Frispel

sedan 2001

MPU AS-2518-35

barnenskrog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Skärholmen
Jag har en riktig huvudvärk över mitt mpu-kort i Dolly Parton. Lampan är konstant på.
Jag har följt guiden (Repairing Bally Electronic Pinball Games from 1977 to 1985) för att reparera kortet.
Jag har:
- Bytt alla socklar.
- Satt i nya chip (U1, U2, U6, U9, U10, U11, U14, U15 & U16).
- Bytt alla dioderna och transistorerna i reset-sektionen.
- Kontrollerat banorna ordentligt för att se att allt har kontakt efter varje genomfört arbete.
- Mätt alla värden som jag ska mäta enligt guiden, de stämmer. Har dock ingen logic probe och kan därför inte göra den lite mer utförliga mätningen.

Har inget batteri kvar på kortet och det har inte tagit någon skada av batterisyra.
Kan någon ge mig något sista tips på vad jag kan prova innan jag ger upp och köper ett alltek?


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn

barnenskrog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Skärholmen
Att kortet inte vill boota. Led-lampan ska ju blinka 7ggr. Varje blink är tecken på avslutad uppstartsprocess. På mitt kort lyser lampan hela tiden, vilket innebär att något hindrar den från att starta.


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Hmm... Såtillvida ingenting är kortslutet så *måste* väl felet ligga i resetsektionen eftersom du inte får det där första flimret innan blinkande sätter igång.

Det var ett tag sedan jag gjorde sånt där, men kunde man inte ta bort en del chips och ta ett blink i taget när väl reseten är i ordning?

Om jag skall tipsa om något så är det nog att kolla igen att inte du råkat löda ihop benen på socklarna någonstans, och kolla så rommarna verkligen fungerar.


barnenskrog

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
  • Stad: Skärholmen
Det mesta tyder på en kortis. Vet att resetsektionen funkar. Får bra klocksignaler också.
Har kommit fram till att det är fel i VMA-linjen. Får nog gå igenom allt igen...


Tags: diod