Frispel

sedan 2001

Startproblem Dealers Choice Williams

larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Har hjälpt till att göra iordning ett gammalt Williams Dealers Choice .

Den första infon jag fick på telefon var att "det står bara och nöter" och inget händer . När jag var där och kikade på spelet första gången så startade jag upp det och då stod scoremotorn och snurrade hela tiden ( och säkert hände mer , men det var det som märktes tydligast ) , vad jag kunde se så nollade alla räkneverk osv , men scoremotorn gick hela tiden i alla fall .. Jag stängde av spelet , tog av glaset och lyfte upp spelplanen för att kika ner i spelet , startade det igen och scoremotorn gick några varv och sen fungerade spelet ”som det skulle” , nu testade jag inte allt , men det var i alla fall spelbart .
Jag har sedan dess rengjort spelet , bytt gummin , ”filat” alla switchar ( tror jag ) och nu i helgen så stoppade jag för första gången på ett halvår i strömmen och testade igen . Fick byta några lampor , i övrigt fungerade allt utom bonushjulet , men det fixade jag till . Jag spelade ett par krediter utan problem och kände mig nöjd med resultatet .. satte på glas igen och stolt som en tupp sa ”kom o testa , nu funkar det ” .. matade i en krona först och spelet startar snällt upp och kulan spottas ut som den ska .. MEN , då provar vi att mata i en krona till för att spela en tvåspelare och då startar scoremotorn igen och står o nöter utan att stanna , man får bryta strömmen för att den ska sluta och när man sen startar nästa kredit så funkar spelet normalt igen ( om man bara kör 1 spelare ) .. märkte också att nån gång på en 1-spelare så gick scoremotorn ”några extra varv” när kulan runnit och bonusen var färdigräknad , men den stannade snällt efter de extra varven ..

Det är säkert nån här som vet ( eller i alla fall har en teori om ) vad detta fel beror på .. Har inte spelet tillgängligt nu för att kunna kolla / testa saker , men alla tips mottages gärna ..


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Först vill jag bara säga att mina kunskaper i ämnet är synnerligen begränsade.

Med det sagt så tror jag att någon switch som säger till motorn att stanna är dåligt justerad. Kolla alla switchar som stängs eller öppnas just när motorn hamnar i stoppläget, om det är någon som är precis på håret att den stängs/öppnas så justera den. Tänk också på att det kan skilja sig lite när motorn kommer med lite fart, att den så att säga hoppar över stoppläget och tar ett varv till.

Dra åt alla skruvar så switcharna inte ligger och fladdrar.

Ibland kan den vita plasten som ligger mot rullarna vara sliten. Då kan man lossa switchstacken lite och vrida lite på den så en osliten del av plasten hamnar mot rullen.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
OK, var inne på det själv ( tyckte iofs det är skumt att det funkar klockrent, nästan , när man kör enspelare ) , men tack för tipset , ska kika på det vid nästa gång jag får tillfälle ..

Tar gärna fler tips tills jag får tillfälle att kolla spelet nästa gång  :)