Frispel

sedan 2001

Varför tävlar inte tjejer och killar i samma klass

kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
I många större tävlingar tävlar inte tjejer och killar mot varandra. Varför är det så?

Förstår att man delar upp det i vissa sporter som boxning och tyngdlyftning... men i flipper borde det väl inte spela någon roll?

(Googlade "varför uppdelning kön flipper" men fick upp "den svenska hermafroditens historia" följt av andra sidor om hermafroditer) :D
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Har du varit på tävling?

Jag har aldrig sett en könsuppdelning på någon flippertävling.

Enda undantaget är väl  IFPA Women's Championship som endast har tjejer.

Flipper är väl en av ganska få sporter där det tävlas på lika villkor.


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Jodå. Har tävlat några gånger. Får väl formulera om frågan då: varför delar man upp killar och tjejer i IFPA?
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
På samma sätt som juniorerna får en extra klass på SM. Sedan är alla spelare välkomna i den vanliga tävlingen. Helena försökte slå killarna dagen efter sin VM-titel.

Jag tror att IFPA har lagt upp en tävling om dam-VM-titeln för att promota intresset och få in fler tjejer på flippertävlingar.
Stay cool, Daddy-O


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Verkar vara många enda-kvinnor tävlingar i staterna. Bells and Chimes anordnar ett gäng. http://bellesandchimespinball.com/
För att män beter sig som svin, vilket ger att många kvinnor spelar i en(1) tävling men sen aldrig mer.


Progg

  • Donator Guld
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
I sporten skytte var det väl så att man delade upp tävlingarna i dam och herr när damerna blev för bra och började vinna alla tävlingar.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
det finns tyvärr en hel del idioter, framför allt sexistiska idioter som tycks känna ett hot mot sin manlighet, att få tjejdäng tycks vara något de har svårt för, så de jävlas och psykar kvinnliga motspelare, vilket gör att de inte vill tävla.
Så tävlingar enbart riktade till kvinnor är ett sätt att locka nya tjejer att börja tävla. Men i Sverige har jag inte sett några tävlingar enbart för kvinnor. kanske behövs så att de kan tävla utan en massa psykning och sexistiska påhopp.
Men jag är nog inte rätt person att avgöra det.
« Senast ändrad: mars 30, 2017, 05:05:52 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


EKA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
  • Stad: Hudiksvall
Jag köper att det kan vara bra att locka in fler till tävlingar.

Men om det nu är så att dom här psykningarna och sexistiska kommentarerna förekommer i sån utsräckning att det orsaken att tjejer väljer att inte tävla.
Så tycker jag inte att lösningen är att dela upp, och då på ett sätt acceptera det.
Jag skulle hellre se att vi som tävlar och inte har det efterblivna beteendet, tar ansvar och visar/talar om att det är faan inte ok nånstans när vi ser det.

Nu har jag personligen inte märkt av det, men det kanske är för att jag har tävlat för lite, eller just för att jag inte tillhör dom som blir utsatt.
Men det förekommer ju tyvärr överallt och i då också i flippervärlden, och det är åt helvete.

Så om det är för att locka fler, okej.

Men i den andra frågan - rensa bort idioterna som står för skiten, så kan alla som älskar flipper tävla tillsammans på lika villkor, bröst,penis,slida,röv,lång,kort,mörk,ljus,smal,gammal,ung,fet.......






Tags: