Frispel

sedan 2001

WPC bootar inte. RAM-fel. Hur testa?

aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Ett spel hemma har fått en klassiker. Det dog plötsligt och efter omstart får jag två blink på D20 led medan D19 och D21 lyser. Alltså kass U8 RAM om man får tro manualen.

Har köpt nya 6264 RAM-minnen och socklar för att låta en vän byta åt mig. Men hur kan han testa kortet på bänk så han vet om bytet funkade? Är det bara att sätta 5V på nån pinne?

Och hur skulle man testa enbart RAM-minnet? Vad letar man efter med ett oscilloskop?
Ifpa ID 63357


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Citera
Alltså kass U8 RAM om man får tro manualen.
Möjligt, men sällan den går sönder. Men du har säkert kollat komponenter/socklar/banor före och innan utifrån el-schemat.

Citera
Men hur kan han testa kortet på bänk så han vet om bytet funkade? Är det bara att sätta 5V på nån pinne?
Ja, men glöm inte att sätt 12v på nån annan pinne, och jord på nån pinne.

Citera
Vad letar man efter med ett oscilloskop?
Borttappade skruvar.

Då det är jädrigt mycket att förklara så skulle jag föreslå dessa två länkar, så blir du nog lite klokare.
Avsnitt 3q http://techniek.flipperwinkel.nl/wpc/index3.htm
https://pinballrehab.com/1-articles/solid-state-repair/board-rework-test/231-testing-wpc-cpu-on-the-bench
« Senast ändrad: februari 21, 2017, 21:16:28 av MS »


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Jo jag har gjort dom vanliga kollarna. Ryckt ut alla flatkablar (en i taget), bootar spelet osv. Får en ljudbong (när ljudkortet är ur), men D20 fortsätter blinka två gånger så det verkar inte vara någon påverkan från övriga kort. Har tryckt försiktigt på alla socklar, minnen, cpu etc, utan ändrat resultat. Plockat ur CPU-kortet och reflowat alla punkter som såg sådär ut, det var inte många då kortet renoverats nyligen av en duktig kille i Danmark, som jag också köpt spelet av.

Spelade nog en god timme när jag gick in i menyerna för att testa lite grejer. Tryckte runt och plötsligt så bara slocknade allt medan ström fortfarande var på. Vid första reboot så lyste alla tre led-arna på CPU-kortet, dock D20 lite svagare. Fick alltså inte blink första gången, men så väntade jag en fem minuter och slog på det. Sedan dess har den gett två blink U8 bad ram.

Finns väl ingen koppling till coindoor/menyswitchar eller nåt som kan sabba? Nån säkring? Har kollat alla säkringar i backboxen och dom verkar ok.

Ska swappa CPU-kort också när jag får chansen att testa.
« Senast ändrad: februari 22, 2017, 09:45:57 av aerobert »
Ifpa ID 63357


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Swappade det "dåliga" kortet till ett fungerande spel och det var samma fel där glädjande nog. I morrn åker det bra kortet in i det andra.
Ifpa ID 63357


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Nya kortet åkte in i spelet nu på morgonen och det bootade fint. Men den sköt säkring F112 när jag stängde coinluckan (bägge flipprarna slog). Det har den inte gjort innan. Nu har jag givetvis inte nya säkringar där spelet står. :P

Kan jag ha satt flatkabeln från CPU/fliptronics fel/dåligt? Kollade både innan och efter att den satt rätt, men vad vet jag, ibland är detta bara magi.
Ifpa ID 63357


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Satte i ett nytt 6264 Hyundai RAM i socket och nu bootar den fint på bänk iaf.

https://youtu.be/9QVMu0jnan4
Ifpa ID 63357


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Jaha, nya problem. Spelet funkade perfekt i en kvart. Sen startade det om och gav artefakter i DMD'n. En motor (som inte går på högvolt) började gå lite då och då och ball launchern slog några gånger tills F104 säkring för spolarna gick. Startade om spelet efter några minuter med coin door öppen och gamla säkringen kvar och det var samma sak. Hade gått igenom alla kablar och kontakter.

Jag observerade att D20 blinkade en gång precis innan D19 slocknade och D20 började flasha. Normalt är väl D20 "en blink" dålig spelrom om spelet inte startar, men det gör det ju. Nån som har en aning vad det kan vara?

Ska swappa till ett bra MPU-kort igen och se om det gör nån skillnad.
Ifpa ID 63357


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Kan ha lokaliserat felet till den långa jävla flatkabeln från CPU-flip-ljud-DMD. Om jag pluggar ur den helt och låter alla andra kort vara anslutna precis som dom ska och dessutom switch-kontakterna på MPU-kortet så bootar spelet som det ska utan nåt extra blink på D20, och inga spolar håller på att slå (coin door stängd).

Flatkabeln satt så jävulskt hårt på alla korten (mest mpu och ljud) så jag fick använda en liten tång för att jobba av den, och då bröts klämmorna av som håller flatkabeln mot stiften på två av kabelns kontakter. Det var ingen originalkabel....

Eller är det nåt på fliptronics-kortet som är kass? Kan en kortslutning i den påverka I/O i MPU? För det är väl bara fliptronicskortet i den kedjan som triggar några spolar (flipprarna).
« Senast ändrad: mars 02, 2017, 16:20:47 av aerobert »
Ifpa ID 63357


aerobert

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
  • Stad: gbg
Uppföljning, det var den långa flatkabeln som krånglade. Dessutom var en pinne på CPU i/o-kortet lite lös så jag bytte den också. Nu är allt som det ska.
Ifpa ID 63357