Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2017 i Örebro

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tycker att EZL hade en bra poäng så jag gjorde en ny tråd där vi kan diskutera kommande SM och spelsystem och whoppers mm.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Från Josh, angående SM 2017:

Citera
I was mistaken. Here's the math:

Of the 16 finalists, here is the expected breakdown of those finalists:

50% chance those players have only played 1 round
25% chance those players have played 2 rounds
25% chance those player have played 3 rounds

That's 0.5 + 0.5 + .75 = 1.75 rounds

From there all 16 players play 4 remaining rounds.

Total is 5.75 rounds to me.

5.75 * 2.5 games per round = 14.375 plus the 4 games from qualifying.

That comes to 18 games played total or 72% TGP.


Rotmosträdet

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
    • www.mygrandmotherisgone.se
  • Stad: Byske
Har inte läst denna tråden, men här kommer mina åsikter om flipper-SM i Örebro.

1. Tokbra! Aldrig varit på SM så har ju inget att jämföra med. Men tyckte det flöt på bra trots problemen som uppstod. Det har väl aldrig varit så många deltagare innan? Grymt jobbat Örebro!

2. Varför inga spel från 80-talet?? Inte ett enda spel mellan 1982 och 1989 eller hur? Förstår att de kan uppstå funderingar om de till hör Classics eller Main (eller?), men ändå. Vad är regeln/årtal?

3. Och varför inga Data East/SEGA-spel? Ryktet om att de är värdelösa är överdrivet och det finns väl rommar för turneringsspel?

4. Och skulle det inte finnas några spel till försäljning?

Och var hamnade jag? Bästa spelare ovanför Umeå? :D


DrDude

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Här kommer svar på dina frågor:

1. Vi tackar så mycket, var hårt slit kan vi lova för att få ihop tävlingen. Kul att så många tyckte den blev lyckad!

2. Det fanns en del system 11 spel på SM, WW i Main, ES i Classic samt 3 ytterligare i free play arean.

3. Vi hade TFTC i free play arean men inget i tävlingen. En anledning var brist på Data East/Sega spel då vi har få i klubben som äger sådana spel.

4. Tanken var så men det var inga som nappade på iden att ställa ut sina spel för försäljning. Vi tackar dock ägaren till Bone Busters att vi fick låna in det spelet även om det inte var till salu. Tråkigt dock att den gick sönder innan helgen var över.

Den sista frågan överlåter vi till någon annan att svara på :)

/Örebro Pinball


DrDude

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Örebro

JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1491
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Sundsvall: Var inte oroliga och lås fast er vid tanken av antalet deltagare. När LPA anordnade SM 2016 i Lund så hade vi historiska fakta att SM 2010 i Malmö endast lockade 145 deltagare. Så jag var en försiktig general och budgeterade för endast 200 deltagare och det funkade för oss. Sen att det anmälde sig många fler (260 st) var bara angenämt och innebar att vi kunde kosta på oss extra till alla funkisar (middag, godis, dricka mm). Lycka till! Behöver ni hjälp, info, frågor etc så hör gärna av er.


@mos

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: borås
Så dom räknar inte om classic då jag antar att dom borde hamna på samma TGP då det var väl samma spelsystem där med?


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Om någon säger åt Josh eller Adam att räkna om kan det lika gärna bli den lägre tgp % som gäller på båda...


@mos

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: borås
Om någon säger åt Josh eller Adam att räkna om kan det lika gärna bli den lägre tgp % som gäller på båda...

Men dom har ju räknat om main  :o av vad jag förstod på det inlägget pal skrev längre upp i tråden.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
mos: Du kommer få dina välförtjänta poäng vad gäller Classic-SM. Grattis till Silvret! :)
Matchstick Pinball


@mos

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: borås
mos: Du kommer få dina välförtjänta poäng vad gäller Classic-SM. Grattis till Silvret! :)

Tackar tackar. Men tänkte mer på dubbelmackan då det är han som jagar toppen mer än jag 😉


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
@Mos: ahh, missade det... det betyder alltså att Main går ner 4% och Classic upp 8%, då det är samma upplägg.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Main har fått för mycket och Classics har fått för lite. Har vi tur ändrar de bara Classics, har vi otur ändrar de bara Main... Arrangörerna får avgöra om jag ska bråka mer med IFPA eller inte.

Sen kommer de säkert att svara "vad skulle du ha gjort?" - men då har jag iaf formellt lagt ansvaret i deras knä. :)


Tags: flipper-sm Örebro