Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2017 i Örebro

FRA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
  • Stad: Blekinge
Det måste gå att göra nått åt TGPn för SM. 36 wpprs för en vinst i Classic med 255 spelare är ju katastrof?

Vad gör vi för att förbättra det till nästa år?

Allvarligt?

MIR? INK? Ni vet väl vad som krävs?

Bra arrat SM i övrigt! :)


JOH-an Flygare

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 223
    • Visa profil
  • Stad: Lund

JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1490
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
TGP:n i Classics är fel, ska vara samma som i Main.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
För att få 100% TGP så krävs 25 'spel' från start till final. I dagsläget får vi 4 från kvalet, och 15 från slutspel (64 pers, bäst av 3) att vi får just 15 är inte heller helt rätt antar jag då gräddfilerna inte rapporteras. Det som är lättast att ändra på är att låta båda kvalen räknas, vilket ger 8+15 =23 spel (92%). Om vi nu skulle vilja ha 100% måste spelupplägget ändras, antingen med fler spel i kvalet (5 spel, båda räknas ger 25 'spel' totalt) eller bäst av 5 i slutspelet hela vägen (istället för bara i finalen)... Att finalen spelas bäst av 5 är helt meningslöst i frågan om WPPR's som Mirko förklarade innan.

Dra iväg 92 till slutspelet ger endast ett 'spel' extra så det räcker inte helt. Om vi däremot får 128 spelare till slutspel så kommer det räcka. Vad som än kommer att behöva förändras kommer att innebära att tävlingen kommer ta mer tid, om vi nu vill vidhålla nuvarande tävlingsformat.

JANI har rätt, förutsatt att classic och main rapporterades in på samma sätt, att de ska ge samma TGP.

Att SM gav 100% förra året är märkligt, då även då gällde nuvarande TGP uträkning (har jag för mig), frågan man kan ställa sig då är hur det rapporterades in och om den rapporteringen egentligen borde återanvändas i kommande SM-tävlingar...

linktips -> https://www.ifpapinball.com/tgpguide/



DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Fyramannagrupper i slutspelet 2018?

Annars är ju 92% rätt okej om vi tar bägge resultaten per spel från kvalet, eller kör fem spel a 2 försök för 100%. Om det blir Sundsvall kommer nog tävlingen ha färre deltagare så där är väl lite längre kval och fem spel inga problem, men om vi fortsätter med 250-300 personer i tävlingarna från 2019 så får vi väl ändra systemet.

Jag hade också för mig att det faktiska antalet spel som spelats av vinnaren spelade in på något sätt när man rapporterade. Då hade ju classics varit värt mer eftersom MSH inte hade gräddfiler där.


LazerAx

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det känns trist att acceptera en TGP på 92%, allt annat än 100% på ett SM känns fel. Fem maskiner i kvalet känns svårt eftersom det skulle göra att kvalet tar 5h längre. Dvs slutspelet behöver modifieras.

En effektiv förändring är att köra första slutspelsomgången i fyrmannagrupper och därefter head-to-head. Då får man räkna antal spel x2. Dessutom räknas då inte 3 maskiner som 2,5 (dvs genomsnittligt antal spelade vid "bäst av tre") utan som 3 x 2 = 6 (i och med att man behöver spela alla tre spelen för att kunna fördela ut poängen). Dvs första omgången ger 6/2,5=2,4x mer och tar kanske 1,5x mer tid. Jämförelse:

- Detta SM: 4+2,5x6=19
- Alla kvalförsöken räknas och första slutspelsomgången i 4mannagrupper 3 maskiner (2/4 vidare): 8+6+2,5x5=26,5
eller
- 2 av 4 kvalförsök räknas och första två slutspelsomgångarna i 4mannagrupper 3 maskiner (2/4 vidare) dvs head-to-head från och med åttondelsfinalerna: 4+6x2+2,5x4=26

Jag har inte tagit hänsyn till hur man gör med gräddfilerna i en sådan modell (vet inte riktigt hur gräddfiler påverkar TGP) men tror att det funkar att göra som idag dvs ge gräddfiler men se till att det fortfarande är 4mannagrupper.


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1490
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
DDH: Antalet spel har aldrig räknats. Däremot så var det tidigare den "längsta vägen" som man alltid räknade med vilket innebar att ex. bäst av fem alltid räknades som fem maskiner.

