Frispel

sedan 2001

LED vs LED

granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Gjorde en liten studie på olika LEDs.

Har kört en tid med pinball centers LED för GI belysning, men jag tycker att det blir som inte så mycket ljus. Spelen ser så grå och trista ut. Av en slump köpte jag Free-plays LEDs till ett spiderman och tyckte resultatet blev fantastiskt. Spelet lyste upp betydligt mer.

Beställde därför en hel hög från Free-Play och bytte ut Pinball Centers och tänkte dela med mig av resultatet.

Notera mängden ljus under slingshots och inlanes t.ex



CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Hur är det med ghosting på dessa LED? Det brukar vara ett problem på de årsmodellerna av Stern.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Har bara använt dom till GI än då länge så det är lite svårt att svara på. Har dom endast med BA9 sockel just nu.


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Double led säger sig självt att dom är mycket starkare. Tror dom oftast innehåller två stycken SMD i en mindre storlek. Det är samma typ som Stern använder som grundbelysning på sina spel. Med klar kupa. Jag själv brukar köra med 5050SMD utan kupa, typ mellanvarianten av alla SMD men ändå väldigt stark.

Det starkaste man kan få är dubbla 5630SMD. 56x30mm stor SMD, siffrorna beskriver storleken. 5630 är starkare än 5050 trots att den har mindre yta. Comet pinball kallar sina 2x5630 för "quasar" men det är samma kinagrejer som alla säljer.

För att ta bort sista effekten av ghosting när det är kontrollerade lampor kan man köpa sånna som har en vit kupa. Tror Free-play kallar det "frostad" inte dimmad. Den kupan gör att det lilla lilla ghosting som uppstår inte tränger ut och igenom en insert.
« Senast ändrad: mars 12, 2017, 10:26:57 av aerobert »
Ifpa ID 63357


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Jag provade free-plays frosted också. Dom är i princip identisk i ljusstyrka.


umeuffe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Antar att double-leds är svårslagna ljusmässigt men känner du för att utöka studien så har jag varm och kallvita frosted leds från pinball-led hemma ifall du vill prova.


Tags: inlane  LED