Frispel

sedan 2001

Digitalt flipper

jonnyi

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: örebro
Ett varnings ord till till er som bygger detta med 4K-Tv
Kolla "input-lag" först, har hört dom som rekommenderar vanlig Full-Hd Tv framför 4K.
Provspela först en hel del på den tänkbara Tv´n innan ni delvis slaktar bort ramen och börjar bygga in den i kabinettet, annars kan det vara risk att ni ångrar er sedan pga sega långa input-lags då flipper kräver snabb respons.

Det har börjat komma snabbare 4k-Tv för spel, det är nya modeller som gäller.
https://displaylag.com/best-low-input-lag-tvs-gaming-by-gamers/
http://4k.com/news/the-4k-tv-hdr-gaming-input-lag-problem-has-been-fixed-by-lg-for-some-tvs-at-least-17828/

"BAM - Better Arcade Mode for real Future Pinball cabinet" funkar bara för 1 betraktare, så du får vara ensam att spela detta och alltså inte i en grupp.





CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
MrDTS,
OK, då förstår jag. Du pratar utvändiga mått. Lockdown bar passar förstås inte ifall man inte håller sig till dessa standardmått. Då har jag också ett 56 cm:s kabb.
Däremot hade jag inte tänkt fräsa undan i plywooden invändigt, men det kanske man borde?
Men hur långt ner fräser du undan 12 mm? Lägger du inte skärmen en bit ner, så som spelplanen ligger på ett "riktigt" flipper? På din bild är det svårt att se, spelplanen ser ju 3-dimensionell ut, tycker jag.

jonnui,
Bra input. Får googla "responce time" på lite gaming sidor också. Ingen som har nåt bra att rekommendera i storleksklassen 40-43"?
BAM verkar också intressant. Future pinball har jag inte provat ännu, men det måste man ju ta tag i.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


MrDTS

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Skogstorp
Hej

Min skärm ligger 10 mm under skyddsglaset ok har samma lutning som kabinett alltså blir skärmen lite sned, vet att en del lägger den horisontellt, de brukar fräsa ett spår och skjuta in den bakifrån tex då har de mindre skärmar, djupet ligger ju i bilden så den behöver inte var långt ner, en del har det för att få dit en massa blinkande lampor mm på sidorna samt framkant.
Har du original låda tänk på att tar du bort på sidan passar inte din glasskiva för du kan inte sätta dit glaslisten ? då får du köpa en större glas, min är 55.9 cm bredd å vilar på kanten med en tunn gummi list under.

4K fungerar bra med 60 Hz, visst kommer det bättre skärmar men de kostar en del för att slaktas ner i en flipper, även grafikkortet behöver då vara vassare för att köra i mer än 60 Hz, nu räcker minst en GTX 1060 bra samt nya win 10 med spelläge, men jag föredrar 4k, har man sett det en gång går man ALDRIG tillbaka till 1080p.

Normal byggkostnad för en 4K bygge utan delar landar på ca 26-29 tkr då får man leta lite extrapriser, nu använder jag nya kabinett delar för att den ska se nytt ut.
Skulle välja en Samsung tv de har bra betraktningsvinkel, jag råkade ha en Philips hemma just nu.

Tittar vi på Future pinball så har vi ändrat i dom spelen vi använder, det är mycket buggar samt att de flesta inte har flerspelar läge, vi lägger in 4 spelare, det är en del att lära sig i bara alla program som ska användas, jag har tur som har en kompis som är duktig på program samt programmering, bara det att få färg på DMD är inte så enkelt.
ps. han har en 48" samsung 200Hz 4K tv (12 tkr) i sin widebody 63 cm bredd !

Nu kan man ju lära sig detta med lite tid o tålamod  ::)

Bam vill inte ha andra personer på sidorna, det kör man själv eller så får de andra vara nära topboxen på sidan det går bra.
Visual pinball 10, 4K spelplan ser bra ut.
finns mycket att söka på nätet, sök på Virutal pinball

MrDTS


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Tack för mycket bra information.

En annan sak som jag funderat på är nudge-funktionen. Har någon byggt in detta, eller använder ni knapp vid sidan av flipperknapparna?
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


MrDTS

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Skogstorp

CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Ok, jag läste lite om denna. Tycker du nudge-funktionen fungerar bra? Läste om någon som stängt av funktionen för att den reagerade på basen ifrån subwoofern.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


MrDTS

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Skogstorp
Nu är inte min kabinett klar, så har bara testat att den fungerar med alla funktioner, det är alltid en balansgång mellan hur mycket bas o nudge funktion man ska ha.


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Kör med pinscape:

http://mjrnet.org/pinscape/

Funkar fint det som jag testat, går lätt att justera känslighet på...

Ger absolut en annan känsla i maskin..
// Christer


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
OK. Nudge känns viktigare än bas. :)

Luma,
Den verkar tyvärr vara lite för mycket hardcore för mig. :)
Man måste alltså beställa enstycks kretskort från kretskortsleverantör m h a elschema, mönsterkortsritning, BOM-lista och allt vad det nu heter, eller finns det någon som säljer färdigproducerade?
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Nja, korten köper man helt färdiga. T.ex ebay:

http://www.ebay.co.uk/itm/FRDM-KL25Z-Freescale-Semiconductor-Freescale-Freedom-Board-Hardware-/132110625616?hash=item1ec2682b50:g:4l4AAOSw32lYpro6

Sen lägger man på pinscapes firmware och brassar på :-)

Sen finns det expansionskort om man vill det, men nudge och inkoppling av knappar finns direkt på kortet.
// Christer


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Luma,
Aha, det var ju mycket bättre. Då är frågan vilken av dessa två man skall ta sikte på. :)

Jag fick förresten till bra upplösning på Pinball Arcade på min PC. Problemet var BlueStacks. Nu testade jag att köra via Steam istället, och det blev fantastiskt skarp och fin bild. Det lite tråkiga i kråksången verkar dock vara att de spelpack man köpt på Google play, kan man inte få över till Steam på PC, utan man måste köpa dem där igen. Nu har jag bara köpt ett pack, så det är inte hela världen, men lite surt att man skall behöva köpa dubbelt.
Sedan har jag lite för mycket "input lag" (Det blir en liten, men ändå störande, fördröjning mellan det att jag trycker på knappen tills det att flippern reagerar.), men jag hoppas man kan få till det med lite bättre hårdvara. Nu har jag en i7-4770 quad 3,4 GHz, 8 GB RAM, 64-bitars, Win 10 Home, vanlig SATA-disk och Nvidia Geforce GTX660. Skärmen heter HP Envy 32. Med ett vassare grafikkort, SSD-disk, lite mer RAM och kanske en skärm med snabbare "responce time", borde man kunna få bättre resultat tycker jag.

Nästa projekt blir att få Steam och Pinball Arcade att fungera tillsammans med PinballX, så att det roterar upp skärmen, och att man fint kan välja mellan olika spel i lista. Återkommer kanske med frågor. :)
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Det fungerade fint ihop med PinballX, roterade fint upp bilden och visade spelplanen på fullscreen (efter omstart).
Men, det kommer alldeles för ofta ett men, det känns svårt att klara sig utan muspekare ifall man skall köra Pinball Arcade. Man skall klicka på en massa bockar och sen vilket spel man vill välja. Är det någon som har erfarenhet av att köra Pinball Arcade i kabinett? Klarar man sig utan mus, eller skall man försöka bygga in nån typ av Trackball och musknapp i lockdown baren?
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Personligen kör jag bara vp9 banor, vanliga och physmod med hyperpin som frontend. Den gamla hyperpin, mycket lättare att bygga xml-script i den än den nya hyperSpin.

Det lurigaste var script för att starta physmodversionen av vp... mem men, det är halva charmen :-)

Kör med tre skärmar, med ett relativt sunkigt grafikkort, och ett usb-grafikkort till dmd-skärmen.
Alla snackar om supergrafikkort, men det mesta handlar om att tweaka sceipten i banorna. Men en snabb cpu hjälper.. kör en i5 på runt 3ghz och 16gb ram.

Skulle kunna få tummen ur häcken kanske och lägga upp mina xml på dom 80-tal banor jag gjort så att andra slipper göra allt onödigt jobb igen...

Kanske ett projekt till helgen 😜
// Christer


MrDTS

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Skogstorp
Hej

Nya V-Pinball snart klar, fattas topglas samt sidorails.
Pin2 bild är från visualpinball väldigt snyggt gjort i 4K.

MrDTS
« Senast ändrad: juni 06, 2017, 23:24:35 av MrDTS »


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors

Tags: