Frispel

sedan 2001

Prisdiskussioner

r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Tjena

Har funderat ett tag på ett fenomen som jag saknar lite i den här världen. Prisdiskussioner.

Jag har just nu två bevakningar på Blocket. Den ena handlar om flipperspel. Jag upptäckte er för inte så längesedan när jag började fundera på att köpa ett eget spel (eller två, min fru vill ha två). Jag försöker dra paralleller till en annan värld som jag också är lite engagerad i. Musik. Min andra bevakning på blocket är på precision basar. För er som undrar är det ett fyrsträngat instrument först introducerat av Fender på 50-talet.

Alla vet vad man ungefär ska ge för det ena eller andra instrumntet. Forum motsvarande det här hjälper till att hålla kontroll på priserna skulle man kunna säga. Detsamma gäller förstärkare. Alla vet att man inte ger mer än 10-14 tkr för en Ampeg SVT om det inte är ett tidigt samlarobjekt och alla vet att en Fender precision från Fullerton -82 inte får kosta mer än säg 14-18 tkr. Pre cbs är en mer flukturerande marknad.

Här saknar jag prisdiskussioner. Det dyker upp flipperspel på blocket och skillnaderna i pris är helt bananas. Hade det varit instrument hade ett forum som det här huggt som en kobra men här inne är det tyst.

Jag kanske har fel, det är trots allt bara en betraktelse.
Tankar om det?

I all välmening såklart!


FrisseFrasse

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är väldigt svårt att veta vad ett spel "skall" kosta eftersom det inte finns något alternativ. Angående instrument så tillverkas ju fortfarande dessa i flera prisklasser allt från musikskoleklassen till rockstjärna vilket gör att även om du vill ha en gammal raritet så finns det en smärtgräns innan man nöjer sig med en nytillverkad variant.

Nya flipperspel tillverkas endast i premiumprisklassen vilket gör att även då ett spel kostar 30 tusen så är det fortfarande halva priset mot ett nytt. Därför är inte nya spel ett alternativ för de flesta som vill ha ett flipperspel och eftersom trycket på gamla spel då ökar så ökar även priserna. Smärtgränsen bör gå någonstans där det antingen blir för dyrt att köpa för gemene man alternativt är så pass nära priset av ett nytt spel att det inte ses som värt att köpa ett gammalt längre.

Ett prisdropp på gamla spel sker troligtvis först då nya spel blir billigare (inte sannolikt om inte någon börjar montera i Kina), gamla spel är så pass mycket tråkigare än nya att dom inte ses som kul att spela som tex EM spel kontra modernare spel (Detta är inte heller så troligt eftersom de nya spelen inte är så innovativa utan i stort liknar 90talsspelen, annat hade det kanske varit om pinball2000 slagit igenom) eller att intresset för flipper dör ut (Detta sker nog först när folk som spelade på 90 talet som unga slutar samla och köpkraften dör ut, detta är nog det troligast scenariot).

Eftersom jag är mer intresserad av fler spel än specifika titlar så behöver jag inte acceptera prisnivån på en speciell titel utan kan köpa när priset passar mig.
"Det här är ett av de värsta fallen av snabbt eskalerande flippermissbruk jag har sett." citat LOP


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Bra iakttagelse! Flipper hobbyn har exploderat de senaste fem åren, med tiofalt fler utövare. Därför stiger intresset för att äga ett eller fler spel hos gemene man. Tänk tanken att alla helt plötsligt vill ha en Fullerton 82:a, priset skjuter i höjden även om den egentligen inte är "värd" mer än 14 tusen.
Ett nytt spel kostar idag från 70k och uppåt, vilket boostar en andrahandsmarknad prismässigt. Och som de flesta är överens i - marknaden bestämmer priset - ! Dessa prisdiskussioner dyker upp även på detta forum titt som tätt, men mer för att fnissa och håna något knasigt högt pris. Men alla har blivit luttrade efter att marknaden gått bananas. Många gånger får du dessutom tillbaka vad du gav eller mer för dina inköp.

Gillar även att din fru vill ha dubbelt så många spel som du själv.  ;D

Lycka till i jakten på flipperspel!
Matchstick Pinball


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
prisdiskussioner på SFS spårar ofta ur i gammalt personligt groll som bubblar upp, nostalgiker som minns hur prisnivån låg för flera decennier sedan eller mynnar ut i att vissa proffstyckare anser att ett spel är kass och därför bör det inte kosta någonting för någon..


r0ddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Tack Fitzroy. Jag letar inte samlarobjekt eller renoveringsobjekt. Kul med bra regler och snyggt. Och jag älskar min fru  ;)


Panamayellow

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
  • Stad: Ödeborg
Måste säja att det är tur att priserna/efterfrågan har gått upp så pass mycket på 90 talarna annars hade nog många renoveringar inte blivit av och mer spel hade skrotats.


Tags: