Frispel

sedan 2001

Getaway - startar inte

hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Jag har ett Getaway som inte botar upp som sig bör.

När jag sätter på det så känns det som det ska starta med kommer aldrig fram till "bonget" och inga lampor eller display lyser.

På CPU kortet lyser D19 konstant  D20 är släckt hela tiden medans D21 oxå lyser konstant.

När jag byter till annat CPU kort och flyttar över game rommen så funkar allt som sig bör så felet känns lokaliserat till CPU kortet, eller tänker jag fel?

Jag är helt grön på att försöka felsöka på dessa kort och äger bara en multimeter från biltema i vertygsväg som jag behärskar högst mediokert...

Är det någon som orkar guida mig på hur jag bör gå till väga i mitt felsökande eller har tips på någon som kanske kan vara behjälplig?

..//Henke 070-3510922
« Senast ändrad: maj 12, 2017, 15:43:39 av hertig »


LazerAx

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Funkar båda spelen när du switchat CPU-kort dvs funkar Getaways CPU-kort i det andra spelet eller resettar det spelet då precis som Getaway gjorde?

Jag hade samma problem, bytte först likriktarbryggor etc på powerkortet utan att det hjälpte. I mitt fall var det en komponent på CPU-kortet som pajat. Men den komponenten används inte i det andra spelet så genom att switcha CPU-korten funkar båda spelen.


hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Har precis provar ditt förslag men dessvärre så hjälpte det inte utan samma felsignaler igen.

D19 lyser
D 20 släckt
D 21 lyser





Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Hej
I väntan på någon guru svarar här, så kolla:
http://techniek.flipperwinkel.nl/wpc/index3.htm
Där är lite om CPU.
Har spelet funkat hos dig innan?
Batteriläckage någongång på kortet?
Mätt testpunkter & jämfört värde mellan de 2 korten?
Juckat på socklade kretsar?
Du får väll fjäska lite för Ubbla om du inte löser det.. :)
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Hej Leif.

Perfekt kvällsläsning, ska kolla in och se om jag förstår något.

Spelet har inte startat hos mig innan ut kom som det nu är.

Går inte se att det skulle varit något batteri läckage utan kortet ser fint ut.

Har suttit och försökt hitta avvikelser mellan korten, men har hitills inte stött på något. Finns det "testpunkter"??



MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Jajamen förkortade på kortet

TP 1, TP 2 osv.

Lycka till


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Nja kan pratat i nattmössan.. tog fram ett cpu kort & där är nog inga testpunkter på det kortet.. Kan ju mäta på de andra kortens testpunkter men det funkar ju om du byter kort.
Börja med att kolla hur dioderna blinkar/lyser & jämför mot flippervinkel.
Batteriläck är en vanlig kortförstörare, så kolla efter det också.
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Den korta versionen

Sockel/Krets: U21, U5 Och/eller U9


Den långa och lätt uttråkande versionen

D21 verkar vara riktig. Den lyser som bekräftelse på att 5v finns, dock säger den inte att 12v finns. Men om nu spelet startar med annat kort så får vi anta att spänningar finns.

D20 ska börja blinka när D19 slocknar. Om den är helt släckt så kan spel-rom vara kass. Men denna har du testat på annat kort? Om D20 däremot gör ett 1-3 blink så kan det vara andra kretsar.

D19 ska slockna. Kortfattat så har den sin början i U9 ASIC och går till U21 och U5. Så det är här du ska börja enligt mig. Hur är sockeln på U9 ASIC? Börja med att kontinuitetsmät berörda ben mellan U9 - U21 - U5 för att se att du har god kontakt.

ASIC kan tas ur och sättas i igen för att få bättre kontakt. Man ska väl egentligen aldrig rekommendera någon att testa med annan fungerande del då det finns en risk att spelet/kortet förstör även den komponenten. Men och du är våghalsig så kan du testa med annan ASIC. Dessa går dock sällan sönder, vanligare med dålig kontakt.

Är allt ovan ok så kan man skänka U4 en liten tanke.



hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Perfekt, nu har jag något att börja med å den långa och lätt uttråkade versionen är nödvändig i mitt fall för jag överhuvud taget ska förstå någonting.

D20 gör inga blinkningar alls utan är helt släckt, både spel-rom och securitychip är testat på annat kort och U8 är utbytt.


Sockeln på U9 ser bra ut underifrån, är det läge att ta bort chippet och kolla ovanifrån oxå?

Blir paus i felsökandet under dagen men hoppas hitta lite tid framåt natten att kontinuetetsmäta.

Tackar för vägledningen.

..//Henke

 
« Senast ändrad: maj 14, 2017, 11:06:19 av hertig »


hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Batteriläck är en vanlig kortförstörare, så kolla efter det också.

Ser bra ut nere vid batterierna och de sitter inte monterade på kortet.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Security-chip?
Getaway skall inte ha något seurity-chip, det är inte ett WPC-S. Sitter det fel CPU-kort i? Kolla artikelnummer på det, eller ta en bild. Sitter batterierna längst ner på ett eget kort utanför CPU-kortet, så är det ett WPC-S kort.

Det första enkla jag brukar börja med är att demontera och montera de socklade kretsarna. Speciellt Asic U9. Till den behöver du en specialtång. Den är inte dyr och finns normalt sett hos de olika flipperdelsleverantörerna.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Hej CKR.

Det är jag som inte riktigt har koll på vad jag skriver, trodde chippet i U4 kallas securitychip....

Sitter ett EF68B03EP chip i U4 precis som på flera av mina andra spel och batterierna sitter ju orginal på CPU boarden men i detta fall är de om monterade externt från boarden, sån där 39 kronors sak man kan köpa å löda dit.

Så otydligt av mig.



MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Citera
...och U8 är utbytt.
Varför?? U8 är väl RAM-minne. Ytterst sällan den ger upp. Har duu däremot dålig kontakt i U9 så kan du få symptom som påminner om kass U8. Alltså två blink på D20.

Börja med att kolla alla eventuella tidigare reparationer innan du påbörjar nya.

Sen är denna sida bra
https://pinballrehab.com/1-articles/solid-state-repair/board-rework-test/231-testing-wpc-cpu-on-the-bench


Lite klipp & klistra därifrån
Citera
Power-On Test
The three diagnostic LED's will indicate the status of the CPU [/url]as it boots.  The top LED (D19) indicates the status of the blanking circuit and should come on immediately when the CPU is powered up and then go off after about 3 seconds, and stay off  The middle LED (D20) should start flashing when D19 goes out and indicates the CPU is running.  The bottom LED (D21) should be on all of the time and indicates that 5 volts is present.
See Image 7 for the location of the diagnostic LED's.
The diag LED's are also used to indicate some board failures.  This information is provided in the front of the game manual and excerpted below.  All tests presume the supply voltages (5 volts and 12 volts) are good.  Also note that when you turn off power to the board all 3 LED's will glow dimly indicating that the LED's are good.
D20 blinks once -- U6 game ROM bad (G11 on WPC-95).
D20 blinks twice -- U8 CMOS RAM bad.
D20 blinks three times -- U9 ASIC chip bad (WPC-89) or PIC security chip bad (U22 on WPC-S or G10 on WPC-95).
D20 never blinks --  Check D19 status: If it's on the CPU will not boot.  If it's off check the game ROM.
Note: You can get a flashing D20 even if 12 volts is missing at the board, but the board won't work properly.  It is also possible to get a flashing D20 when the board has data or address line problems.  I just worked on a board where most of the address lines were 3 volts instead of 5, but the LED indicated the board had booted.


Citera
Blanking Problems
If D19 doesn't turn off the CPU will not boot.  First check pin 3 of U21 (blanking signal from the ASIC), which should be high. If it is high and D19 doesn't turn off then there is likely a problem with the amplifier chips, either U21 or U5.  If it is low then the signal from the ASIC chip is bad indicating a problem with the ASIC, the 6809 processor or one of the clock circuits.
You can test the 8MHz and 32Khz clock signals (see Image 8) at pins 34 and 35 on the CPU.  These signals come from pins 81 and 82 on the ASIC.  If one or the other is missing check the clock inputs to the ASIC at pins 55 and 70.  If either input is missing check crystal X1 (32Khz) or crystal X2 (8Mhz), as appropriate, and their associated circuitry.

Citera
Dead CPU
It doesn't happen often on WPC games, but sometimes nothing happens when you power up the CPU.  You have 5 volts and 12 volts at the board, the D21 LED is on (5 volts), but D19 (blanking) and D20 don't even blink.
Do a thorough visual inspection.
Check all previous board work.
Look for cracked or broken traces, pads and through-holes.
Check any questionable areas with a DMM.
Look for battery damage.
Check the ROM jumpers.
Reseat the ASIC.
Check the pins on the ASIC while it's removed.
Reseat the game ROM and CPU.
You can check the checksum of the game ROM with a ROM programmer.
Check reset and IRQ.
Pin 37 of the CPU (U4) is the reset and should be low when the board is powered on and then go high (5 volts).
If it never goes high the probable culprit is U10.
Pin 3 of the CPU is the IRQ and is normally high with fast low pulses.
Check 8MHz and 32Khz clock signals.
Check pins 34 and 35 on the CPU for the clock signals (the ASIC provides these clocks).
Although it's rare, a bad ASIC or CPU socket can keep the game from booting.
The CPU will typically not boot if any address or data lines are missing.
See the following section for more information.
« Senast ändrad: maj 14, 2017, 21:21:26 av MS »


hertig

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: Gränna
Citera
...och U8 är utbytt.
Varför??
[/quote]

Korta versionen.

En dumsnuts chansning.

Den långa och lätt uttråkande versionen

Jag hade efter mången skickade mail och utdragna förhandlingar på utrikiska gjort upp en affär på ett helt annat flipper. Lyssnade av hemmavid när det skulle kunna tänkas att jag avvek från mina inrutade plikter, hittade en lämplig söndag ett par veckor framåt i kalendern å köpte en färjebiljett.
Dagarna gick och avresan började närma sig å då tänkte jag att när färjebiljetten redan var betald och resan ändå skulle göras om jag inte kunde få med ett spel till hem, det verkar lätt bli så i mitt fall...
Jo men visst han skulle kunna tänka sig att sälja ett HS2 (då även han råkat köpa ett spel till) å så gick vi i förhandling igen, å även denna gång lyckades vi enas om yttligare en deal.
Kvällen innan avfärd hör dock säljaren av sig då Getaway helt från det blå inte startar upp längre, jaja inget att göra åt tänker jag det var ju ändå bara en bonusdeal.
Väckning 05:50, färjeavgång 8:50, ankomst 12:30, framme hos säljare 14:15.
Kollar över första dealen och allt ser kanon ut lastar och gör klart sen börjar vi prata om Getaway affären och han har testat att byta CPU board men sitt STTNG å då funkar allting kanon, han har även pratat med sin "expert hjälpare" och han hävdar att det är bara att byta U8 chippet så ska allt vara klart.
Hmm funderar jag och håller mig lugn å prutar på ordentligt å ett nytt 6264 chip kosta 50 spänn (men jag har ingen aning om vad det är eller vad det gör), det häringa kan ju bli en kanon deal tänkte jag å även om det inte är chippet så fixar jag till detta, ska även tilläggas att jag pratat med min expert hjälpare och han avrådde mig från att handla.
Lyssnade jag?
Har svårt att hålla mig obektiv för det mesta när det kommer till flipperaffärer  :(
Så det slutar ju som du säkert förstått med att Getaway lastas in, ett snabbt stopp Netto för att fylla upp bilen yttligare å vidare mot färjeterminalen.
Ett 6264 chip beställs och sätts in i U8 så fort det dyker upp på inrådan av säljarens expert hjälpare.

Så efter några misstag på vägen blir det en dumsnuts sista chansning för han inte förstår bättre.

Ångrar jag mig??

Nja nu är det försent i så fall å Getawayet är fint att titta på med både saftblandare och supercharger!

Och så länge uppbackningen är så här bra finns det hopp om att det även kommer starta så småningom :D
 
« Senast ändrad: maj 15, 2017, 20:21:34 av hertig »


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
OK, det var ju bra att det inte fanns något security chip på ditt kort. :)
U22 är security-chipet och sitter på WPC S-spel fr o m World Cup Soccer 94 (juli 1994) t o m Who Dunnit (nov 1995). Detta chip tillsammans med Spel-ROM (U6) måste flyttas med ifall du provar ett annat CPU-kort i ditt spel, ifall det nu inte skulle råka vara samma speltitel då. På WPC-89 räcker det med att flytta över spel-ROM:en.
U4 är CPU-chippet.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com