Frispel

sedan 2001

...forts på The Addams Family renovering

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Ja nu är jag uppe på banan igen och testar att ladda upp bilderna på Flickr så får vi väl se om och hur det funkar.
Är storleken på bilderna lagom eller behöver de vara lite större?

Förra veckan blev jag tvungen att byta dator efter att Microsoft tvångsuppdaterat mitt älskade Win7 till Win10, och naturligtvis så totalhavererade hela datorn efter en av alae femtioelva uppdateringar av Win10.
Kryptiska pipande kom från det arma moderkortet och jag fick inte ens upp en "blue screen"!
Själv så gjorde jag vågen av lycka när jag äntligen blev tvungen att "upp"gradera till Win 7 igen, och där är jag nu.


Under sommaren har kommit ganska långt med spelplanen, den är lackad och det mesta sitter på plats både på över och undersidan.
Jag har som vanligt polerat alla rf plåtar/skruvskallar mm som en tok, rengjort switcharna, bytt alla plasterna och gummin, renoverat alla bumpers, spolar............. men det är ni ju redan vana vid, så det går jag inte in på det speciellt mycket i den här tråden.

Fyra st stora betes lådor inhandlades under semestern på Dogger's fiskebutik i Norrtälje för jag kan inte längre hålla reda på LED's/skruvar, muttrar, switchar, transistorer..... och alla andra special pinaler som behövs för en renovering, det var det bästa jag köpt på länge.

Så här ser TAF ut idag:



Men nu kör vi igång.....

Att ersätta nitarna på div plaster, switchar mm är ett elände.
Jag köpte nitar från Free Play men de var inte homogena så när jag bankade till dem på baksidan så sjönk skallen ihop (på framsidan) och det såg rent ut sagt för jävligt ut.
Så det blev en resa till Sifverts Skruv i Västberga där jag hittade små kupiga M3 RF skruvar som jag polerade upp.
Det blev riktigt bra.
På bilden ser man också hur mycket plasterna gulnat efter ca 25 år.


Nya plastrampen och gamla rampen, det är rätt stor skillnad!
Den gamla rampen är rökfärgad så därför blir skillnaden ganska stor, men framförallt så var den helt spräckt och sönderborrad av nån tidigare klantpastej. Så det var bara att byta ut den.

Åsså avslutar jag med lite polerporr.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Allt är nu på plats men jag begriper inte vart vissa av plasterna ska sitta.
Nån som har bättre koll?
Och vart ska vita gummibussningen sitta?


Jag fixade en egen variant av "Trump wall" som jag limmade fast med spraylim på den tråkiga svarta bakre träskivan, jag tror det blir rätt så bra med den.
Insidorna låter jag bli just nu, jag skulle möjligen kunna göra nåt liknande där också men det får vara för stunden.


Jag måste nämna lite om den väldigt dåliga passformen av rampen jag köpte på Free-Play.
Den passade ju inte alls och jag har försökt reklamera den, men jag får ingen kontakt alls med Free-Play (Daniel). Jag har mailat ett antal ggr utan resultat och det slutade med att jag själv blev tvungen att skruva fast rampen på spånskiva och värma med varmluftspickan för att överhuvudtaget kunna få skruvhålen att stämma någorlunda.


Jag har även köpt delar som Free-Play restat när de skull skeppas.
Det har väl gått en så där 6 månader vid det här laget och varken delar eller pengar har kommit i retur. Det är inga stora kostnader det är frågan om, men det är mera principen som stör mig, att man säljer prylar som man sedan inte skickar. Förtroendet för Free-Play har definitivt fått sig en rejäl törn den sista tiden och jag överväger att sluta handla mer grejor där.
Vad anser ni om Free-Play, är det bara jag som har haft otur eller....?


MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Jag har snabbt fått svar via mail och de har smidigt bytt ut ben som varit fel. De har skickat med returfraktsedel och löst det direkt. Så 10/10 på kundservice från mig.
Däremot tycker jag kvalitén ä sådär på en del nyproducerade delar....

Jag har alltid fått svar på info@free-play.se


tullinge

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Den blåa plasten passar typ bara över vänstra sidan på switchen på mainramp och gummit ska vara gult och sitta till vänster strax ovanför droppzonen på vänster sida.
Övriga plaster sitter på bla bumper locken


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Ang de små plasterna (bug's)  så är skruvhålen väldigt stora så skruvhuvudet går rakt igenom.
Man måste ha en stor bricka under skruvhuvudet och det kommer inte att se snyggt ut!
Känns inte som att småplasterna ska sitta på bumper locken.
« Senast ändrad: augusti 31, 2017, 09:40:50 av gbak »



sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
blev inte han som driver free-play både delägare och delvis driftansvarig för KK hotade heigway pinball nyligen? kanske därför han inte hinner med free-play just nu.. ingen ursäkt såklart men förmodligen anledningen iaf.