PeoZ: Gräddfiler räknas inte som extra rundor. Helt enkelt för att IFPA resonerar att en topprankad spelare som förväntas vinna tävlingen också kommer placera sig högt i kvalet och erhålla gräddfiler.


Edit: Personligen tycker jag att det är acceptabelt med en TGP på 92%. Kan också konstatera att vi inte är ensamma om att inte ha 100% TGP på en stor tävling. Dutch Pinball Open som spelades samma helg som SM och med 244 deltagare hade en TGP på 80%.
« Senast ändrad: november 17, 2017, 13:22:22 av JANI »


FRA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
  • Stad: Blekinge
Tycker 92% vore acceptabelt! 😃 Hur skule detta ha påverkat årets tävling? 🤔


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det kommer säkert PAL räkna ut om en stund!

För proffs som REY (dubbla GC på sina två Corvette-försök) blir det ingen skillnad, men för varannangångslaskare som Mirko (100k respektive 1,1M på Xenon) blir det svårare.  ;D

Sedan kan man diskutera om det ska räknas som två individuella poäng som vi gjort hos mig senast eller som jag gjorde förr då jag slog ihop båda och delade på mitten.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Tycker 92% vore acceptabelt! 😃 Hur skule detta ha påverkat årets tävling? 🤔
Om jag tänker rätt hade inget av dina SM resultat räknats till dina 20 bästa tävlingar... även om det varit 92%, du är helt enkelt för bra :)

Med 92% ser det ut som att vinnaren i main skulle fått 52,38 WPPR ... I classic blir det i princip samma värde (52.33) (eftersom det är typ de 64 bästa som räknas). Typ ta dina poäng * 1,21 i Main och * 1,4375 Classic. Sjävklart så räknade jag in 92% i båda tävlingarna, och hoppas IFPA rättar till fadäsen med classics felaktiga TGP.
« Senast ändrad: november 17, 2017, 15:57:30 av PeoZ »


LazerAx

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Om det blir SM i Sundsvall kommer vi inte ha nått tak på antalet deltävlingar.. Lokalen vi tittar på är 35 x 35 m. Alla tävlingar inkl de nya sides som vi planerar kommer att få plats i samma rum.. Dock intressant att veta deltagandet, blir det betydligt färre så är det tveksamt om det ska vara hos oss i norr. Vilka vet redan nu att det inte skulle komma om det blev i Sundsvall vs. valfri ort söder och Stockholm?


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Låter spännande med förslag på nya format till SM.
Eftersom Main tar längre tid/spel så tycker jag att söndagen ska vikas till main och att classic ska kunna spelas färdigt på lördagen. Så som man gör i tex DPM och PAPA (om jag inte minns fel). Det är alltid gott om tid över i classic-kvalet (trots Mirkos hetsande inför SM) så gör classic-delen mer effektiv. Även i main iår så förstod jag att det var mycket tid över i kvalrundorna, så kanske minska ner 4-timmarsintervallet...
Fyrspelarmatcher i slutspel är bra både för att ta bort slump och öka TGP.
Stay cool, Daddy-O


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Förstår inte oron för deltagarantalet i Sundsvall. Det kommer väl fler norrlänningar. Sedan är det ju bra om vi inte är för många. Måste inte slå deltarrekord varje år.
Stay cool, Daddy-O


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Tycker inte heller ni ska oroa er för att det blir massavhopp pga lång färdväg för de flesta av oss. Budgetera 200, och bli glada för allt över. Ta på er uppgiften så fort ni har möjlighet, det gör att folk kan börja planera Sundsvall. HBK "cutting corners" Valström pushar bestämt för det nya revolutionerande SM i Halmstad 2019  ;)
I år blev det krock hela vägen till final pga Dubbelmackans extrema flyt. Men visst, endast main-slutspel på söndagen skulle ju öppna för bäst av fem och slumpen skulle vara som bortblåst. (Och vips så är vi uppe i närmare 100% TGP).
INK: tack för visselblåsandet gällande Xenon...  :-[ Trodde att den scoren skulle passera obemärkt förbi.
Matchstick Pinball


Tags: flipper-sm Örebro