Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2017 i Örebro

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Innan någon Göteborgare hinner före så vill jag här och nu fastslå att Marcus smeknamn framöver är "Dubbelmackan".


@mos

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: borås
Innan någon Göteborgare hinner före så vill jag här och nu fastslå att Marcus smeknamn framöver är "Dubbelmackan".

Taget!


Tor

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Kära Örebroare, tack för en fin tävling. Grattis 2x Mackan. Jag såg med skräckblandad förtjusning på finalen i U-16 och kan konstatera att återväxten verkar lovande om inte alkoholen tar dom snart  :o
Puttin'on the Fritz


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Wow, grattis Dubbelmackan! Riktigt bra jobbat, och tack så hemskans för videofeeden - både ni som var bakom kamerorna och ni som kommenterade framför en av dem!


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Japp, stort tack för en trevlig helg!
Tycker Örebro kan anordna nästa år också, lagomt långt för alla att åka. :)


d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda
Tack för alla gratulationer. Får tacka för ett mycket bra arrangerat SM.


inwoods

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Tackar för allt slit med att ro iland SM! Grattis till gulden Marcus, mäktigt!


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Nu har jag inget att jämföra med då det var mitt första besök på ett SM men tyckte det var riktigt trevligt även om jag inte själv deltog i tävlingen.
Kul med spel i foajén på free play och livestream i baren.
Blev nästan sugen att vara med men har lovat mig själv att inte förstöra ännu en hobby genom att börja tävla…
Quit playing with the clock!


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Kära Örebroare... tack för en mycket trevlig helg! Ni har kämpat järnet och rott hem det största mästerskapet genom tiderna på svensk mark. SM-generalen har i dagarna tre haft den karaktäristiska blicken med ett uns av panik som sig bör. Ni verkar haft ett tight team som hållit ihop i vått & torrt. Hörde massvis med pep talk mellan er, vilket stärker. Dock stämmer inte min förutfattade mening av Örebro eller heller av Scandic, - Inget gnäll och inga sladdriga bacon, var är världen på väg!?  ;)

Här kommer mina personliga reflektioner på vad som var bra och vad som inte var det.

 :) - Hotellkonceptet har ni lyckats med ypperligt, även incheck av tävling och information på plats (Cloetta flipper är ju så goda).
     - Bar i anslutning till main (>Lunds påhitt) är riktigt trevligt och proffsigt. Duktigt med sittplatser.
     - Arenorna, - Main liite i trängsta laget, men ok (JOE hade inte fått sin Comfort zone), Classic helt fantastiskt med plats, frisk luft (även när det var smockfullt) samt ingen irriterande belysning.
    - Christians classics-spel håller en mycket hög lägsta nivå, och med pappa på plats så blir det enklare att laga dem  ;) samt att INK lånar ut dem år efter år!!! :-*
    - Streamen är riktigt proffsig, den tar vår sport till en ny nivå! med lite justeringar så kommer den bli perfekt i framtiden. Stort tack till alla streamers och speciellt till David, Karyn & Alvar som bjussar på sig själva!
    - Härlig gemenskap genom det öppna lanskapet på bottenplan, alla var där! (utom MCR  :( )

 :(  Kommunikationen inför SM var obefintligt, vi snackade med ansvarig om detta - och fick till svar - att han inte hade haft tid med det.
    - Ryggraden i ett SM - Spelutlånare & volontärer ska smekas jämnhårs, vad gäller swag, käk & dryck (KAFFE!) är ett absolut minimum för alla som ställer upp och kämpar i minst fyra timmar. En slemmig wrap duger inte! SKIT USELT! Detta försvårar stort inför nästa SM!
 
Super stort grattis till DubbelMackan! ;D och Albin som cashade hem juniorguldet!
   
Åh gud vad jag längtar efter ett superduper SM i Sundsvall 2018!  :)
Matchstick Pinball


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack Örebro! Vad jag kunde se avlöpte tävlingen relativt smärtfritt, inga förseningar att tala om och spelen höll också generellt hög klass. Bra organiserat!
Ett extra plus var ju att när plungern till swamp-kickouten på Addams gick av mitt under kvalet (hur ofta går den av? aldrig?) fanns Freeplay i närheten och kunde leverera en ny på någon halvtimme.

Tack också till alla som lånat ut spel, vet att INK ställde upp med en hel del men de flesta kom väl från Örebrotrakten gissar jag.

