Frispel

sedan 2001

Display problem System 11 F-14 Tomcat

schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hello,
Jag undrar om det finns någon i Stockholmstrakten som har en fungerande display över till ett System 11 spel för spelen Big Guns, Cyclone, F-14 Tomcat (late production), Fire!, Space Station (late production), Swords of Fury, att låna för att verifiera/testa om nya Xpin displayen inköpt är defekt? (Segment r tänds också när segment e tänds, U41 är socklad och bytt på CPU-kortet , utan resultat.
Stort tack på förhand,
Med vänlig hälsning
Calle
Who do you think you are, Spiderman?


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Har liknande fel på en display till ett F 14. Men min display fungerar i ett annat spel. Har mätt upp diverse och börjat byta lite på cpu:et men ännu inte hittat felet. Har ett segmet som ligger till hela tiden.

mate07
mate07


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej Mattias,
Tack för inputen.
Ska även testa att uppgradera samtliga eprom, långskott men mest för att det finns olika displayer till F-14 beroende på version.
//Calle
Who do you think you are, Spiderman?


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Det låter som en kortis mellan 2 signaler? Är det inte så att e tänder r? också? Du får leta upp vart dom går på cpu:et och se om det kan vara så. Går väl genom ett motståndsnät? och ett par ic innan displaykortet. Har inte schemat framför mej dock... Får kolla ikväll.
Vilket segment är R??

mate07
mate07


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej :)
Som jag läser schemat är det U41 (6821) som styr displaykortet, den är bytt utan skillnad.
E tänder r (snett ner åt vänster, typ sydväst om man tänker kompass), men inte tvärsom.
De går via två olika motstånd, tror inte felet ligger där men ska mäta efter kortslutning på cpukortet ikväll.
Mvh
Calle
Who do you think you are, Spiderman?


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej igen,
kort uppdatering,
CPU-kort uppmätt, inga kortslutningar för segmenten e & r.
Sen hade jag fel tidigare, om r tänds så tänds även e, alltså sker felet åt bägge hållen.
Vore som sagt mycket intressant att testa med en annan display, maila gärna om det finns en vänlig själ i Stockholmstrakten för att testa med,
Med vänlig hälsning
CAlle
Who do you think you are, Spiderman?


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Tittar på schemat och får ett bryt. Sämre kopia får man leta efter och då är det ändå ett orginalschema till F14....
Men om jag kikar på det jag ser så kanske ett byte av en 74154 är att fundera på.
Den styr genom kontakt J1 display 1 och 2.
Vilket displaykort har du? D-11610 eller D-11416-1?

mate07
mate07


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej,
Var sitter krets 74154?
Jag kan bara se att databussen matar U41 som matar displaykortet.
(Ok, jag erkänner, jag borde testat en sak som jag totalt glömde bort.)
Jag bytte ut gamla displaykortet för att tre av fyra displayer var släckta.
Men då den övre högra funkade på den gamla displayen kopplade jag tillbaka gamla den nu och där får jag inte fram felet, den fungerar korrekt (alltså endast player two)
Alltså, antingen är det fel på den nya, vilket jag misstänker, eller så är det mjuvarurelaterat, men det tror jag inte för då borde även den gamla visa upp felet.
Det lutar åt att reklamera den nya...
Tack för all hjälp så här långt och säg till om du behöver mer hjälp med ditt displayproblem.
Med vänlig hälsning
Calle
« Senast ändrad: oktober 08, 2017, 14:36:01 av schulzan »
Who do you think you are, Spiderman?


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
#Update#
Lutar åt att den nya displayen från Xpin är defekt, kortis mellan ben 5 & 6 (segment e & r) på displaykortet.
Nu får vi se hur de löser detta,
Mvh
Calle
« Senast ändrad: oktober 13, 2017, 08:37:10 av schulzan »
Who do you think you are, Spiderman?