Frispel

sedan 2001

Switchproblem Outhole (DW)

Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Switchbladet (på out hole) gick av på mitt Doctor WHO, så jag beställde förstås en ny från Freeplay. När den kom så såg den inte ut som original-switchen, men jag såg ändå markeringen, så jag lödde dit allt som det borde vara, med diod och allt.
Döm om min förvåning då helt plötsligt videomode-switchen triggar tilten, så tre skott där blir tilt. :-(
Höllt på och laborera med skiten, men det gick inte att få till, om jag ändrade så på kablar eller dioden, så stod kickern i outhole och slog hela tiden som att switchen var påverkad. Det slutade med att jag lödde bort dioden, och då funkade allt?
Jag vet att de bör sitta där, men det är väl som viktigast på flipprarna? Fliptronic-kortet?

Kan jag låta det vara så? vad kan hända?

Förstår inte varför det blev så?

Någon teori?
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kollat så att dioden inte är kortsluten eller felvänd? Skulle också kunna vara dioden på videomodeswitchen (exit jets antar jag?) eller tilten som spökar men eftersom du varit på outhole skulle jag gissa på den.

Är du säker på att allt funkar när dioden är borta? Inga andra spökreggningar? Ibland kan det ske endast under multiboll, när två (eller tre) switchar reggas samtidigt spöktriggas ytterligare en. Pillade med ett MM en gång som gav en jackpot om man hade en kula i Merlin samtidigt som man sköt höger loop eller vad det var, pga felvänd diod.

Informativ film i ämnet:https://www.youtube.com/watch?time_continue=443&v=ZgSyTmyZAxM


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Felvänd kan den inte vara, för jag har provat båda sidorna, och då verkar den vara aktiv hela tiden.
Nä, den vid "exit jets" borde inte vara fel på, om det inte vart i samband med att jag bytte out hole-switchen?
Det enda jag annars kan tror, är om dioden har pajat på något vis? Eller om jag värmt sönder switchen när jag lödde? Men isf borde den inte funka alls?

Märkligt iaf..

Nä, hann inte provspela det jättemycket efter att jag lödde bort dioden, så jag vet inte. Men det verkade funka som det skulle, det lilla jag provade iaf.

Ska kolla in filmen.


Tack för tipsen. :-)
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Mät dioden också om du inte gjort det, den ska ju ge ett värde åt ena hållet men inte åt andra. Får du värde åt båda hållen är den kortsluten.


Tags: diod