Frispel

sedan 2001

Tips och varningar mottages tacksamt : Stern vs Williams.......

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Hej !

Efter att ha haft några Sys11-titlar så tänkte jag härnäst växla upp ett snäpp och skaffa ett nyare flipper. Som det är nu så står valet mellan Roadshow, TZ, Ripleys och Sopranos.
Som ni ser är det alltså två drygt 20 års gamla Williams/Bally mot två upplagor från Stern med lite drygt 10 år på nacken.

Till er som har eller har haft just en låda från Bally/Williams från nittiotalet och någon halvnyare Stern att jämföra med : är det någon skillnad på dessa tillverkare för hemmaägaren som blir märkbar så att det exempelvis är mer svårmeckat vid eventuella fel på Stern än vad det skulle ha varit på Bally/ WMS ? 

Kort sagt, strular och spökar Stern-maskinerna mer än vad Bally/WMS-spel normalt sett gör  ?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Enda problemet är väl att en del Sternkort har delar som inte går att få tag på – och ersättningskort saknas. Dock inte vanligt att dessa grejer går sönder, men ändå bra att veta.


Sweetmike

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Jag säger som INK, att det är värre med reservdelar till Sterns Whitestar system. Sedan är jag inte så förtjust i deras spel från den eran heller. Sopranos har jag knappt spelat, men Ripley´s tröttnar du nog fort på.
Sedan är det fler som håller på med Bally/Williams från 90-talet, så det finns alltid mer hjälp att få med dem.

Av de spel du nämner, hade jag valt Road Show. Köpte ett sånt för ett par veckor sedan. Har alltid dissat det(mest för att jag tycker det är fult  ;D), men har insett att det är riktigt bra! I jämförelse med TZ är det ju också betydligt billigare.


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund

@ tack INK och Sweetmike.
Det gör nästan valet enkelt för mig; då jag än så länge helst vill ha maskiner där det är enkelt med reservdelar och serviceinsatser.

Även om TZ är sååååå mycket snyggare, så har jag blivit imponerad av underhållningsvärdet hos Road Show. Den känns även som en relativt prisvärd inträdesbiljett till det första lite bättre DMD-spelet för en nybörjare. Jag har växelvis kikat på både Road Show och White Water- men det förstnämnda har framstått som roligare.


Ifråga om Stern-spelen så blir jag inte riktigt klok på Ripley´s. Vissa verkar helsålda och rankar den som en av Sterns bättre - medan många, likt Sweetmike, säger att spelet saknar charm och därigenom keeper-potential. Jag tycker att spelplanen ser utmanande ut- men har bara spanat spelet på Youtube.

Tar med mig era ideer- och nu ligger då R.S som sagt riktigt bra till som förstahandsval. :-)


doodle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Varför glider du inte in till LPA i Lund någon onsdagkväll och provspelar lite?
Jag är ganska säker på att de har ett Roadshow, funderar på om jag inte såg både ett sopranos och TZ när jag var där senast (men det kanske är suset i kupan som talar). någon LPAare kanske kan svara bättre. Är du i Halmstad kan du få testa Ripleys hos mig.
/Micael MIM Magnusson


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Stort tack för både tipset och erbjudandet Doodle. Jag ska försöka ta mig till LPA för att i bästa fall kolla lite närmare på R.S.


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1490
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Manta: Du är välkommen att komma och testa RS hos oss på LPA :) Det är ett väldigt bra spel som man inte tröttnar på i första taget. Vi har öppet onsdagar från kl 18:30 året om.


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Jättestort tack Jani. Jag bor alldeles nära KG, så det vore ju supersmidigt för min del. Ska se till att ordna lite barnpassning för kommande onsdagskvällar  :)


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Nu har vi ju alla olika smak vad gäller flipper och det är ju bra.

Vi har haft ett roadshow i vår lokal och det var ingen som tyckte om det, är ju samma sak hela tiden och fula plastansikten på spelplanen och hillbilly musik....
Väljer du mellan ett white water och ett RS så är WW så mycket bättre, är som natt och dag.

White water, TZ, Sopranos, Roadshow och sist Ripleys den ordningen jag skulle välja



Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Tänk på att MAW/Waltersson är Ölänning, de tänker annorlunda på andra sidan bron. RS är lika bra som WW, lika skön komik.


tjohejsan

  • Gäst
Jag har både RS och WH2O
Jag väljer RS helt klart.
Mycket olika modes och annat kul att spela på.
Helt klart en av mina favoriter ;)
Känner nog att WH2O har en viss enkelhet och upprepning.
Men som sagt alla tycker vi olika om det mesta ;)


MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
RS alla dagar i veckan. TZ är också bra men inte i närheten av lika roligt som RS. Wh20 är bra spel men de håller inte lika bra i längden som hemmaspel.


Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Tack killar - men ni gör det verkligen inte lätt för en annan att fatta beslut - med den sortens spridning i rådgivandet....   :-)

Jag ska ta mig för att ta prova RS en gång. White Water och T.Z har jag tämligen färskt i minne - så som jag inte blir superbesviken på R.S så lutar det nog i den riktningen.....

Listan över kandidater var rätt så lång i början och sträckte sig från allt mellan Congo till STTNG. Men utifrån egna intryck och den allmänna prisfaktorn (best-bang-for-your-buck) så hamnade jag till slut hos de olika alternativen TZ, Road Show, Sopranos och Ripleys. Detta med svår reservdelstillgång (eventuellt) på elektroniken till Stern-spelen ledde sen till att jag stod kvar med Bally/Williams som slutkandidater.....


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Manta

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Ja, jag har (dessvärre/dessbättre) hört någon säga att flipperspel - framförallt i hemmamiljö - gärna blir flockdjur......  :)

Nu är jag av med ett Sys11 och skulle i teorin få plats med åtminstone två spel till förutom mitt Big Guns - som jag av någon anledning har lite svårt att se försvinna. Finns ju många Sys11 som slår BG vad gäller variation - men jäklar vilken charm det spelet ändå har.

Men som sagt, tack för era ideer kring kommande nyanskaffning !
« Senast ändrad: juli 12, 2017, 12:46:30 av Manta »


Tags: