Författare Ämne: Programmera om ljudrommar med egna ljud?! :)  (läst 223 gånger)

Sideburns

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Programmera om ljudrommar med egna ljud?! :)
« skrivet: november 08, 2017, 15:52:27 »
Vet inte om diskussionen varit uppe tidigare, men sökningen gav inget iaf... ;)

Såhär;
Funderar på att hitta ett billigt risigt spel och byta tema på (grafik,ljud, rubbet).
Min fråga lyder om någon här bränt egna ljud i ljudrommar?
Vilket format var ljudfilerna i isåfall?

Eller ja,jag har ju massor av frågor i ämnet, men om någon här har erfarenhet av något liknande vill jag gärna ha tips och kontakt! :D

granman

• Hero Member
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Programmera om ljudrommar med egna ljud?! :)
« Svar #1 skrivet: november 08, 2017, 16:58:23 »
Det finns ju pinsound och p-roc för ändamålet. Men det kostar ju en del. Jag inbillar mig att ändra koden i rommarna å få spelet att acceptera dessa är oerhört komplicerat. Jag antar att CPU rommen oclså måste programmeras om för att specificera den exakta minnesarean för det enskilda ljudet på ljudromarna för varje ljudeffekt etc som du bränner in i ljudrommen.

dahlman_peter

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 08, 2017, 17:44:59 »
Alternativet är att du anpassar dig till de ljud som finns på ROM:arna idag, adress och storlek/längdmässigt.
Då behöver du inte hacka själva programmet.
Har för mig att det finns ett program där du kan få ut minnesadresser för både dmd animationer och ljud.

dahlman_peter

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 08, 2017, 17:52:26 »
http://www.planetarypinball.com/mm5/Williams/archives/willy3.htm
DCS använder ju komprimering vilket stökar till det lite, men det kanske är smidigare med äldre flippers.

Sideburns

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 09, 2017, 07:23:45 »
Alternativet är att du anpassar dig till de ljud som finns på ROM:arna idag, adress och storlek/längdmässigt.
Då behöver du inte hacka själva programmet.
Har för mig att det finns ett program där du kan få ut minnesadresser för både dmd animationer och ljud.

Det var lite så jag tänkte.
Höll på att modda PC-spel som ung parvel, bytte ljud och skins och grejer, och klurade på om ljudrommarna inte borde gå att experimentera med på liknande sätt som man bytte .wav-filer då.
Vissa PC-spel krävde att det var rätt format,kompression och filstorlek för att det hela skulle funka.

Min grundtanke är att snickra till ett "Smokey and the Bandit"-flipper, så det vore ju guld att kunna få in ljud och tal från filmerna.
Har en polare som har grejer för att bränna rommar, en annan som har reklamfirma och kan trycka grafiken.
Själv har jag bara för mycket fantasi... ;D

PeoZ

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 09, 2017, 08:45:08 »
MPF kan ju vara ett alternativ som kanske är överkomligt i pris... Beroende på vad du hittar för spel då,

link: -> http://missionpinball.org

Fast när jag tittar på din post så kanske detta inte alls är vad du letar efter, men länken kanske inspirerar någon annan att göra stordåd. Jag vet att jag kommer göra något med detta vid något tillfälle...