Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2017 i Örebro

Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Utan att veta någonting alls utöver vad som står i inlägget ovan måste jag ändå försvara möjligheten att "hen" faktiskt trodde att hen skulle välja startordning på alla spel. All info jag (och troligen de flesta) fick inför slutspelat var att "högst rankad väljer startordning". Visst, de flesta vet att detta vanligen innebär att man roterar. Men vi kan nog inte räkna med att alla vet det, och vi kan inte veta vilka system som praktiseras på lokala tävlingar runtom i landet. Så jag tycker att vi ska vara lite försiktiga med att anklaga någon här.

Edit: Hoppas starkt på SM i Sönnsvall! Peace.
« Senast ändrad: november 13, 2017, 23:27:02 av Alvar »


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Hatten av för Örebro-gänget, och alla ni andra som hjälpt till.
Det är en stor ynnest att få åka på Flipper-SM.
Hoppas nu vi får kolla till Sundsvall nästa år. Det är också en trevlig stad. :)
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Håller med Alvar i inlägget ovan. Och det räckte väl bra med en tillrättavisning under slutspelets gång. Tycker det är onödigt att hänga ut ett av "våra" barn på det sättet här på SFS.
Min största behållning på SM var U16-spelarnas entusiasm och sätt att stötta varandra. När min grabb fick ett samtal hemifrån efter att han åkt ut sa han "det gick jättebra, jag fick stryk av Arvid" :-)
Stay cool, Daddy-O


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Det är helt ok att tycka så men eftersom alla vet att jag är en grinig jävel som säger jag vad tycker så spelar det ingen roll ;) Det var inte ni som fick trösta och ta i mot tårarna från en 9 åring och försöka förklara, min grabb visste att det inte var hans tur men vågade inte säga i mot. Hen visste vad hen gjorde och det var medvetet. Allt annat är bullshit, helst efter att ha spelat slutspel i annan klass minuterna innan och med määängder av små och stora tävlingar bakom. Fick hen vara etta på alla då, nej tänkte väll det. Det är riktigt uselt och både bör och ska markeras att det inte är okey.


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Och även på u16 sidan är det sm och ingen onsdagspokal hemma i Sundsvall. Att bara vifta bort det är att sopa det under mattan. En mindre tävling hade jag inte kommenterat i forumet om liknanade skett.


Rolph Ericson

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 32
  • Musik, AIK, Öl och Flipper
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Håller med om att hatten bör lyftas åt arret. Bra flyt i tävlingen, maskinerna var helt ok, frisk, fräsch luft och hygglig kyla (classicsrummet var strålande), incheckning utmärkt, twitchen funkade bra, mestdels var folk på hott humör och hela arr-gruppen proffsiga. Tack för det!

Om det är något som jag skulle ha önskat är att dubbeltävlingen hade gått i något annat rum eller haft någon form av kölappssystem. När jag kvalade på Full Throttle under lördag kväll fick jag fysiskt brottas med ett gäng ganska ölfryntliga, periodvis väldigt ljudliga dubbelpar som valde att köa precis där jag stog och kvalade.

Sen en fråga till nästa SM (Sundsvall?). Om vi är över 300 deltagare även nästa år kanske 64 till slutspel är lite snålt?
This is what we in Sweden call a Donald Duck tournament


JOH-an Flygare

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 223
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Min 9-åring hade superroligt med både yngre och särskilt äldre tävlande. Hoppas på lika bra stämning på tävlingar framöver. Flipper är inte tennis, det är sjukt roligt!


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Att det inte ska finnas förbättringar är en utopi. Örebro gjorde ett kanon SM! Classicrummet var sjukt bäst! =) trångt att gå i mellan som scorekeeper i main men det var fysiska begränsningar så det är inte så mycket att göra nått åt. Som en de ledande arrangörerna sa till mig "Jag gör mitt första SM och det som arrangör" Hatten av!!

