grupperna till femtimmarspass i kvalet och köra kvalet på fem eller kanske t o m sex spel.

Edit: Det går naturligtvis även att kombinera flera av ovanstående. T ex skaka fram fler spel, ta bort en kvalgrupp, köra femtimmarspass med gemensam start enbart på första spelet, och kvala på upp till 7-8 olika maskiner.

Jag utgår från att jag och Sundsvall (eller vilken stad det nu blir) kommer att gå genom alternativen (i samarbete med den här tråden) i god tid inför nästa år.
« Senast ändrad: november 18, 2017, 21:52:12 av Pal »


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Dålig action här...

Klart att SM ska ha 100% TGP.

Jag tycker det hade varit bra att separera slutspelen. Vad jag förstod så var det gott om tid över i mainkvalet. Minska ner till 3,5 timmars intervall i mainkvalet och behåll gemensam start på alla spel (blev för mycket kaos på SM 2013 när detta togs bort). Då frigör vi 1,5 timme på lördagskvällen och då borde classicslutspelet gå att slutföra på lördagen. Bäst av 5 i classicslutspelet ger 100% TGP. Kör 3-kulors i classicslutspelet om det tar för lång tid, jag tyckte det funkade rätt bra på EM senast. Bäst av 3 på 5-kulors och bäst av 5 på 3-kulors ger lika många kulor/match. Vilka är för- och nackdelarna med dom båda?

Mainslutspelet hade det varit skoj med 4-spelarmatcher. Jag vet inte hur lång tid man räknar med att en fyrspelarmatch på 3 spel tar? Med nuvarande format med 64 till slutspel och 2 gräddfiler så blir det 6 omgångar fyrspelarmatcher om man kör på det hela vägen som på PAPA och Pinburgh. 4-spelarmatcher ger betydligt mer TGP om jag förstått rätt och 100% blir då inget problem.

Detta kanske inte alls funkar då jag är tidsoptimist, men jag har alltid tyckt att det varit gott om tid i både classic och mainkvalen.
Stay cool, Daddy-O


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bäst av 3 på 5-kulors och bäst av 5 på 3-kulors ger lika många kulor/match. Vilka är för- och nackdelarna med dom båda?

TGP skiter i antalet kulor, så då är bäst av fem på trekulors att föredra.

Mainslutspelet hade det varit skoj med 4-spelarmatcher. Jag vet inte hur lång tid man räknar med att en fyrspelarmatch på 3 spel tar?

En fyrspelarmatch tar lika lång tid som två tvåspelarmatcher som bägge går till tredje och avgörande set.

EDIT: Systemet stöder redan fyrspelarmatcher (men det har aldrig testats).


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag utgår från att jag och Sundsvall (eller vilken stad det nu blir) kommer att gå genom alternativen (i samarbete med den här tråden) i god tid inför nästa år.

Om det blir Sundsvall, så kommer vi def. att gå igenom alla alternativ som finns för att försöka få 100% TGP. Gissningsvis kommer Classic att vara enklast att få till då bolltiderna är ofta mycket kortare än i main. Största problemet som jag ser det är just tiden, men med lite gemensamma ansträngningar så borde det kunna gå att få till...


bitwalk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 266
    • Visa profil
    • bitwalk
  • Stad: Stockholm
Har inte WPPR gjort sitt om en tävling som SM inte ger 100%? Palle du kan väl bara dra igång ett vettigt rankingsystem?

Det är ju löjligt att de skall förstöra alla tävlingar bara för att några tomtar missbrukar systemet. Borde vara betydligt lättare att bara ge de som försöker hitta bakdörrar en varning.

I värsta fall känns det mera rimligt att bara acceptera 5 st som har hög rank på grund av att de dragit in 1000 italienare från telefonkatalogen än att alla drabbas av helt knasiga tävlingssystem.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
3 kulor och 5 omgångar är sämre, då blir det mer av slantsingling. det är hyfsat många kulor där man aldrig fick röra kulan därför behövs 5 kulor på classics, tre omgångar a fem kulor är klart bättre än tvärt om.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Har inte WPPR gjort sitt om en tävling som SM inte ger 100%? Palle du kan väl bara dra igång ett vettigt rankingsystem?

Tror egentligen att det var precis samma förra året då vi hade problem att hitta det mest tidseffektiva sättet att få 100% i vår tävling. Att sen SM fick 100% då var rätt märkligt. De har ändrat, och då främst i frågan om antalet troliga matcher som görs i slutspelet i best of xx. Är nog ingen som tycker att WPPR är världens bästa sätt att mäta oss mot alla andra som spelar, men tyvärr är det väl det enda som vi har i dagsläget.

16 spelare till slutspel (räknar bort gräddfilarna) ger 10 TGP vid best-of-3 och 16 TGP vid best-of-5, förutsatt att Josh/Adam skrivit rätt på sin sida. Verkar vara lite sisådär med uträkningar från deras sida ibland. Om man kan klara av det rent tidsmässigt så borde kanske 5 kulor genom slutspelet funka, med best-of-5 antingen hela vägen eller bara de 16 sista (best-of-3 i gräddfilen). Endera sätt borde ge 100% TGP om man räknar båda försöken i kvalet då gräddfilarna räknas in också... Main likaså, fast med bara 3 kulor och härdade spel med korta bolltider (wide outlanes utan gummi och hårt ställda slingshots tex.)





INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

IFK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bäst av fem hela vägen. Whoppers kan gärna vara noll om vi tar bort slumpen så mycket som möjligt. Eller så kör vi bäst av tre på sneda och löjligt tiltkänsliga spel med felinställda ROMar och hoppas på det bästa.


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Skilj på Svenska Mästare och vara bäst i Sverige. Slutspel kommer alltid att ha någon form av slump i sig.

Vill du ha slumpen borta så ska vi ha en liga, där många matcher spelas eller helt enkelt bara utse en svensk mästare under en cermoni. T.ex. den som har högst IFPA rank vid ett givet tillfälle.

Å lyssna på peo gällande wpprs... Han må vara relativt okänd för de flesta inom flippersverige men jag sticker ut hakan och hävdar att han är en av de som kan systemet bäst i världen. Vi har haft samtal med Josh och Adam tidigare där Peo påpekat fel i deras beräkningar som sedan visat sig att peo haft rätt..


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Är han lika bra på olika spelsystem så kommer vi få ett fantastiskt SM i Sundsvall nästa år med 100% wopprar.

Jag tycker fortfarande det hade varit skoj att prova 4-spelarmatcher i main. Även att försöka spela klart classicslutspelet på lördagen för att lösgöra tid till ovanstående.
Stay cool, Daddy-O


Tags: