Frispel

sedan 2001

Efterlysning: du som skapat/startat flipper-event i din kommun

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Med anledning av Skriv ett brev till lotteriinspektion-tråden så efterlyser jag här följande:

DU som skapat/startat/ansvarat för någon form av EVENT/UTSTÄLLNING där FLIPPERSPEL varit del av eventet, och detta helst skett i samband med, eller under översyn av, din KOMMUN - vänligen svara här på dessa frågor (eller i PM):

1. VAD var det för event? Beskriv kortfattat vad eventet handlade om.
2. VAR var eventet (plats i kommunen, vilken stad/ort och vilken kommun).
3. NÄR var eventet (vilka dagar/tider, månad, år).

4. Vad hade DU för funktion? (Det är bra om jag kan få ditt fullständiga namn och mailadress också för uppföljning.)

5. Medverkade någon från din kommun i ANSVARET för eventet, eller medverkade de som besökare?
6. VILKA från kommunen medverkade? (Och om du har mailadress/tfn-nummer så bifoga det tack.)

7. Vilka flipperspel fanns på plats, och/eller hur många?

8. Fanns det någon åldersgräns, eller var detta ett uttalat barn/ungdomsprojekt?



Anledningen varför jag vill veta ovan är på grund av att Finansdepartementet i sitt förslag till ny Automatspelslagstiftning uppenbarligen tittar på Lotteriinspektionens förslag om registreringstvång och fortsatta avgifter. Detta förslag finns i sin helhet i LI:s skrift från 2012. Det förslaget hänvisar till prop 1989/90:46, vilken i sin tur hänvisar till prop 1981/82:203. Denna hänvisar i sin tur till Kommundepartementets skrift "Kommunal kontroll över spelhallar", Ds Kn 1981:19 (i sin helhet i 1981/82:203).

Om vi kan visa att spelutställning har fungerat i kommunerna, med kommunernas goda minne, är det enklare att argumentera emot de slutsatser som dras i Ds Kn 1981:19, och därmed har vi större möjlighet att få igenom en fullständig avreglering när Finansdepartementet offentliggör sitt nya lagförslag.

Debatt/diskussion kring lagen dras lämpligen i ovan tråd.

TACK för svar!

/ Pingo




INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
När är det egentligen tänkt att förslaget ska presenteras och hur lång tid tar det sedan innan förändringar vinner laga kraft?

Jag mailar dig om det lilla kommunala eventet jag haft samt alla besök från olika fritidsgårdar och lägerverksamheter de senaste åren. Blir i nästa vecka - har lite mycket just nu. :-)


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Oj , vi hade en åtminstone semikommunal happening för nån vecka sedan i vår lokal . Kommunens personalklubb hyrde in sig för en femkampsgren , det rasade in typ 100 pers ( fördelat på 2 grupper ) .. Jag försöker att skriva ihop nåt till dig . När , senast , måste du ha det ?


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
När är det egentligen tänkt att förslaget ska presenteras och hur lång tid tar det sedan innan förändringar vinner laga kraft?

Jag uppdaterar ovan "LI"-tråd med info så snart jag vet mer. Just nu är budet "i vår". :-/

Förslaget får sen en viss remisstid - brukar vara nån månad eller längre. Därefter ska det röstas om det i riksdagen, om det inte går ett varv till hos departementen. Jag skulle tro att om saker och ting börja hända snabbt (haha) så har vi kanske en ny lagstiftning om ett eller två år.

Citera
Jag mailar dig om det lilla kommunala eventet jag haft samt alla besök från olika fritidsgårdar och lägerverksamheter de senaste åren. Blir i nästa vecka - har lite mycket just nu. :-)

TACK!!

/ Pingo


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Oj , vi hade en åtminstone semikommunal happening för nån vecka sedan i vår lokal . Kommunens personalklubb hyrde in sig för en femkampsgren , det rasade in typ 100 pers ( fördelat på 2 grupper ) .. Jag försöker att skriva ihop nåt till dig . När , senast , måste du ha det ?

Stort tack! Jag PM:ar dig så kan du maila mig istället med info. Behöver det inte omgående. :)

/ Pingo


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
är det inte så att LotteriInspektionen har lagt förslag till riksdagen och ansvariga utskott, på att skrota nuvarande system och ersätta det med en anmälningsplikt utan några avgifter alls?
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: