Frispel

sedan 2001

Vart går anmälninsavgiften i flippertävlingar?

JimiWolf

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Tucson
Hej, jag ville bara fråga vart anmälningsavgiften i turneringar används till? Till exempel, för att spela EM, deltagare betalade 55 euro (ca 550 Skr). 250 deltagare x 550 Kr= 137500 Kr. Det skulle vara bra att få veta vart pengarna tar vägen. Jag antar att en del går till pokaler, tröjor och mat till funktionärer, betalning för transport av spel och användande av dessa. Kanske lokalhyra? Finns det en ekonomisk sammanställning att ta del av? Kunde också vara till hjälp för framtida arrangörer.

Förtävlingen (MS Memorial) kostade 200 spänn och hade runt 45 deltagare, så ca 9000 kronor.

Vill betona att jag inte är ute efter att anklaga någon för oegentligheter, men eftersom andra länder, tex USA ger ut prispengar vore det intressant att få veta mer hur det fungerar i Sverige.

Vad jag förstår så går 0 kronor till prispengar för deltagarna. Är detta för att lagarna i Sverige inte tillåter detta? Isåfall, skulle det inte vara dags att ändra dessa föråldrade lagar som likställer flipper med lotteri? (Vet inte om detta gäller tex golftävlingar.)

Tacksam för svar!
-Per


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hittade min budget för 2013. Observera att det är en budget, och alltså inte de slutgiltiga sifforna. De slutgiltiga siffrorna blev betydligt sämre, så jag fick sponsra lite på slutet. Observera också att 2013 var speciellt, eftersom vi hämtade spel från så långväga ställen som Malmö, Lund, Borås och Göteborg - vilket gav väldigt höga transportkostnader. Stockholm Open (som gick med vinst) fick också subventionera EPC och SM (som bägge gick med förlust).

Budget, SO 2013, beräknat på 111 deltagare:

Inkomster: Ca SEK  60,750.00
Utgifter: Ca SEK 41,803.38

Tröjor Heron-dagarna500:-
Certifikat1084.38
Flyers/posters/banderoller4575:-
Transporter16000:-
Tröjor5950:-
Domartröjor206:-
Spelersättning3400:-
Skrivare466.67
Elprylar 395.33
Flaggor1455:-
Pokaler3829:-
Mat till funktionärer3942:-

Budget, EPC 2013, beräknat på 192 deltagare:

Inkomster: Ca SEK 108,600.00
Utgifter: Ca SEK 103,072.13 

Certifikat1084.38
Flyers/posters/banderoller3575:-
Lastbil24429.75
Släp4600:-
Stadsbud21260:-
Tröjor17616:-
Domartröjor206:-
Spel13600:-
Elprylar395.33
PA900:-
Flaggor776:-
Flaggor1455:-
Skrivare466.67
Frasse2200:-
Hotell2370:-
Pokaler12367:-
Mat till funktionärer4371:-

Budget, SM 2013, beräknat på 176 deltagare:

Inkomster: Ca SEK  94,500.00
Utgifter: Ca SEK 99,874.88 

Certifikat1084.38:-
Elprylar395.333333333333:-
Skrivare466.666666666667:-
Banderoller6450:-
Lastbil24000:-
Diesel2501:-
Stadsbud18550:-
Tröjor9706:-
Spel14800:-
Frasse1619:-
Hotel1870:-
Mat5000:-
Pokaler8359:-
Spännband378:-
Receptionen2594.50
Mixer2000:-
Övrigt101:-

Edit: Stockholm Open hade, från åren 2005 till 2012, ca 5000:- i kassan. De gick åt 2013. Delar av det jag personligen fick stoppa in 2013 fick jag tillbaka när Stockholm Open 2014 (och/eller Swedish Open 2015 - minns inte riktigt) gick med vinst.
« Senast ändrad: november 15, 2017, 08:20:13 av Pal »


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag vill bara säga att tycker att det är helt ok att arrangörer gör vinst på en tävling. Att arrangera nöjestillställningar generellt sker ju på en fri marknad, så varför inte flippertävlingar? Om flippertävlingsarrangerandet blir (för) lukrativt kommer antalet arrangörer att öka, och priserna pressas ned. Om vi däremot bannar den arrangör som tar ett överskott finns risken att det blir färre tävlingar.

De tävlingar där vi framöver kanske kan kräva öppen redovisning är officiella mästerskap såsom SM och EM, då dessa inte är fria för vem som helst att arrangera utan kräver godkännande av communityt. Dock ska vi kanske vänta tills den dag arrangörerna står på kö för att arrangera SM innan vi blir alltför krävande i detta avseende... i dagsläget är jag bara tacksam att någon drar i det.

Jag håller med TS om att frågan är intressant, men har inget emot att arrangörer inte redovisar allt öppet.


