Frispel

sedan 2001

Hörlursuttag på hemmaflipper?

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Skulle vilja ha möjligheten att lbland kunna koppla in hörlurar på mina spel hemma (och då samtidigt koppla bort högtalarna), men jag vet inte hur jag ska gå till väga.
Vill inte göra några ingrepp som att borra i kabinettet t.ex. utan har tänkt mig ett hörlursuttag som hänger ut ur myntreturen.

Jag hoppas på att spelandet blir mer intensivt med "närmare" ljud och högre volym.


Archibald

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Askim
Om du tittar i WPC manualerna så ser du att det finns lågnivå utgångar. Dessa kan användas för hörlurar. Lär bli relativt lätt att koppla in då ljudet är i mono. Om inte annat så kan du bygga en switch som slår över till hörlurs jacket som du ev. lött på eller till högtalarna.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Har du tänkt på att du då inte hör de mekaniska ljuden lika bra (typ flipprarna,slingshots bumprar). Dessa gör ju en del oxå tycker jag.

Hur är det på wpc spel, är det en förstärkar kanal som driver alla tre högtalare eller drivs den i botten på lådan av en och de i huvudet av en annan? För om det bara är en kanal så borde det ju gå att göra en fuling och göra någon koppling där. Om du kopplar in det den här vägen så får du tänka på att högtalarnas impedans som de belastar förstärkaren med kan vara någonstans mellan 4-8 ohm, men om du kopplar på ett par hörlurar bara så har de en impedans på kanske 600 ohm, vilket gör att de kan vara en smula mer trögdriva så att säga. Man får dra på lite mer, men samtidigt tål lurar väldigt lite effekt i rena watt (tror det nästan är mW för deras del).
Förstärkaren borde inte ta stryk av att driva högre impedanser eftersom spänning/resistans lika med ström och strömmen blir väldigt liten.

Om det finns en lågnivå utgång så vore det väl smartast att koppla denna till en förstärkare av något slag där man kan koppla in hörlurarna så att man inte belastar wpckorten fel.


OBS!! jag har ingen som helst erfarenhet av att göra något sånt utan detta är endast skrivet baserat på min elektronik kunskaper. Som alla vet så kan teori och praktik ibland skilja sig åt :-D


Tags: switch  switch