Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2017 i Örebro

@mos

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: borås
Ursäkta att jag skriver mitt i men mat är också viktigt.
Angående föda, så vore det vara nice att kunna hitta något veganskt på menyn.
Så länge det inte finns någon med allergier antar jag att en person som vanligtvis
äter animalier inte skulle avlida om den fick i sig någon rätt som är helt växtbaserad.

För övrigt så hade jag en fantastisk helg!
Tack till alla som styrde och ställde samt alla inblandade!

Ps. Hade varit tufft om det funnits en flipperkanal på rummets TV.

Kanske finns möjlighet till det, annars är en chromecast en billig investering att ha med sig och kasta över twitch från t.ex telefonen för att titta på (mot förmodan att hotellet tillåter att ha chrome cast anslutna)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Att byta format vore f ö intressant. Personligen tycker jag matchspelskval (som i t ex EM senast) är riktigt skoj, men det har ju en del praktiska nackdelar kanske.

Jag gillar entry-system betydligt mer än match-system - men efter EPC tidigare i år så stöder systemet bägge varianterna.
« Senast ändrad: november 15, 2017, 10:59:05 av Pal »


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
För att mäkta med 100% TGP med 300+ spelare på två tävlingar är en utmaning och att sen U16 och split också kräver tid försvårar det hela. Nu ser ju jag att både U16 och Split har sin plats på SM helt klart, liksom STHS och onehand tex. SM är ju faktiskt en av de absolut största tävlingarna i världen nu för tiden, och säkertligen en av de mer prestigefyllda (Om man nu är svensk :) )

Ett alternativ är ju att ha det som det har varit de senaste åren och vara nöjda med att få en SM-tävling som är värd mindre WPPR än tex. BPO och Matchstick Open (inte för att förringa dessa tävlingar på något sätt:) ). Ett annat alternativ är att göra lite förändringar som kan ge mer WPPR än vad som går att skrapa ihop nu. Frågan är då hur mycket går det att ändra? och vilka tår kliver man på om man försöker förändra något ?

Har inte sett någon info om WPPR 5.4 (6.0?) och vad den eventuellt kan ge om den ens kommer att implementeras 2018 , MCR kanske har annan information.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Rent traditionsmässigt så tycker jag att formatet, både kval och slutspel, funkar fint i SM som det är. Låt bara båda försöken räknas för mer WPPR och mindre slump så blir det bra. Att låta fler än 64 gå vidare tycker jag inte fyller någon funktion. I så fall kan man lägga den kostnaden och logistiken på en extra tävling för de som inte gick vidare - som vi gör på BPCO nästa år.


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1491
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp

PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Lägger man 5 spel i kvalet och räknar båda så skramlar man ihop 100% TGP... kanske krävs 5 timmar kval då iofs. men slutspelet kan ju gå som förrut :)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
PeoZ: Nope, jag vet egentligen inte mer än vad som står på Tiltforums och liknande. Det har väl mest pratats om den där avgiften för nordamerikanska spelare.


PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Och att SM inte borde ge WPPR's alls då den diskriminerar utländska spelare...


AFX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Kanske finns möjlighet till det, annars är en chromecast en billig investering att ha med sig och kasta över twitch från t.ex telefonen för att titta på (mot förmodan att hotellet tillåter att ha chrome cast anslutna)

Det är ett alternativ.


Bifrost

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Klippan
Och att SM inte borde ge WPPR's alls då den diskriminerar utländska spelare...

Officiellt kanske diskriminerar men 2 USA registrerade spelare deltog :D

Classic är en lika viktig och värd tävling som Main fortfarande hedern i att vinna SM om det sedan är Main eller Classic tycker jag är lika värd!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bifrost

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Klippan

BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Som icke-deltagare på detta års SM kan jag väl tycka att det varit en mycket anonym skara som höll i det. Jag tror inte jag sett ett namn någonstans på någon av de inblandade.
Informationsmässigt tycker jag att det var lite si och så, men eftersom mästerskapet i övrigt verkar varit mycket lyckat så ska jag inte hålla på och gnälla så mycket. Med runt 300 deltagare är det ju också lite mer att hålla koll på än vad jag hade på min tid som högsta höns.

Men webbplatsen flippersm.se måste jag kasta lite skit på. Info om spel och resultat är bra, men i övrigt tycker jag att någon/några ska se över texter, skapa förutsättningar för att föra ut snabb info via den. Som det varit i år så är ju runt 25% av texten kopierad från tidigare år, stämmer dåligt och gör att jag funderar på vilka uppgifter som verkligen är aktuella.

Mina två cent.
Lyckan är en tänd modelampa.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Men webbplatsen flippersm.se måste jag kasta lite skit på. Info om spel och resultat är bra, men i övrigt tycker jag att någon/några ska se över texter, skapa förutsättningar för att föra ut snabb info via den. Som det varit i år så är ju runt 25% av texten kopierad från tidigare år, stämmer dåligt och gör att jag funderar på vilka uppgifter som verkligen är aktuella.

Förutsättningarna finns där. 95% av texterna ligger i databasen, och kan lätt ändras via administrationsgränssnittet. Anledningen är nog mer att arrangörerna hade fullt upp med att arrangera.

(Några få texter är ännu inte flyttade till databasen, men det handlar mest om rubriker, menyer, namn på knappar och dylika saker.)
« Senast ändrad: november 15, 2017, 18:46:16 av Pal »


DrDude

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Nu är IFPA poängen för Main och Classic inrapporterade och klara.

/Örebro Pinball


Tags: flipper-sm Örebro