Frispel

sedan 2001

Flipper-SM 2017 i Örebro

PeoZ

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
En stilla fråga ang. WPPR... Hur får SM ihop 100% TGP med 4 matcher i kval samt 64 vidare till slutspel med bäst av 3 ? Eller är det bäst att inte fråga :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ingen vill väl återuppleva debaclet i Jönköping där slutspelet slumpades ut på bäst av tre spel med tre kulor – därför föreslog jag bäst av fem i slutspelet när SM påtalade för mig att spelen som skulle lånas av önskades med 3 kulor. Och med tanke på hur tre kulor även påverkar kvalet så vore det trevligt med tre försök, men nu fick jag reda på att de bara har 16 spel – då funkar det förstås bättre med 2 försök med 5 kulor, som du vet att jag vanligtvis har på mina Classic-spel. Om nu antal försök ska minskas, men SM har bara 16 kvalspel i Classic så jag föreslog precis att de ska minska till tre maskiner per spelare.

PAL hanterar näppeligen resultaten i huvudet, så de extra resultaten ska nog mäktas med – och scorekeepers finns det väl ett adekvat antal av – annars är det ju bara att vi keepar varandra. Hjälpa till, du vet. Eller förresten, kanske inte.



fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Men du får ju inte lura Örebroarna att tro att det ska vara möjligt att 300 pers kommer hinna kvala 3 försök på 4 spel när det endast finns 16 spel att tillgå. Tänk till nu INK! Att scorekeepa varandra är ju precis det alla vill undvika vid en seriös stortävling som SM.
Det värsta som kan hända är att folk helt enkelt inte hinner kvala klart. Vad gäller 3 kulor på classic så anser jag precis som resten av världen att det är norm. På Jkpg-SM så höll vi tiden med nöd och näppe, då hade vi ca 200pers i classic, 2 försök, 3kulor på 4 spel. Även där hade vi tillgång till 16 spel. SM är inte BPO, det är viktigt att hålla schemalagda tider.
Matchstick Pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Varför drar du upp BPO hela tiden? Ska du inte i så fall nämna att halva förseningen tillkom efter jag gav efter för ditt förslag med fler vidare till slutspelet än jag planerat?

Och det är inte jag som planerar SM. Jag vet inte hur många spel varje spelare spelar eller hur många spel de ska använda. Jag vet dock att det gick bra med kvalet på EM med de parametrarna vi använde där.

Då skiter jag i att hjälpa till med scorekeeping som jag brukar när man ändå är närvarande - för jag känner ju nästan alla spelarnna.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Ta det inte personligt INK, men tidsplanering är inte din starka sida. Du kan inte skylla ifrån dig på andra hela tiden när schemat spricker gång på gång. Jag förstår att Örebro frågar om goda tips från dig då du är den meste spelarrangören i landet. Vad gäller scorekeeping, vet att du känner alla - och att du scorekeepar alla - och även dig själv ibland, tror inte för en sekund att du skulle fuska. Men - there are rules, man!
Mina funderingar angående classic sker i största välmening, då jag och många andra ser utmaningen i att ro hem detta i tid. Jag tycker nog att två försök på fyra spel är det sundaste, och givetvis på tre kulor. Största tävlingen i Europa någonsin stundar!!!

Christian  :-*

Matchstick Pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nej, det är väl klart att det inte kommer att hinnas med om man räknar på det nu när förutsättningarna är klara. Fler spel, färre spel eller försök lär behövas.

Fyra spel lär du inte heller hinna med - ens med tre kulor då antal maskiner är den viktiga faktorn. Du kan ju räkna själv:

EPC: 16 timmar Classic-kval
256 spelare
24 spel
3 kulor per spel
3 spel per spelare
4 försök per spel = 12 omgångar per spelare
=
Kvalet klart i tid.

SM: 17,5 timmar Classic-kval
300 spelare
16 spel
3 kulor per spel
3 spel per spelare
3 försök per spel = 9 omgångar per spelare
=


danjan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Deadline är nu passerad för orders som kan hämtas ut under SM i Örebro!

Hälsar
Free Play


IFK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Kan det inte bara köra en boll på Dragon och hoppas på det bästa? 2 försök, 4 spel, 5 kulor har det väl varit på samtliga SM förutom i Jönköping (vilket jag inte väljer att kommentera). Om nu antalet är problemet så ta 300 per klass nästa gång så får ni ner antalet. Om man hinner köra lika många entries i main och hinner det så borde det ju inte vara några problem att hinna i Classic då dessa borde gå snabbare.

Edit: dock inser jag nu att det är färre spel 20 istället för 30. Folk får sluta slanka helt enkelt samt att man slipper vänta ut alla vilket är fallet i main.
« Senast ändrad: november 08, 2017, 20:26:42 av IFK »


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
IFK: en kula på Dragon verkar ju helt absurt ! Att du inte vill kommentera SM i Jönköping förstår jag, då du vann kvalet överlägset och inte alls vill sticka i ögonen på folk som inte lirar lika skickligt som du! --- Fotnot - Mats Sahlberg vann SM 2015.
Matchstick Pinball


IFK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Man vinner inget SM i kvalet. Mats var väl värd och vinna men dock tycker jag att man skall minimera slumpen så gott det går.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Fråga Per Schwarzenberger om slumpen.  ;)

Nu är det nog 22 Classic-spel i kvalet istället för 16, så med tre spel per spelare är det gott om tid. Dock verkar det som att bara 256 av SM-spelarna anmält sig till Classic, då borde det gå att peta in fyra spel per spelare, men det är kanske onödigt att chansa?

Bra av Mirko att uppmärksamma problematiken ovan – tråkigt sätt att göra det på.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Fick lite data av SM 2016 i Lund. Där var det 239 (av 260) som spelade Classic, 4 spel per spelare, 5 kulor och två försök per spel. 16 tillgängliga maskiner. Kvalet var klart i god tid. Bäst av tre i slutspelet då det var 5 kulor.

Dessutom hade SM 2015 i Jönköping inte 16 Classic-spel, utan bara 12 på 206 spelare.

Jag ska ta kontakt med SM-ledningen och kolla hur de vill göra.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Ett annat litet tips i all välmening, är att sätta de riktigt rutinerade rävarna i receptionen vid incheckning 16 fredag och 10 lördag. Då detta är en potentiell flaskhals.
Matchstick Pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Pratade precis med SM-ledningen och de har inte hunnit/kommer inte hinna svara här under dagen, av förklarliga skäl, så ställ aktuella frågor igen så ska jag förmedla/svara. Ska ta med Mirkos tips till dem.

Jag har också fått ok att bestämma om Classic då de inte hinner. Eftersom spelen står på 3 kulor så får det bli så vi kör – även om det gör lite ont i mig. ;-)

Ska prata lite med tidigare arrangörer och återkommer med besked här. Minimum blir i alla fall 3 försök på 3 spel. Bäst av 5 spel i slutspelet. Vad som ska diskuteras är om det ska vara 4 spel per spelare eller bara 3.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Klart vi ska köra 4 spel/spelare i classic. Låter som vi kommer hinna det gott och väl. Bättre att köra 4 spel med 3 försök än 4 försök på 3 spel.

Jag lovar att spela dom flesta av mina crediter på fredagen, vilket är en fördel då jag har så väldigt långa bolltider ;-)
Stay cool, Daddy-O


Tags: flipper-sm Örebro