När det har gått några dagar/veckor ska jag lyfta luren och snacka med Örebro. Jag hoppas ni kan vara 100% transparenta angående ekonomin :-)

Angående spelformat så finns det en del funderingar/önskemål. Kanske fler till slutspel, men om (säger om igen) vi i Sundsvall tar det så kommer PAL ha avgörandet i sina händer hos oss iallafall kring ev. ändringar kring antalet till slutspel etc.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
JOH-an: Tennis är också sjukt roligt, därav mitt alias :-) Och det var nästan lika tyst som under en tennismatch i Classic-rummet när dubbel-Mackan spelade KISS tills INK:en körde igång lite musik från sin telefon som passade till spelet :-)

En förbättring till Sundsvall blir att ha en ansvarig person som styr upp U16-slutspelet. Dumt att det ska ligga på deras föräldrar. Annars tycker jag U16-upplägget med detta kvalsystem fungerar klockrent. Tack Palle för att du har fått in det i datorn.
Stay cool, Daddy-O


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Dock i originalinspelningar för att passa åldern på spelet!  :D

Fler till slutspel kommer aldrig funka tidsmässigt. Dessutom behövs det inte. SM ska inte vara en "hobbytävling" – är du inte bra nog så kvalar du inte vidare – bara att öva och komma igen nästa år.  ;)


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Någonstans borde väl gränsen gå att ta med fler till slutspel. Vi hade ju 64 när vi var typ 150 deltagare också. Kanske 96 men med tre gräddfiler eller med att köra en mainrunda på lördagkvällen. Alt om man kör samma gräddfiler som nu men med 96 till slutspel och 33-64 spelar på lördagkvällen. Då är man nere pa samma slutspel som nu på söndagen.  Med tanke på att classic slutade 1930 kunde väl det slutspelet ha börjat tidigare också.

Det verkar ha blivit den sjunde största tävlingen någonsin förresten, med 281 deltagare i main och den näst största i europa. EPC i Belgien hade 283 deltagare :(

https://www.ifpapinball.com/stats/?stat_id=6



Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Angående svårigheten att få ihop funktionärer, ursäkta en flipperspelare utan tävlingsvana, men kan man inte scorekeepa varandra? Det skulle krävas att alla i det partiet, eller vad det heter, skulle vara i maskopi med varandra för att fusk skulle kunna förekomma vilket känns ganska osannolikt.
Personerna som idag behövs till scorekeeping skulle då istället kunna hjälpa till med andra sysslor alternativt inte behövas alls.
Det skulle kanske också gå lite fortare att genomföra matcherna om man inte behöver stå med armen i vädret och vänta på att det skall dyka upp någon för att notera scoren. Trängseln i lokalen skulle också minska.
Quit playing with the clock!


DrDude

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Örebro Pinball vill tacka för en fantastisk och intensiv helg! Inte bara vi arrangörer utan även "utomstående" gjorde avgörande insatser för att hjälpa oss rookies med att ro eventet i hamn. Extra stort tack till de som med kort varsel tog på sig extra funkispass när det saknades funktionärer. Vi vill också rikta ett särskilt tack till alla er som lånat ut spel till eventet och till alla er som hjälpt till med att bära och justera in spelen.

Alla spelen är nu tillbaka till sina ägare och så snart vi hunnit ”landa” lite kommer vi som arrangerade eventet att sätta oss ned och dra våra lärdomar som vi kommer delge på denna tråd som komplement till de synpunkter som ni redan delgett oss. Efter att ha läst kommenterarna på forumtråden så uppfattar vi det som att de allra flesta av er är i stort nöjda med vårt arrangemang. Själklart finns det, som efter alla projekt och event, lärdomar att dra som vi ska ta till oss och som även är viktiga för nästa års arrangörer. För Örebro Pinball kan redan nu låta meddela att vi avser låta stafettpinnen gå vidare en ny arrangör som kanske är Sundsvall?

Vi har nu påbörjat processen med att registrera IFPA poängen som vi hoppas bli klara med under veckan.

/Örebro Pinball


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Finns det några resultat från sidotävlingarna? enhands, sths, Alien.
Matchstick Pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
STHS på Star Wars Premium tog Patrik Lindberg hem – 3,195B.

STHS på Alien vann Reidar Spets på 400M-något.


Tags: flipper-sm Örebro