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Den blåa plasten passar typ bara över vänstra sidan på switchen på mainramp och gummit ska vara gult och sitta till vänster strax ovanför droppzonen på vänster sida.
Övriga plaster sitter på bla bumper locken

Jag vill minnas att den blå plasten ska sitta på boll guiden bakom "thing hålet" (se bild)
Eller det kanske är en annan snarlik blå plast?
« Senast ändrad: augusti 31, 2017, 14:30:44 av doodle »
/Micael MIM Magnusson


brevix

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Karlsborg
Handlar det mesta på Free Play och är mycket nöjd , priser och kvalité  är ju som i övriga värdens flipperbutiker ... visst har de restats vissa grejer vid beställningar men då hör han alltid av sig.  ....tror inte Daniel har det bästa verktygen för orderhantering när det gäller restordrar  ::)
något konstigt om han inte svarar tycker jag ?
 
Gillar jag att följa dina renoveringar  :)


tullinge

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Den blåa plasten passar typ bara över vänstra sidan på switchen på mainramp och gummit ska vara gult och sitta till vänster strax ovanför droppzonen på vänster sida.
Övriga plaster sitter på bla bumper locken

Jag vill minnas att den blå plasten ska sitta på boll guiden bakom "thing hålet" (se bild)
Eller det kanske är en annan snarlik blå plast?

Ja den plasten är större


Vampi

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
Angående free-play så tycker jag det inte fungerar med gummikiten. Varje gång har det antingen saknats eller så har några gummin fel storlek.
Annars har jag inget att anmärka på. Men kommer nog fortsättningsvis köpa kiten från bestofpinball.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Har jobbat en hel del med kabinettets insida sista dagarna, allt är tvättat/rengjort, och tillbakamonterat så att det ska vara lätt att rengöra i framtiden. En ny rejäl högtalare åkte in, eftersom gamla var helt sönderspräckt och bara att langa ut.


Utsidan vet jag inte riktigt vad jag skall göra med.
Det sitter sidearts som är i ganska bra skick och som bara behöver bättras på där det blivit lite skavmärken.
På gaveln där luckan sitter är det lite mer skav och dåliga lagningar och ev så får jag gå in och air bruscha här för att det ska bli bra, vilket kommer att vara jobbigt.
Jag har fått tag i ett set sidearts men det är inte samma kulör och tryck som det som sitter på kabinettet idag.
Jag vet inte heller vilken av sidearten som är närmast orginalet.

Sidearten som sitter på idag är mycket mustigare i färgen, framförallt den blå kulören.
Det är inte heller ngt raster på de nya sidearten, utan mer tonat/utsmetat eller hur jag nu skall beskriva det, vilket i sig inte behöver betyda att det är dåligt.

Här syns kulörskillnaden tydligt.
Ögat uppfattar inte kulörskillnaden lika stor som kameran gör så det är inte lika "illa" i verkligheten men man får ändå en god uppfattning om att det verkligen skiljer. (Den övre dekalen är den som sitter på kabinettet)


Här kan man se lite detaljer på trycket. (Den övre dekalen är den som sitter på kabinettet)


Från början var jag nog rätt övertygad om att jag borde byta ut sidearten men nu börjar jag överväga att behålla orginal trycket (om det nu är orginal?) även om jag kommer att få jobba rätt mycket med att fixa alla små skavmärken här och där.



MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Var har du fått tag i det setet. De kan ju inte vara orginal???


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Var fick du tag på det settet? Så man vet var man inte ska handla. Hade behållt orginalet och gjort ddt bästa av det. Var ju inte ens i närheten av orginalet... 🤥


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Den blåa plasten passar typ bara över vänstra sidan på switchen på mainramp och gummit ska vara gult och sitta till vänster strax ovanför droppzonen på vänster sida.
Övriga plaster sitter på bla bumper locken

Jag vill minnas att den blå plasten ska sitta på boll guiden bakom "thing hålet" (se bild)
Eller det kanske är en annan snarlik blå plast?

Ja den plasten är större

Ksn du visa var den ska vara med en bild, för isf är det nog något som jag saknar på mitt spel.
/Micael MIM Magnusson