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Jag hoppas att de som anordnar tävlingar/träffar överlag lyckas göra någon form av vinst på det i slutändan. Stora lokaler, hyror/lån/driftkostnader på bara lokalen i sig  och försäkringar, el-abb etc lär ju inte vara försumbar. Sen all tid och kostnad för att hålla spelen igång, köpa lite nya spel ibland etc. Skulle det bara vara ett rent vinstgivande intresse i att hålla tävlingar tror jag inte att det skulle bli så mycket tävlande eller träffar alls.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag tycker nog att man lätt kan lägga på en hundring eller två på SM-avgifter för att det ska finnas pengar till allt som behövs. Krasst sett är ju avgiften en mindre del av helgens utgifter.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Krasst sett är ju avgiften en mindre del av helgens utgifter.

Ja, flygen över Atlanten är inte gratis.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Timlönen blir väldigt ringa för dom flesta skulle jag säga.

Ser man det från ett deltagarperspektiv så kostade EM i runda slängar 20kr per kredit om man inte gick vidare, fast då är inga förströelsekrediter inräknade. SM kostade 50kr per kredit om man bara spelade main och inte gick vidare (30kr om man spelade både main och classic), återigen utan förströelsespel eller avancemang inräknade. Om man då tänker att en kredit på stan kostar 10-20kr och skall täcka spelet, moms, och vinst (vilket det sällan eller knappt gör, vilket är en stor anledning varför spel inte står utställda), så är dom ringa extra pengarna per kredit för arrangemang minst sagt rimliga om man betänker kostnader för transport, delar, lokalhyra, inköp av spel, streaming, funkis t-shirtar och mat, el, osv.

Själv spelar jag kanske 8-9 stora tävlingar per år och får en jättetrevlig helg med en massa spelande i utbyte mot 300-500 kronor. Jämfört med många andra intressen, eller andra delar av vår hobby, är det här en billig peng.

GÅ. GÄRNA. MED. VINST. PÅ. ERA. TÄVLINGAR!



Som Alvar skriver så får marknaden styra. Om det blir för dyrt så kommer färre spelare och då får arrangörerna sänka priserna eller överväga om det är värt det att ha stora tävlingar.



PS: I USA, där det är prispengar så kostar en medelmånadstävling $10 att spela och sen får man betala 50 cents till en dollar per kredit i tävlingen. Anmälningsavgiften går till potten som betalas ut 60/30/10 split till topp tre och kreditpengarna går till arrangören/stället.

I pump and dump tävlingar (ofta på ett hotell som SM) betalar arrangören ut en viss procent av alla pengar, ibland efter ett visst garanterat belopp (ex $1500 till första plats). Alternativt så betalas en inträdesavgift till flippermässan, säg $50, och sen betalar dom som vill tävla $5 till $20 per entry i tävlingen och allt går till potten. Att tävla i USA är generellt mycket dyrare än här och man får ofta spela mindre då månadstävlingarna ofta är single-game double elimination.

« Senast ändrad: november 15, 2017, 12:02:40 av DDH »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kan svara på förtävlingen, och det gäller nog även för många andra tävlingar som går på ställen där man inte har en speciellt hög hyra för just de dagarna tävlingen pågår, dvs när tävlingar hålls i redan befintliga flipperlokaler: En del omkostnader är det ju, som pokaler och slitdelar på spelen och annat. Men lokalhyran är på drygt 100k per år, vi försöker minska den genom att köra spelkvällar, månadstävlingar samt en och annan större tävling ibland.

Det jag kan se vore ett problem var om en arrangör tar ut stora pengar i ren vinst och kan bada i pengar, samtidigt som många andra har fått jobba gratis med förberedelser, funktionärande, spelutlåning mm. Men det tror jag inte har hänt hittills, och jag att inte det kommer hända heller.

På din andra fråga om lagarna så ja, det är olagligt med prispengar eller priser av monetärt värde i tävlingar med "automatspel", och ja, det är dags att byta ut de lagarna. Men prio ett i den saken är väl att avskaffa tillståndskravet. Finns mycket att läsa i forumet.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Och jag kan passa på att förtydliga att alla nya spel som jag köper inte kommer från tävlingsintäkter eller ens övriga intäkter i lokalen. Många verkar tro det. Istället jobbar jag extra om kvällarna, förutom 100% dagtidsjobb och allt jobb i lokalen. Så krasst sett så subventionerar jag min egen verksamhet. Vi får se hur länge man orkar...  :o


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Dum i huvudet, menar du väl?  ;)

Jag borde sälja av 80-90 spel, hyra ut resten och åka på semester ett par gånger om året för pengarna – varvat med andras tävlingar där jag skulle spela utklädd för att inte bli igenkänd...



dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Hahaha nej det menar jag absolut inte!
Fan va tråkigt det skulle vara utan folk som gick all in!


JimiWolf

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Tucson

Tags: