Frispel

sedan 2001

Rocky (Balboa) 70-tal? Felsökning

Gäddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Hej, ny här.
Spelet fungerade hos kompisen (förutom att de tre vänstra flipprarna hängde sig korta stunder.)
Efter flytt kan man bara spela fem sex bollar så nollställs displayen.
Misstänker glapp el att nåt blir varmt efter en stund(vad?)
Nytt fel uppstod, alla displayer slocknade😟
Alla (?) åtta säkringar uppmätta och ok.
Ska prova och ta loss alla kontakter, spraya och se om nån är lös el bränd.
Ser att två motstånd är typ brända sen längre tillbaka, men det funkade ändå..
Finns kretsschema?
Vad kan jag göra mer?
Mvh
Johan/Härnösand
« Senast ändrad: juni 02, 2017, 22:52:28 av Gäddan »


Gäddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Tillägg:
Det visade sig att ett av motstånden var en zenerdiod som blev riktigt het.
Kan de gå sönder eller påverkas den av ett annat fel?

Har i alla fall lött bort den och ska byta..


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Kika lite på PinWiki sys 80: http://pinwiki.com/wiki/index.php?title=Gottlieb_System_80
Finns en repair guide till från Clay men hittar inte den just nu.
I mina öron låter det som glapp. Jag hade plockat loss kort och synat coh rengjort alla kontakt ytor.
Använd inget annat än kontaktspray för elektronik alt elektronikrengöring.
Sedan finns det ju alla socklar som kan vara en felkälla. Man kan ta urchippen och försiktigt göra rent benen.
Syna CPU kortet extra noga efter spår av batteriläckage. Oerhört vanligt fel som gett många gråa hår på undertecknad...
Var och kikade på ett Haunted House som inte startade och felet var glapp i kablaget till powerkortet.
Annars är detta ett grymt spel. Haft 2 st men har bara lite delar kvar.
Lycka till med felsökningen.

mate07
mate07


Gäddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Tack för bra länk!

Bytte dioden men den blir lika het i alla fall (konstigt, kanske nåt annat fel, finns ett motstånd som verkar blivit svart någon gång, det har jag inte bytt). På länken kan man se att precis den dioden jag bytte har varit mycket varm den han har också, så det verkar vanligt (?)

Men det var nog som du trodde, glapp, tog loss alla kontakter, sprayade, rengjorde mm.

Nu fungerar det !

Vänsterflipprarna som fastnade verkar vara att de små runda kontaktytorna har blivit ojämnt nötta och helt enkelt krokar i varandra ibland. Provade att slipa med en nagelfil men får nog ta en metallfil, är det ok att slipa på dom?

MVH Gäddan


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Vet inte vilka kontaktytor du menar. Men jag använder slip papper 280-600 påklistrat på tjocka papp remsor för att rengöra switchar. Stoppar in mellan brytarna och klämmer ihop. Sedan drar jag remsan lite fram och tillbaks. Nagelfil är nog bättre än en grov? fil.Annars finns ju dom flesta switcharna att köpa nya.
Ibland kan det räcka att flytta ut dioden från kortet lte för att det inte skall bli så varmt på kortet. Man kan ju oxå använda en lite kraftigare diod, en som klarar mer ström/watt om den är trasig.

mate07
mate07


Gäddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Ja, det var nog switcharna jag menade.. är inte så hemma på det här..

Men det var kul att fixa i ordning och kul med en massa information på din länk, tur att jag hittade det här stället (och dig) :-)


Gäddan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand


Det var den här bilden jag menade, mitt kort ser precis likadant ut, lite bränt.. Jag gjorde benen lite högre så att dioden inte skulle ligga så nära kortet.


Tags: diod display  cpu   power