Och till Palle som flög hit från andra sidan jorden för att sitta och knappra på datorn (och även lyckas spela flipper helt OK)

Och till MOS m.fl som styrde grym streaming, grymt med de (rätt så) nya riggarna! skänk en slant

Och till alla andra som hjälpt till med massa grejer, men mest till Örebroarna ändå! Ni kör väl nästa år igen?

Och till sist: Grattis till Dubbelmackan!!

EDIT, på allmän begäran:  :o ;D :P :P :-X :-*
« Senast ändrad: november 13, 2017, 20:37:05 av LOP »


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Loppan? inga smileys i inlägget?  8)
edit: FU loppan!  ;)
« Senast ändrad: november 13, 2017, 20:47:11 av fitzroy »
Matchstick Pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Fast wrappen var faktiskt riktigt god. :D

Och efter 4 funkispass per dag var det inga problem att bli mätt.  8)

Men nästa SM ska ni inte öppna anmälan innan alla funkispass är fyllda - och då ska det vara dubbelt så många som i år för att avlasta och underlätta. En mek per pass räcker t.ex. inte alltid. Kanske ha en kombo på scorekeeper/mek så man gör nytta även när spelen håller ihop? Nu får man förlita sig på att kunnigt folk hjälper till.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Helt riktigt INK, I Classic 10 - 14 så fick vi hjälp av Bally , Nirven, dig och någon annan jag inte känner igen i mekandet. Bra tryck i lokalen dock. Vi var 4 scorekeepers och mäktade med precis. Ett litet smolk i bägarn var dock två "moonwalks" på mitt pass. 97000 på Viking kula fyra... och 37000 kula fyra KISS. Folk som helt plötsligt fick fötter  ::)

edit: "Moonwalk" är ett sätt att fuska, gå ifrån spelet när man inte uppnått tillräcklig score.
« Senast ändrad: november 13, 2017, 22:11:13 av fitzroy »
Matchstick Pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det var även någon som scorekeepade in 729.200 på Joker Poker, MCR:s gamla highscore från när spelet stod som Set the Highscore på en BPCO härom året.


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Bra jobbat Örebro!! 2 funkispass och roligt. Hann surra med arrangörerna en hel del och mycket av problemen var oundvikliga missförstånd.

Ni som klagar på att det fanns för lite spel på freeplay, ta ett funkispass. Roligt, nyttigt och skapar mer förståelse för arrangörerna.

Som några redan nämnt så behövs både domare och fler mek. SIC hade en hel del att göra när swampplungern pajade, samtidigt som 2 andra situationer uppstod. Plötsligt stod 3 spel på några minuter + domarsituationer. Daniel drog som en gasell och hämtade en ny på freeplay!! Hur bäst är inte det :-)  Funderar på om man antingen i existerande app eller via en ny app skulle ha info + att man kan kalla på domare/mek genom den.

Största smolken i bägaren kom i u16. Tänker inte namnge någon men en av de äldre uppförde sig osportligt då hen skickade fram grabben (9 år) som tvåa på spel två igen(earthshaker dessutom). Hann inte agera då han plungade bollen direkt. Jag frågade hen efteråt varför hen gjorde så när det var helt uppenbart att personen i frågan utnyttjade sin maktposition i egenskap av en stor ålderskillnad. Till svar fick jag att hen inte "visste" att det var rätt eftersom hen skulle välja (bättre rankad). Vet man inte det efter att ha spelat slutspel i main och massor med tävlingar i flera år? Nej, personen skaffade sig metvetet en fördel... Inte ok och redigt uselt beteende!

Om, jag säger om... vi tar SM i Sundsvall 2018 så kommer dylika saker att bestraffas med en varning samt förlust/noll poäng på det aktuella spelet.

Är också upprörd att det fortfarande förekommer efterslängar och andra dumheter på spelen. Slå på dina egna spel men ge fan in andras. Var nått vi också pratade om i bilen hem, om och åter igen om vi tar SM så kommer vi mest troligt att videoövervaka lokalerna och förekommer detta så kommer varning att utdelas i efterhand med förlust / 0 p på spelet. Alt. att faktiskt bötfälla, 1000:- lär svida tillräckligt för att man ska låta bli.. Detta ofog måste få ett slut en gång för alla...


Tags: flipper-sm Örebro