Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2017 i Örebro

MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 832
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Det stod i bekräftelsemailet när man anmälde sig.

Känns som att det gått sämre i år för många att få "rätt" kvalpass, kanske färre som anmält sig till fredagspassen :(

Ok, ser det nu i texten i mejlet, tack för upplysningen!
Bra att veta detta till kommande år!
Tog väl 2 veckor efter anmälan innan betalning kom iväg!


Peza

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
MCR: Det går inte att snabba upp tiden mellan kval och slutspel så värst mycket.

I tur och ordning ska följande hända:

1. Sista kulan på sista spelet för sista spelare i kvalet rinner. Förhoppningsvis gör den det när den ska.
2. Vi går genom och dubbelkollar misstänkta entries från kvalet (t ex spelare om inte hunnit spela alla sina fyra spel etc). Det brukar ta ca 10-20 minuter.
3. Vi kollar vilka av spelare #33-64 som är närvarande. Om någon saknas ska det ju flyttas upp spelare från plats 65 och uppåt. Det brukar ta ca 30-45 minuter.
4. Vi lottar spelen för första omgången. Det brukar ta ca fem minuter.

Det tog inte två timmar i Borås, även om det nog tog mer än en timme. Det som tar tid är dock framförallt #3, och det spelar ju ingen roll hur många förtryckta papper vi har - vi kan ändå inte börja slutspelet förrän #3 är slutförd.

Vi kan dock spara fem minuter genom att automatisera #4 (vilket ser ut att bli klart innan SM).

Edit: Det går förstås att snabba upp tiden rejält genom en väldigt enkel åtgärd: Kör med WO-matcher istället för att flytta upp spelare. Det beslutet överlåter jag dock åt arrangörerna och communityn.
« Senast ändrad: oktober 31, 2017, 04:32:39 av Pal »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Palle: Även om det förstås vore trevligt så är den stora grejen (enligt mig) inte att snabba upp tiden mellan kval och slutspel, utan att undvika "dålig" väntetid.

Det är helt ok om det tar två timmar så länge det står i schemat att det ska ta två timmar.
Då kan spelarna som sagt var själva fritt förfoga över den tiden och göra vettiga saker istället för att sitta i spellokalen och vänta på att det kanske eller kanske inte börjar snart.
Det var dit jag ville komma! :-)

Så om ni, liksom jag, tror att en timme kanske är lite snålt tilltaget är det lika bra att ändra i schemat redan nu och på så vis slippa förseningar och irritation.
« Senast ändrad: oktober 31, 2017, 08:19:53 av MCR »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
MCR: Jag tror att jag och INK listade ut var dina två timmar kom ifrån.

De 16 bästa från kvalet fick ju två gräddfiler. De fick alltså vänta inte bara på lottningen, utan även på de två första slutspelsmatcherna. Den sammanlagda väntetiden för dem torde ha blivit minst två timmar.

Det problemet berodde på bristfällig information. Schemat på hemsidan räknade inte med gräddfilerna, så det framgick inte att de spelare 17-32 och 1-16 hade längre paus än spelare 33-64. Även på flippersm.se ser det lite märkligt ut, så jag ska ta upp det med arrangörerna.

En timme är en ganska lagom uppskattning över hur lång tid det brukar ta. Men tiden är svår att uppskatta, då alla de tre första punkterna kan diffa rätt mycket mellan olika år, beroende på hur bra det går. Det kan ta 45 minuter, det kan ta 1,5 timmar.

Man kan förstås ta i och säga att det tar två timmar. Tar det sedan 45 minuter så hinner jag kanske t o m gå på muggen! ;)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det låter alltså som att ändra till 90 minuters handläggningstid (istf 60 som det står idag) kan vara en bra komprimiss? :-)

Och det låter som en god idé att tydliggöra det där med gräddfiler på SM-sidan.


bernhard

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Fick kvalpass på fredag 16.00 tilldelat istället för mina två önskemål om lördag.. finns det någon som är villig att byta? Annars måste jag avstå att delta i år :(


@mos

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: borås
Fick kvalpass på fredag 16.00 tilldelat istället för mina två önskemål om lördag.. finns det någon som är villig att byta? Annars måste jag avstå att delta i år :(

Skriv i den tråden om kvaltider så kanske du hittar någon som kan byta.
http://www.svenskaflippersallskapet.com/index.php?topic=24689.0


BMD1994

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Nu går detta SM snart äntligen av stapeln så då undrar jag om det snart ska komma information rörande mat och dryck?  :-\
"I'm gonna need a bath after this."


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
FYI: Nu finns det en automatisk spellottning inför slutspelet, vilket kortar ner tiden mellan kval och slutspel med 5-10 minuter.


JOH-an Flygare

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 223
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Det som står under fliken "Kval", gäller det även U-16?
Hur är det med kval i Classic? Lottning av spel, ensam eller två och två?
64 spelare vidare i Main och Classic?
Hur ser slutspel ut i U16?




Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Från IT-avdelningen kommer följande svar:

> Det som står under fliken "Kval", gäller det även U-16?

Main och classics är inställt på fyra spel, två försök på varje, den bästa scoren på respektive spel räknas.
Dubbel är inställt på tre spel, två försök på varje, den bästa scoren på respektive spel räknas.
U16 är inställt på fyra spel, fyra försök på varje, de två bästa scorerna på respektive spel räknas.

Arrangörerna får meddela om något av det ska ändras.

> Hur är det med kval i Classic? Lottning av spel, ensam eller två och två?

Spelen lottas automatiskt, på samma sätt som i alla andra divisioner.

Systemet lottar spelen så att det är möjligt att köra två och två (i samtliga divisioner). Om man sedan faktiskt kör två och två eller inte skiter systemet i, så länge resultaten kommer in. Men normalt sett kör vi bara två och två i main, och classics får folk köra som de vill när de har tid. Arrangörerna får meddela om de är av annan åsikt.

> 64 spelare vidare i Main och Classic?

Ja, det är för närvarande inställt på 64 spelare vidare. Det är konfigurerbart om man skulle vilja ändra. Normalt är att ca en tredjedel går vidare, så 64 känns lagom (åtminstone tills vi blir uppåt 400 deltagare och kan ändra till 128). Teoretiskt borde det även gå att köra 96 med byes, men det har jag aldrig testat.

> Hur ser slutspel ut i U16?

För tillfället är det konfigurerat för att åtta spelare går vidare till en enkel cupstege utan byes.
Main: 64 vidare, två byes.
Classics: 64 vidare, två byes.
Dubbel: 8 vidare, inga byes.

Man vet aldrig hur många lag det blir i dubbel, blir det många kanske man vill ändra till 16.


DrDude

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Menyn som Scandic erbjuder finns nu publicerad på flippersm.se

/Örebro Pinball


andytoothstone

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: Tyresö
Pyttipanna för 150 kr? då får den vara bra god.


DrDude

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Tänk på att du som medlem i Scandic Friends har 20 % helgrabatt på mat (fre - sön). Är du inte medlem kan du bli det samtidigt som du checkar in.

/Örebro Pinball


Tags: flipper-sm Örebro