Frispel

sedan 2001

...forts på The Addams Family renovering

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det är många "handlare" där ute som prånglar ut dekaler som de bara scannat av och sedan "jämnat ut" i Photoshop innan utskrift på en bläckstråle. Original ska vara med raster och kört (helst) på offsetmaskin.


stensbol

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 521
    • Visa profil
  • Stad: Morup
Då kommer följdfrågan ,var köper man nytt set i absolut bästa kvalité ?


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Nu har jag plockat bort allt från backboxen så jag kan rengöra delarna. Backboxen är invändigt i riktigt bra skick så det är bara en rejäl tvättning som behövs.
Plastdomen med tillhörande dekaler är också i fint skick och behöver bara lite mindre fix för att bli bra.


Utsidan på backboxen har däremot tappat all sin gula färg, den har blivit helt vit med tiden. Här bättrade jag på med airbrusch. Alla små färgskav bättrades på också. Bättringarna blev väldigt bra.


Ev skulle jag behöva spraya på nån halvblank klarlack över backboxen för att skydda bättringarna jag gjort. Nån här som provat att lacka med halvblank klarlack? Det är ju inte helt vanligt med halvblanka lacker i sprayburk.
« Senast ändrad: september 12, 2017, 08:06:26 av gbak »


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Nu har jag handlat lite "bra att ha grejor" för bättringen av backboxen.
Frisketplasten som jag maskar med tog slut igår, och likaså skalpellbladen och den vita färgen.
Jag använder bara Createx färger då de funkar jättebra för mig, finns andra varianter också men jag har Matton butiken typ 100m från jobbet och där hittar jag det mesta jag behöver.

Den halvblanka klarlacken hittade jag däremot på https://hlstore.com på Södermalm.
Sprayfärgen funkade kanonbra och gav en lagom blank yta som gör att bättringarna som gjorts på backboxens sidor knappt syns.
Lacken är lösningsmedels baserad, den vattenbaserade klarlacken jag testat gillar jag inte då det är svårt att få den att flyta ut, blir gärna apelsin yta med den.

 


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
I helgen fixades kabinettet ena sida.
Alla smårepor och skav bättrades på och sedan förseglades allt med halvblanka sprayen.


Typiska småskador:



Här har jag klippt ut Frisket filmen och sedan applicerat den, seadan skär jag bort filmen där jag ska lacka.



Frisketfilmen tas bort och färgsprutan (Biltema) är fylld med färg, på sista bilden är det färdigmålat..



Bort med filmen, härda färgen med varmluft....allt klart och topplacken pålagd.


Bättringarna blev bra, om man tittar noga och från nära håll så kan man ana de små defekterna på ytan.


Panamayellow

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
  • Stad: Ödeborg
Gbak gör du rent kretskorten på något sätt??
Står själv inför ett kabb byte


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Nu är inte kretskort min starka sida, men ja om kretskorten är väldigt smutsiga så har jag borstat rena dem med tandborste och ljumet vatten.
Om det bara är lite damm på korten så blåser jag rent.

Tänk på att se till att du inte är laddad med statisk elektricitet innan du börjar mickla med kretskorten. Jorda (och ladda ur dig) dig mot något typ vattenkran, element e.dyl innan du tar i kretskortet. Och inga syntetiska klädesplagg.


nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Imponerande!

En fråga om skärandet av frisketplasten: blir det "snitt" i kabben/backboxen när du skär? Och i så fall, spelar det någon roll?



gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Man får vara lätt på handen när frisketplasten skärs, och jag har inte upplevt att de ev små snitt som blir på kabinettet/spelplanen syns i ett senare skede efter att klarlacken kommit på.


nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag gick tillbaka för att kolla på din renovering av Fish Tales i detta forum men tyvärr är bilderna borta. Går det att ordna så att de kommer tillbaka?


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Går inte tyvärr, då Photobucket nyligen ändrat policy och kräver att jag betalar ca 3000:- för att få länka till mina uppladdade bilder.
Jobbet är för stort att flytta alla bilderna till en annan site och editera alla länkarna i mina inlägg.
Så FT tråden är mer eller mindre död.

Men, du kan fortfarande titta på bilderna och ladda ner dem om du vill.
http://s236.photobucket.com/user/gbak/library/Fish%20Tales?sort=3&page=1
Det är kanske till lite hjälp ändå.
Och har du två fönster uppe parallellt i Windows och börjar du med sista bilden på Photobucket så kommer den att vara första bilden i FT tråden, sedan är det bara vandra runt bland bilderna.


_PSX_

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Pajala
Då kommer följdfrågan ,var köper man nytt set i absolut bästa kvalité ?
från dom som säljer licens tillverkad grejer typ ministryofpinball free-play mm smakar de så kostar det.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Nu är jag äntligen klar med kabinettet, kortsidans förbättring har tagit enormt lång tid med alla olika kulörer och framförallt alla knöliga geometriska figurer och text.
Jag måste maska, skära och lacka en gång per kulör och det är sex olika kulörer så det är väldigt tidskrävande.
Så här såg det ut innan jag började:


Och så här blev slutresultatet:


Det enda som jag inte är helt nöjd med är att jag aldrig lyckades bryta till kulören för texten "Addams Family" perfekt, det var helt omöjligt (för mig) att få fram den rätta "mustiga" lila kulören.
Så det fick bli en lite blekare lila kulör.
Rosens gröna kvistar fick också bli grönare än orginalets gulgrön blaskiga tryck, som jag tycker är riktigt fult.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Vilket jäkla jobb - men snyggt blir det !

Tack för att du tar dig tid och bilddokumenterar/postar detta.