Frispel

sedan 2001

System 11 display (LÖST)

kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Sitter med displaykort d-11610.

Efter en  tids förvaring så funkar inte displayen (se bild).

Någon som vet var jag kan börja felsöka?

Alternativt vill tipsa om en bra länk som förklarar hur elektroniken bakom dessa displayer är konstruerad?
« Senast ändrad: april 22, 2017, 18:33:19 av kissedin »
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Nu har jag hittat felet.

För det första innehåller min manual (F14-TOMCAT) fel kretsschema. Den visade schemat till D 11416-1. Då jag upptäckte detta kändes världen lite mer logisk :)

På IPDB.org finnsmanualen till Cyclone. Denna har kopplingsschema till det display-kort som huserar i mitt flipper (d11610). Dock märkte jag att det inte stämmer överrens till 100 procent, men bra nära.

Jag misstänkte från början "digit select" U8 (som är ett udn6118a-chip). Detta eftersom segmenten fungerar. Efter att ha kollat ut-spänningarna från detta chip och jämfört med motsvarande chip för display 1 kunde jag konstatera att spänningarna var likvärdiga.

Jag har inget oscilloskop och kan därför inte säga något om eventuella pulser från dessa chip. Istället körde jag display-test och pausade då enbart siffran längst till höger var tänkt att lysa (vilket den alltså inte gjorde). Därefter kopplade jag dess pin till motsvarande pin på display 1 (som ju fungerar) och titta, den sken upp som en sol med denna signal.

Tyvärr verkar det med andra ord vara själva skärmen som är trasig. Jag misstänker dålig kontakt inuti skärmen vilket jag inte tror går att fixa. Det som gäller är en nya skärm eller att helt enkelt köpa en plug-and-play-lösning med LED-skärmar.
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Kolla med leif ingelteg om han har en över. Han fick mina 2 sys11 displayer.


Tags: display