Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2017 i Örebro

DrDude

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Det finns fortfarande ett antal pass som saknar funktionärer så här kommer en vädjan att anmäla er som funktionärer så att vi kan öppna upp för den vanliga registreringen.

/Örebro Pinball


DrDude

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
När det gäller vilka spel som kommer finnas tillgängliga så jobbar vi på det och hoppas återkomma inom kort med en preliminär spellista.

/Örebro Pinball


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
DrDude: presentera gärna delegationen för SM 2017
Dom flesta har ingen aning om vilka ni är eller vilka roller ni har.
Många tack! /Mirko  :)
Matchstick Pinball


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej alla! Kul att ni ska arrangera SM i Örebro!

Jag har läst igenom SM-reglerna, och skulle vilja föreslå några tillägg.

1.
Under rubriken "Vårdslöst hanterande av maskinerna" föreslår jag följande tillägg:

”Efterslängar mot spelet efter att kulan runnit (befinner sig nere i outlane eller nedanför flipprarna) är inte tillåtet och resulterar i varning. Även stötar och skakningar som är tillåtna under spel är förbjudna efter rinn eftersom det kan fördröja tävlingen (efterföljande spelare tvingas invänta tiltlodet).”

2.
Under rubriken "Fördröjande spel" föreslår jag följande tillägg (samt att ordet "spel" stryks i rubriken):

”Vid två- eller flerspelarmatch ska spelaren finnas på plats när det är dennes tur att spela. Om spelaren inte finns på plats inom tre minuter från att det blivit dennes tur tilldelas spelaren poängen noll för partiet i fråga. Om en spelare inte kan finnas på plats pga nödfall måste spelaren meddela sina medspelare och helst en funktionär detta. Om en spelare upprepade gånger fördröjer spelet genom att inte dyka upp när det är dennes tur kan spelaren tilldelas en varning, även om inget av frånvarotillfällena ensamt överstigit tre minuter.”

Detta baseras på IFPAS regler: "During final rounds or any qualifying format that involves group play, if a player is absent when it is his or her turn to play, he or she will be awarded three minutes to return before the game in question will be recorded as a zero. A second three-minute absence by any player in the final rounds will result in their elimination from the tournament. Any player who has an emergency should notify a tournament official so that accommodations may be made."

3.
Under rubriken "Regeltolkningar” föreslår jag följande tillägg:

”Om domaren själv inte bevittnat händelsen kan dom utfärdas baserat på vittnesmål från andra spelare om dessa bedöms vara tillräckligt trovärdiga.”

De befintliga SM-reglerna finns här: https://www.flippersm.se/information.php?page=Rules


IFK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Som jag förstår det så är SM-reglerna i princip en översättning av de "officiella" PAPA/IFPA-reglerna.
De finns här:
https://www.ifpapinball.com/menu/rules/

Personligen tycker jag det är bra att följa dem så mycket det går så att reglerna i tävlingar världen över blir så konsekventa som möjligt.


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
MCR: SM-reglerna är mindre omfattande än IFPA-reglerna, men de SM-regler som finns är (åtminstone i huvudsak) i linje med IFPA-reglerna. Om vi vill att SM-reglerna ska vara så lika IFPA-reglerna som möjlight (vilket som du skriver är önskvärt) kanske vi borde skrota SM-reglerna och istället hänvisa till IFPA-reglerna (samt ev. tillhandahålla en version översatt till svenska)?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ja jag för min del det tycker att det vore en god idé faktiskt!
Då säkerställer man dessutom att man alltid har den senaste versionen av reglerna.
(Jag tror t ex att den svenska översättningen har ett par år på nacken.)
 
Men slutligen är det väl alltid upp till de enskilda turneringsarrangörerna vilket regelsystem de vill använda sig av.
Egentligen kan man ju ha precis vilka regler man vill (men är de för avvikande från IFPA-reglerna kommer tävlingen sannolikt inte att kunna ge WPPR-poäng då).
« Senast ändrad: augusti 31, 2017, 11:23:53 av MCR »


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Reglerna är absolut upp till den enskilda arrangören! Men vi kanske borde försöka skapa en tradition av att arrangörer använder sig av IFPA:s regler. Sedan kan man såklart skapa egna tillägg/justeringar. Detta (huruvida man använder IFPA-reglerna samt eventuella lokala justeringar) borde redogöras tydligt i varje tävlings tråd här på SFS.


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Jag slaktade bort det värsta från SM-reglerna inför SM i Jönköping och kan säkerligen ha missat något som ligger kvar och skräpar eftersom det var rätt så eftersatt och samma sak stod på flera ställen med olika tolkning tidigare. Det som är kvar är väl egentligen där mest för att de som inte tävlar så ofta skall veta att det finns regler.

För min del så ser jag gärna IFPA-regler + eventuella House rules. Så att regler som faktiskt skiljer sig från IFPA:s skrivs upp inför en tävling.

Tex särspel om gräddfil och kvalificering...INK  :P



PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Känner själv att det skulle vara vettigt med en övergripande regelsammanfattning på svenska som inte är specifikt riktat mot ett visst tävlingsupplägg. Just dessa bryderier som sen ankomst, deathsaves och andra regeltolkningar då man inte har något att följa är svårt att backa upp som domare. Vi har av den anledningen använt just SM-reglerna som en bas, med vissa tillägg för specifika delar på våra större tävlingar.

Hur gör andra turneringar?




Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
På de flesta svenska tävlingarna är det (tyvärr) ganska oklart vilka regler som gäller. I den skriftliga informationen inför tävlingen hänvisas sällan till SM- eller IFPA-regler (eller nån annan regelsamling). Inte heller vid upprop brukar reglerna gås igenom.

När maskinfel uppstår och regelfrågan därmed blir oundviklig så brukar SM- och IFPA-reglerna tillämpas. Däremot blir det svårare att hänvisa till regler för spelaruppträdande när det inte är offentliggjort vilka regler som gäller - det blir att man låter det mesta passera, till men för medtävlande och spelägare.


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1491
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Alvar; det märks att det var länge sedan du spelade LPA Open  :) Där har vi reglerna utskrivna och uppsatta och vid tävlingsgenomgången uppmärksammar vi det. Du kommer erfara detta vid höstens LPA SuperPin  ;) Detta har iofs inte hindrat att deltagare i enstaka fall har protesterat mot domslut på ett eller annat sätt....
« Senast ändrad: september 01, 2017, 10:13:35 av JANI »


DrDude

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Vi kan nu glädjande meddela att vi fått klart med att en "legend" inom flippervärlden kommer besöka SM under fredagen. Den exakta agendan är inte helt spikad men tanken är att han kommer hålla två likadana sessioner under eftermiddagen och kvällen så att all ni som väljer att kvala under fredagen får möjlighet att lyssna på honom. Övrig tid är planen att han kommer mingla runt med er som finns på plats och kanske utföra signeringar för de som önskar.

/Örebro Pinball


DrDude

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
För er som vill byta eller sälja spel på plats under SM kommer den möjligheten att finnas genom att ställa ut dem i free-play arean. Vid intresse så kontakta oss.

/Örebro Pinball


Tags: flipper-sm Örebro