Frispel

sedan 2001

Addams renovering

gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Jag har pausat HS2 tills vidare då jag inte får fart på DMD kortet. Ska nog beställa ett nytt Rottendog kort istället för att renovera det gamla.

Under tiden har jag dragit igång med Addams som jag nu har kommit en bra bit på!
Jag har strippat spelplanen men jag går inte in på det eftersom jag skrivit om det under mina tidigare renoveringar.
Däremot har jag börjat airbrusha ganska mycket på spelplanen, på de tidigare spelen har jag inte behövt laga några större skador så det har räckt att dutta i färg lite här och där, men på det här spelet så är det en del genomspelningar där träet tittar fram. Så där har jag nu bättrat på ganska stora ytor med rätt ok resultat. Det jobbigaste är att mixa till rätt kulör, det går lätt 30-40 minuter innan jag hittat rätt!

Så här såg spelplanen ut när jag började:


Lite bilder på spackling med kemiskt trä och ytor som jag lackat upp.


Jag har även börjat köpa på mig lite utbytes delar bl.a dennstora plast rampen som tyvärr passar ganska dåligt.
Om jag skruvar fast mitten rampen så hamnar sido rampen ca 1,5 cm snett.
Är det nån som noterat samma problem?
Jag vågar inte pressa isär rampen för det känns som den kan spricka sönder då den är väldigt styv.
Går det att värma med varmlufts pickan och på så sätt forma om rampen så den passar bättre, eller är det risk att jag kvaddar nåt om jag gör det?
På bilden ser man hur snett rampen hamnar.
« Senast ändrad: maj 08, 2017, 23:33:34 av gbak »


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Här kommer en liten uppdatering, det går lite långsamt just nu, har mycket att stå i nu på vårkanten.
Har efter massor med timmar äntligen fått på klarlacken, blev riktigt blankt och bra, några små dammkorn blev det ändå men de går lätt att polera bort.
Jag har jobbat mycket med airbrush sprutan och fått rätt hyggligt bra kläm på airbrush, men det är nog långt kvar innan jag blir riktigt bra.


Jag köpte dekaler från Best of Pinball till bokhylleplattan men den som skapat orginalet måste ju varit färgblind eller möjligen bakfull för kulören är ju helt fel, och dessutom så är hela dekalen för liten och täcker inte plast rondellen så det blir en 2mm blå glipa runtom där man ser plast rondellen......skitdekal!
Jag får nog tillverka egna dekaler istället.
« Senast ändrad: maj 26, 2017, 01:06:21 av gbak »


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Jag får nog be Best of Pinnball om ursäkt för det var Ministry of Pinball som sålde den kassa dekalen!
Jag är väldigt splittrad angående MoP, jag besökte Bert i Den Haag för ett par veckor sedan och fick ett väldigt bra intryck av honom och företaget.
Verkar väldigt seriös och har mycket delar i lager, samtidigt har det strulat med felleveranser, uteblivna svar vid reklamationer och lite svajig kvalitet.
Om jag fattat allt rätt så har MoP bara existerat i 3-4 år.
Är väl kanske ett problem när ett företag växer väldigt fort, utleveranser prioriteras och det finns ingen funktion som hanterar kvaliteten.

Hur som helst så fixade jag en egen dekal som blev betydligt bättre än den jag köpt.
Det var oerhört svårt att få till den grå kulören men den blev till slut så blev den rätt ok, och nu orkar jag inte printa fler bomskott!


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Efter att rengjort och justerat in allt på undersidan av spelplanen har jag börjat skruva tillbaka alla grejorna på översidan. Bumprarna var rätt jobbiga att renovera och knöligt var det att löda tillbaka allt, och inte blir det bättre av att det är fem st bumprar.

Sista veckorna har jag ägnat åt att slipa och polera alla rf plåtar, skruvar och alla andra smågrejor som går att polera upp. Jag har lagt till ytterligare ett våtslipningssteg (efter FT renoveringen) av rf plåtarna med 2000 papper och fått upp glansheten ett snäpp till. Men det kostar på, mina händer och fingrar värker som fan efter all slipning.





Men nu tar jag paus och semester i en månad och struntar i allt vad flipperspel heter, och drar till London ett tag för att kolla på flygplan i Royal Airforce museum, "I'l be back....."
« Senast ändrad: juni 21, 2017, 00:31:11 av gbak »


STP

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
  • Mail to: flippercenter@gmail.com
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Grymt bra blir det iaf. Imponerad  :)
Player #:   14370
Mail to: flippercenter@gmail.com
Hemsida: www.flippercenter.se
Facebook: Westcoast Pinball


Fred

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bra jobbat! Kan hålla med om att bumprarna på TAF är ett elände att renovera. Mitt spel är ännu nerplockat och allt är rengjort och putsat men jag har inte börjat skruva ihop spelet ännu. Jag bävar dock för när jag kommer till återmontering av bumprarna, med komplicerad lödning och trånga utrymmen.


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp
Jag har ett litet tips också.
På mitt spel har dämparna till de små coil'sen vittrat sönder.
Vanliga små kabelgenomföringar passar perfekt i 5 mm hålet på plåtvinkeln.
Jag råkade hitta några gummigenomföringar på jobbet men jag vet att Biltema har ett kit som innehåller rätt genomföring.
« Senast ändrad: juli 30, 2017, 19:43:32 av gbak »


Tags: DMD