Frispel

sedan 2001

T2 som spontant la av...

dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Har ett T2 som funkade fint ena dagen sen en dag när det startades så skrek det till högt och dmdn visade kaosmönster.

Jag startade om spelet då var allt som vanligt förutom att det inte kommer upp nån kula när man startar spelet och flipprarna är döda.
Trycker man in någon av flipperknapparna så börjar kanonen röra sig men det är enda prylen i flippret som rör sig.

Under testmenyn funkar allt fint förutom alla grejer under solenoid, de är stendöda.
Har kollat igenom spelet och ser inget fel förutom ett kabelbrott på ena EOS switchen vilket nog knappast borde påverka hela spelet väl?
Nån som vet var jag borde börja? (har redan ryckt och satt i alla kontakter)


dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Efter lite mer googlande har jag kommit fram till att kablarna till EOS kanske kan påverka en hel del då det verkar vara bra tryck i strömmen på dem på T2.
Kan det vara så att när kabeln gick av så gick en/flera säkringar och att det är därför stora delar av spelet numera inte funkar nå bra.

Bifogar bilder på trasiga kabeln


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
God morgon Daniel,
Jag skulle börja med att kolla säkringar.
Om du inte ser med blotta ögat och/eller kan mäta upp på plats för att säkerställa om säkringen är trasig eller hel, är tipset att ta loss och mäta dem.
I ditt fall finns chans att man ser är min gissning.

Mvh
Calle
« Senast ändrad: oktober 11, 2017, 12:14:18 av schulzan »
Who do you think you are, Spiderman?


dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Har kollat men tyvärr inte sett nåt. Lutar nog åt att jag får ta tag i att lära mig hur man mäter då jag i dagsläget inte har nån koll på hur man gör det.
Finns det nåt lätt sätt att ta reda på vad det ska sitta för säkringar i ett T2 annars så man kan köpa på sig såna och bara byta ut dem allihop?



aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Säkringslistan står normalt sett på en lapp innanför backboxen.
Ifpa ID 63357


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
God morgon Daniel,
Den finns en översikt över säkringar på sidan 65-66 i manualen.
Om du inte har kvar den finns den att ladda ner på IPDB.org
http://mirror2.ipdb.org/files/2524/Williams_1991_Terminator_2_Judgment_Day_Manual.pdf
Kika även på power-driver-kortet's led's för att säkerställa att korrekt spänningar finns.
Med vänlig hälsning
Calle
« Senast ändrad: oktober 12, 2017, 09:46:42 av schulzan »
Who do you think you are, Spiderman?



schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej,
Det brukar vara tröga säkringar i spelen, Biltemas är snabba tror jag. Å andra sidan kan en säkring som fortsätter att gå stup i kvarten vara tecken på att något annat är galet...
Mvh
Calle
Who do you think you are, Spiderman?


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Kjell o co har de flesta som behövs i både snabb och trög variant ( om du har en butik nära )


dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Aahh nice. Tack för hjälpen hörrni blir shopping på Kjell imorron då.


dawen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: Gotland
Bör väl kanske byta kodningen först förmodar jag. Nån som vet vad det är för del som behöver köpas. Är det en sån här?
http://www.free-play.se/produkter/elektronik/kondensatorer/capacitor_22uf_250.html