Frispel

sedan 2001

switchproblem system 11

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Har ett par High Speed spel, det ena spelet har ett hårdvaruproblem med switchmatrisen på cpukortet som jag inte får ordning på.

Alla fem övre raderna i switchmatrisen reggar i switchtesten, jag har bytt båda 4011orna, piakretsen och 74LS244 logikkretsen utan några som helst förändringar.

några tips på felande komponent på cpukortet.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
System 11 är väl inte riktigt min grej, men har du kontrollmätt SIP-resistorerna? SR9-SR11.

Det står en del om detta i Marvins. Bl a detta:

"If your phantom switch problem is on the CPU board, don't forget to look at the resistor
networks SR9, SR10 or SR11 on the CPU board. If one of these resistor networks goes
bad, it can cause weird switch behavior. It can be tested with a ohm meter, but since the
resistor networks are "in circuit", the test is not necessarily conclusive depending on which
SIP network is involved (see below for more details on this). Note F-14 Tomcat seems to
*really* have problems with these resistor networks."
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag har suttit och läst och studerat schemat, och det är just sr11 som jag har tänkt att ge mig på i nästa steg, ligger inte felet där så vete fan vad det kan vara, jag har hört ryktas att dessa seriella motståndsbryggor kan knasa ibland.
jag ska nog ner i lokalen i natt och löda bort den motståndsbryggan och sen koppla upp kortet och se om felmeddelandema för switchmatrisens fem första rader är borta. om så är fallet, så är det en resa till Elfa för nya komponenter (likabra att köpa ett par extra).
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Det står lite i Marvins om hur du ska mäta ifall du vill börja med att mäta innan du börjar löda loss.

SR11* = 560 ohm x 9 resistors bussed (10 pins). Used for the switch returns
(rows). Mouser part# 652-4310R-101-560. Easy to test in-circuit.

When testing a BUSSED resistor network, first find pin 1. This pin will have a white square
around it, to isolated it from the rest of the pins. Use a DMM set to ohms, and put one
lead on pin 1. Put the other lead on each pin 2 and up. The same reading should be seen
for each pin 2 and up. Note "in circuit" (resistor network installed in the board) some
networks may have pins that measure differently than the other pins (for example, pin 10
of SR17 which measures about half what the other pins measure). Out of circuit (resistor
network not installed in the board) all pins should measure the same.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Vet inte om det är relevant för system11, men jag har ett liknande problem på ett Pin2000 där switchmatrisen alltid tycker att rad 8 är shorted to ground. Jag har bytt alla chip involverade men funnit att en LM339a ska ha 12V in på ena inputen för varje rad som någon sorts referensspänning, vilket ska komma via en resistor-array. Jag får dock bara ca 5V för rad 8. Utgången till arrayen ska mäta 2,2Kohm men i mitt fall mäter den bara ca 500ohm. Jag bytte arrayen utan skillnad men ser att det också sitter en liten kondensator (470pF) för varje rad kopplat till jord på denna 12V slinga. Tar jag bort denna mäter arrayen 2,2Kohm på given utgång. Jag har beställt kondingar men inte fått hem dom ännu, så jag har inte kommit i mål, men det känns som jag har ringat in något här. Jag ser i schemat för SYS11 att liknande kondingar (470pF) sitter där också, i ditt fall C40, C39, C38 osv. Kan vara värt att kolla upp.

Har ingen aning vad dessa små kondingar har för funktionell betydelse, men det kanske någon annan kan svara på.





granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
det var SR11an, vid en närmare okulärbesiktning så fann jag att det hade brunnit i komponenten. så nu behöver jag ett nytt 10 pinnars motståndsnät på 560 ohm.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Bygg ett med motstånd istället. Kan vara lite lättare att fixa fram ett antal motstånd.

mate07
mate07



Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
funderade på att bygga ett motståndsnät. Då jag inte hittade nåt på Elfa's sida. I en äldre katalog fanns det nät jag sökte, och som länken högre upp visar, så säljer de fortfarande den komponenten.
nu söker jag också ett par alfanumeriska 7siffersdisplayer då displayerna är nästa bit att gå på när jag snart är klar med Mpu-kortet.
« Senast ändrad: november 20, 2017, 21:18:38 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
fick bygga ett motståndsnät i alla fall, nu är det ett gäng switchar som inte lirar istället, två collumns förmodligen trissorna. sen är det udda switchar som inte lirar, och en del lampor, och de felen sitter på kortet, dags att felsöka vidare!
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Börjar få fart på mer delar på kortet, Hittar mer och mer som behövs bytas ut, men nu behöver jag ett reservdelskort att ta delar ifrån, det kan vara utan prommar och ickefungerande men med komponenter kvar.
Jag orkar inte åka till Elfa stup i kvarten. nån som har ett till salu (har en blänkare i köpes)
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas