Frispel

sedan 2001

Finns det olika längder på ben till flipperspel?

CamillaWho

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Hejsan!
Jag har ett Doctor Who-spel som nu efter flytten visar sig vara aningen för högt för att få plats i källaren där det var tänkt. Jag har ett par frågor som det kanske finns någon här som kan besvara: Finns det olika standradlängder på ben? Är det samma fästen för benen på de flesta spel?

Jag skulle behöva få ner spelet ca 5-7cm.

Tacksam för svar! /Camilla


CamillaWho

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Nu har jag läst lite i en annan tråd här och sett att om en förväxlar ben mellan STERN och WMS så blir spelet högre resp lägre. det betyder alltså att jag kan sänka mitt WMS-spel lite genom att byta till STERN-ben. Stämmer det? Finns det någon som har tips på vart jag kan få tag i ben?
/C


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

CamillaWho

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Ja, jag har tagit bort toppen och då funkar det men jag vill gärna ha toppen där. Spelet är ju lite snyggar så! Jag har till och med  tagit bort innertaket för att se om jag kan höja det på ett område precis över spelet men det är oturligt nog en balk mitt över som bär upp en trapp...
Så nu hoppas jag alltså på att det går att hitta lite kortare ben att ha så länge spelet står i det här huset.


stubben

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Stubbens
  • Stad: Hallstahammar
Jag har en omgång hyggliga ben till ss Gottlieb.
Dom är iaf ca 3 cm kortare än standard Bally/Williams ben.

Hör av dig till stubben(at)tele2.se om det kan vara av intresse.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil

LazerAx

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Har du tänkt på lutningen på spelet? Det spelas bäst med ordentlig lutning och då behöver du skruva upp bakbenen till typ max. Dvs om du inte redan har benen på max när du mäter så kommer du få ett problem även om du skaffar ben som är 5-7 cm kortare än dina nuvarande. Och skaffar du ben som är typ 15 cm kortare så kommer du få ryggskott av att spela (möjligen kan du då sälja spelet som custom-made till MCR). Bättre att skippa toppern...


KAIN

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 323
    • Visa profil
  • Stad: Örkelljunga
Om ni spelar "snällt" hemma så montera varje ben med det nedersta hålet på benen i det översta hålet på spelet.
Med andra ord sitter varje ben endast med en bult,men ca 5cm längre ner.
KAI #4334   "Quitters never win"


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Eller borra ett extra hål i benen.... är nog bra att ha två bult per ben....


flippersven

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Lerum
Eller borra ett extra hål i benen.... är nog bra att ha två bult per ben....

Nog smidigast lösning på problemet!
SAT #48428


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Använder du Gottliebs 27" ben (användes från Dec '75 och upp till sent 80/tidigt 90-tal) så kommer du ner 2,5 cm jämfört med Williamsbenen. Måste du sen skruva ner bakbenen så kan du, om du har ett rakt golv, plocka bort frambenens tassar och bara sätta dit något mjukt skyddande undertill.
Tyvärr så har jag inte kvar någon mekgarage, annars hade jag kunnat modifiera ett set med ben att sälja till dig.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: