Frispel

sedan 2001

Borås Pinball Open 2017 – 22/9-24/9

INK · 274 · 70836

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ja tack för i helgen och tummen upp för den nya lokalen!

Grattis till Reidar, Copen och AJF!


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen

BAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Kul att ni kunde komma! Men jag funderar starkt på att återgå till två tävlingar (inte tre som nu) som det var förr om åren. Vad säger folk om det?


Edenecho

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
Jeg tror det er en god forandring siden det blir veldig mye stress med matchplay-turneringen på lørdag (bpo og bpco i år). jeg digger matchplay, men akkurat mtp deltagere og tid så blir det fryktelig intenst. Så enten droppe det, eller sette av dedikert tid til round robin tävling for de som vil være med.

Evt en warmup turnering på fredag for de som vil/er kommet, knockout eller round robin.
Så jeg støtter dette.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Man kan också ha en "Second Chance" på söndagen för de som inte gått vidare eller blivit utslagna under lördagskvällen. Då blir det inte något som krockar med övriga slutspel - det är oftast där man tappar tid.


Peza

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Det tar en jäkla tid att leta efter sina motståndare i Classic. Vet ej hur man ska lösa det men ett alternativ är att köra kvaltuder för Classic A+B+c en viss tid då alla ska vara på plats


JANI

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1495
    • Visa profil
  • Stad: Åkarp
Jag lägger min röst på två tävlingar med option på en extra på söndagen för den som är sugen. Men det fina är ju att det är helt frivilligt att vara med på en tävling även om du kör vidare med tre. Men jag kommer, om upplägget blir samma med matchspel under obegränsad tid, att avstå den tävlingen nästa gång. Blir lite väl utdraget/spretigt för min smak  :)

En riktigt najs lokal som du har kommit över  :D Lite optimeringar här och där så blir den tipp topp.......


TheRealEdDK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
  • Stad: Copenhagen
Thank you for a cool tournament with lots for playtime and nice machines (maybe have something to do on Sunday for people who didn't advance in anything)...
I really enjoy match play where you get to meet people and watch them play, but maybe it should have a dedicated timeslot, so it's easier to find oppenents... And then I don't understand the choise of score chart format with a difficult overview of points and with lowest seed always picking the machine (often the same one)... I would suggest a grit format with 1's and 0's and a coin toss for machine pick... :)

Overall a great weekend and I look forward to coming back for EPC (hoping that 4 people will cancel so I still get in)... :)

See you and thanks again...
-ED (Emil)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tycker att det är bättre med två tävlingar som flyter på riktigt bra än tre som har långa väntetider etc.
Det Jan Anders säger (att man helt enkelt kan strunta i den tredje tävlingen) är inte riktigt samma sak, eftersom de andra två tävlingarna blir påverkade av den tredje vare sig man är med i den eller ej. Framför allt tidsschemat i sin helhet samt att många ofta får sitta och vänta på motståndare som är upptagna med annat.

Och jag håller med om att om det ska vara matchspel framöver är fasta tider för det att föredra. T ex grupp A och B kör sina matcher 10-12 osv.

Och vill du ordna mer aktiviteter för de som inte har gått till slutspel på söndagen men som ändå vill spela flipper då så kan du antingen ha flera saker i stil med kill switch, set the highscore etc, eller en liten knockout-turnering ( t ex two strikes via match play) enbart  för spelare som inte har gått vidare (eller som redan är utslagna) till någon av de två huvudtävlingarna.


« Senast ändrad: september 25, 2017, 13:22:13 av MCR »


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Grattis LEL till en välförtjänt titel! Grymt att du håller en så hög klass trots få tävlingar/år.

Imponerande att gå vidare från den sista 4-spelargruppen.
Stay cool, Daddy-O


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Tack INK, Pia, och Christer (och MOS för streamingen)!

Ännu en kul tävling!

En av dom saker jag gillar med BPO-BPCO är att man får spela väldigt mycket. Kvalet för alla tre tävlingarna innebar ett minimum på 36 krediter per person. Generöst och bra, särskilt för folk som reser. Detta gör iofs också att det blir lite väl mycket kvalande för en dag för dom som kommer på lördag och skall vara med i alla tre. Fast tävlingen för ett par år sedan innehöll 56 krediter och blir det för mycket kanske man bara borde välja att bara delta i två av tävlingarna.

Alternativ är väl att köra någon slags tävling på fredagen som Mirko eller Lund gör och/eller att köra en consolation turnering på med start klockan tolv på söndag eller något i den stilen. Tävlingen på fredagen skulle ju kunna ha slutspel på lördag morgon tom.

Två tävlingar skulle väl vara lättare (med en generösare cut kanske) men slutspelskrockar uppstår nästan alltid, särskilt med fyramannagrupper.







Edenecho

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
Jeg vil nok stemme i for en fredagstävling slik det iblant har vært før med Månedstävling på fredag før main stuff på lørdag.
Vet av erfaring at mange ikke blir så lenge på søndag fordi man har et stykke å reise hjem.
Men jeg ser tanken med å ha en ekstra tävling på søndag for de som har åkt ut, men tror likevel fredag vil være bättre.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Varför välja? Eftersom det kommer så många (tror det var runt 50) på fredagen så kör vi en kort turnering där. Sedan kan vi även klämma in en Second Chance på söndagen - enbart för utslagna spelare för att slippa fler krockar än nödvändigt. Tillräckligt med spel finns ju tillgängliga.

Denna gången lade vi till ett steg i Classic-slutspelet samt i Quickien eftersom det såg bra ut med Mats i bil, annars skulle det nog flutit på bättre. Men även jag börjar bli gammal(!) och avslutar gärna tidigare om kvällarna.  ;)

Några protester?


Alvar

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Om du ska köra tre tävlingar kanske du åtminstone borde banta ned dem så att de inte innehåller mer spelande än vad som krävs för 100% TGP, t.ex. genom att ta bort kvalförsök som inte räknas (med reservation för att jag missförstått något kring hur TGP beräknas).

Tack för en rolig helg förresten!


Tags: