Frispel

sedan 2001

Köpa privat från Norge

nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Om jag, som privatperson, åker bil till Norge och köper ett flipperspel av en privatperson, blir det några problem vid gränspasseringen på hemvägen? Dvs kommer det att kosta något eller kräva någon pappersexercis?


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Du får ta med dig varor till ett värde upp till 3000:- ifall du åker med egen bil, sen skall du betala moms, och i vissa fall tull. Just på flipperspel och flipperspelsdelar skall man inte behöva betala tull, men moms på 25% är ju illa nog.

Saxat från Tullverkets sida:
"Om du tar med dig varor från ett land utanför EU och resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om resan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen! Utöver dessa varor får du tull- och skattefritt ta med dig en viss mängd alkohol och tobak.

Om du däremot vill du ta med dig varor från ett land utanför EU utöver det tull- och skattefria beloppet måste du anmäla det till Tullverket när du reser in i Sverige och betala tull, moms och eventuellt andra skatter."

Saxat från Skattemyndigheten:
"Jag har som privatperson köpt en begagnad sak från en privatperson utanför EU (exempelvis USA). Vad gäller?

Det är ingen moms på varor som säljs av privatpersoner inom EU. Däremot måste du betala moms och andra avgifter om en vara skickas till dig av en privatperson i ett land utanför EU. Tullverket är beskattningsmyndighet. Läs mer på Tullverkets webbplats."
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hmmm... deprimerande!

Istället för att passera gränsen via E18 så finns en mindre väg längre söderut (på Norge-sidan heter vägen FV840). En samvetslös person skulle kunna åka den vägen...


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Ibland står de även vid småvägarna. I alla fall förr i tiden när Systembolaget var stängt på lördagar, men man kunde handla Gullöl i Norge.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 831
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Jag känner en som har varit i Norge och köpt spel av privatpersoner mer än en gång. Han har inte haft något problem stora hållet på hemvägen.

Jag har oxå hört historier om Norrmän som gjort det omvända, varit i Sverige med lastbil och köpt/hämtat upp flera spel. Hur har de gjort på hemvägen?

Alternativet om du blir stoppad är att komma överens med säljaren om att spelet varit utlånat.  :)


BMF

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: -
Hur värderar dom ett flipper? Du kanske lyckats göra ett grymt fynd och betalat 2500.- för det? Är det priset en okunnig säljare gett eller ett eventuellt pris på blocket som de sätter som värde?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

nibre

  • Donator Silver
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Alla dessa problem bara för att det inte tycks gå att hitta ett Tron:Legacy i Sverige... Jag börjar även fundera på Tyskland.


Texas

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
  • Stad: Örnsköldsvik
Kan inte säljaren åka över gränsen med det då?


Tags: