Frispel

sedan 2001

Min slingshot lever sitt eget liv

Lunkan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Har ett Indy sedan några år och har fungerat väldigt bra MEN nu så lever min ena slingshot ett eget liv. Den håller på hela tiden utan att någon kula är i närheten.

Eftersom jag inte är speciellt erfaren flipperreparatör/felletare eller elektriker undrar jag var jag skall börja leta. Det bästa vore naturligtvis om jag kunde komma i kontakt med någon expert som hade tid med ett hembesök och kunde fixa problemet samtidigt som jag lär mig lite hur ett flipper egentligen fungerar.

Jag bor i Halmstad

Kan någon här hjälpa mig med råd eller ännu bättre dyka upp fysiskt och fixa spelet


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Första steget i felsökningen är att utröna om det är ett mekaniskt eller elektriskt fel. Om en bladswitch som styr slingshoten fått sig en törn kan den blivit så känslig att vibrationer triggar den. Med ett spel igång, slå till sidan av spelet med handflatan på den sidan som slingshoten strular.

Om inte det funkar ta av glaset och knacka med fingret på spelplanen nära slingshotswitcharna.

I manualen står hur du tar av glaset och hanterar spelet när det är igång utan att skada dig själv eller spelet.


Lunkan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Har nu gjort som du föreslagit och det verkar som att den är väldigt känslig för vibirationer. Det blir lite bättre en kort stund men slingshoten aktiveras i stort sett hela tiden när jag använder t ex använder flipprarna.

Vad är nästa steg?


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Det är nog inte ett allvarligare problem än att du behöver böja isär de två bladen på bladswitchen i den aktuella slingshoten något, då de nog får kontakt med varandra alldeles för lätt. Böj inte för mycket, för då kommer den inte att slå alls. :)
Detta skall du klara av att fixa utan att behöva lossa en enda skruv. Lycka till.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Lunkan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Fixat även om jag böjde dom kanske lite för mycket. ::)

Tack för hjälpen


Tags: