Frispel

sedan 2001

Demoliton man hjälp!

LAA

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Påsken hägrade och det skulle bli härligt med lediga dagar o lite flipprande....

kan man tro..

Startknappen har slutat fungera!?
Spelet startar upp som det ska. Men inget händer när man trycker på startknappen.
har vart inne i Switchtest menyn och får där heller inget utslag på startknappen.
ej heller på Extra boll knappen (dessa verkar ju dock hänga ihop)

mäter mellan övre och undre kontakten bak på knappen och får en slutning vid knapptryckning..

nästa steg bör vara kortet? är det någon som haft liknande problem och kanske vet precis vad som sker..!?


Henke7

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Bjuv
Oftast en tråd som lossnat någonstans på slingan. Behöver inte vara på de 2 knappar som bråkar, utan den före.
Finns switchmatriser att kolla på, vilka som används.


LAA

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Efter att ha kollat lite. kikar man på matrisen där switcharna presenteras. så verkar "start" och "extra ball"  följa 13,23,33,43,53,63,73,83 switcharna?
har testat samtliga och det är endast de 2 första som ej fungerar.

när man däremot kikar på sidan där så står det att de som används är J209-3 och J207-1 för startknappen.
Men när jag kollar på kortet så är det inget inkopplat på J209 och J207 utan det är inkopplat på de ovanför (J208 och J206)

Och jag kan ju inte flyttat de av misstag då det är stift som inte används som är "böjda"
Har ju i och för sig inte pillat där innan problemet dök upp..
« Senast ändrad: april 21, 2017, 18:17:45 av LAA »


LAA

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tillbaka för att felsöka..

Har försökt kontrollera på alla möjliga sätt.
följt kablar. och mätt på dessa så att de följer med hela vägen och inte har något brott på dessa..

då det gäller både start knappen och Buy in knappen. så BÖR ju felet ligga i vit-Or kabel? (och inte i grö-xx)
denna kabel går från resp. knapp till kortet på sidan av spelet. därigenom dioder och sedan upp till J212?
kabel från knapparna till kortet är ok. och kabeln efter kortet upp i backboxen är ok.

Och när man följer andra delen av slingan (vit-or) så går den från J209-3,Claw,Center ramp,Left rollover,left bump,genom ett kort innan Opto 3...
Eftersom slinga nr2 har fungerande switchar. kan då felet ligga i J212?

Ingen som har något kreativt som jag kan fortsätta med?
någon bör väl haft liknande fel?

Tack på förhand

(Noterade också nu att gen illum. top left slutat fungera.. samband?)


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Först bör du kolla om felet ligger på cpu-kortet eller någon annanstans.
Börja med att ta bort kontakterna på J209 och J207.
Kortslut mellan J209-3 och J207-1 med spelet påslaget. Om spelet startar funkar cpu-kortet. (Förutsatt du har på freeplay eller credits...)

Nästa sak jag hade kollat är optos och optokort då det ligger två optoswitchar i samma rad. De kan spöka ordentligt...

GI-slingan har inget samband med switcharna, om du inte har kass rom/cpu/asic.


LAA

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack för input Kniven.

Spelet startar när man sluter via dom kontakterna.
Och när jag går in i switch testmode så agerar Optoswitcharna som de skall. (reagerar som senast testad switch.)


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Har du testat att ringa mellan kabelkontakterna som sitter på J209-3 och J207-1, samtidigt som start-knappen hålls intryckt?
Har du kontrollerat att bolltrågets "Trough 3" fungerar?
« Senast ändrad: maj 27, 2017, 15:47:15 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


LAA

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Detta har jag testat tidigare och får ingen slutning hela vägen upp..
blev dock osäker på om det skulle göra det då det sitter dioder på kortet imellan..

jag får slutning från knappar ner till kort.(A-17051-1) därefter blir start och buy in "samma" kabel. där får jag inte slutning (när kablaget passerat dioder)
skall jag attackera kortet? eller ska det inte ge slutning? (dock spelet avstängt vid mätning)

Trough 3 fungerar utan problem


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Dioderna skall ju släppa igenom även med avstängt spel, så det låter som trasig diod eller dåliga kontakter på coin door interface-kortet, alternativt dålig kabelkontakt. Försök titta på kortets kretsbanor hur de går och ringa dig fram till var avbrottet är.

Edit: Spruckna lödningar på kretskortsmonterade hankontakter kan vara svåra eller omöjliga att se, så värm på dessa med lödkolven.
« Senast ändrad: maj 27, 2017, 16:51:27 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


LAA

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
På J7 kontakterna finns en slutning mellan J7:6-J3:1 och J7:7-J3:2 men dom har kontakt när man kikar på baksida kortet.
Inga "Dioder" levererar slutning om man mäter över dom.

Kortet ser väldigt friskt ut. dock kan det vara som du säger att det är UNDER kontakterna som det skett något...
det ser fint ut på baksidan.. mäter rakt över kontakterna och lödningarna på baksidan och det känns rätt..


LAA

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Bifogar ett par bilder på kortet. (som till mig synes ser friskt ut)


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Bara för att vara helt säker... Kolla så alla fyra kablarna sitter rätt på startknappen och lampan i knappen. Man kan sätta dem fel och det 'funkar' ändå...


LAA

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Japp där är det ok. kablarna är inkopplade på baksidan och på "att ge slutning vi knapptryck"


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Tänk på att dioderna bara släpper igenom ström åt ena hållet. Ringer det inte, så byt plats på röd och svart mätprobe, så ska det ringa.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


LAA

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Japp dom släpper bara åt ett håll därav vita markeringen.. så långt e jag med..
men man kan inte mäta "slutning" över en diod..

den har ju visst "motstånd" i sig för att stå emot felriktad ström..?

(kommer säkert visa sig vara ett simpelt "skitfel" i slutet)