Frispel

sedan 2001

Last Action Hero modifieringar/förbättringar?

t0mpa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Tjena,

Jag är ny i flippervärlden och köpte nyligen ett LAH. Det behövde en ny drop target och dekaler till detta men jag tyckte inte originaldekalerna såg så roliga ut. Googlade runt lite för lite inspiration och fick för mig att jag skulle göra egna dekaler med hjälp av min bror som bemästrar den grafiska delen mästerligt  :D Så efter lite utskrifter och klarlack så blev resultatet helt okej tycker jag! Jag bifogade två bilder, före och efter.

Tänkte höra om/vad man kan göra för roliga förbättringar på detta spel?




t0mpa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Tackar! Snart ska det LED'as och rengöras. Får se om jag får ihop det igen  ;D


t0mpa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Jag skulle behöva lite hjälp av proffsen. Jag ska byta gummin och vad jag kan se så står det fel art.nr i manualen. Jag letar efter gummina som är vid "ripper kickback" och "left captive rollover". Det står i manualen att det ska va art.nr 545-5105-00 men då får jag fram helt fel gummin. Jag vill gärna byta dessa till röda så om free-play har så får ni gärna länka! :-)

Sen så saknas en "outlane post" tror jag det heter. Jag bifogar en bild jag hittade på nätet. Kan free-play ha denna också?


t0mpa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Jag slitit som bara den och LED´at, bytt gummin och rengjort det. Startar upp spelet och då hittar den inte en hel rad med switchar!!! Börjar leta information och har kommit fram till att det är switch drive 2 som inte fungerar som den ska. Alla kablar fungerar men när jag mäter transistor 2N3904 så får jag kortis på ena benet och ett helt annat värde på det andra benet. Jämför jag med alla andra transistorer som ligger bredvid i rad så är det bara just denna som avviker helt o hållet. Måste jag löda bort transistorn för att utesluta några andra komponenter? Jag som ville spela i helgen men då kommer nästa problem, vart hittar jag denna komponent på en söndag i stockholm?  :(

Ja just det, glömde en sak. Jag ryckte CN8 och 10 men ändå så gnäller spelet i testläge på att den inte hittar några bollar. Så om jag förstår rätt så borde den inte gnälla på något när dessa är urryckta och då är det CPU korts fel. Har jag förstått rätt?
« Senast ändrad: februari 25, 2017, 17:09:11 av t0mpa »


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej Thomas,
Det låter för mig som att du är felet på spåret. Jag har tyvärr inga 2n3904 men däremot beggade(sitter på ett kort f.n.) 2n4401 med liknande spec. Dock klarar den senare högre ström. Hör av dig om du är intresserad.

Mvh
Calle

http://electronics.stackexchange.com/questions/231844/why-would-i-use-2n3904-instead-of-2n4401
Who do you think you are, Spiderman?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Frågan är om du menar att en rad switchar inte funkar, eller en kolumn? Om det är en kolumn så är det nog transistorn som är paj, särskilt om den sitter nånstans mellan plats Q48 och Q55 på kortet. Då är det bara att byta ut den.


t0mpa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Kanon, jag PM´ar dig, Calle!

LOP, jag menar en column. Skönt att höra att det kanske är åtgärdat relativt lätt :-)

Tackar för svaren!


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej Thomas,
Jag har svarat dig,
Hör av dig om du har några frågor,
Med vänlig hälsning
Calle
Who do you think you are, Spiderman?


t0mpa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Då var det felet fixat. Det var transistorn på plats Q54 som hade kastat in handduken. Troligen jag själv som lyckats med något när jag bytt lampor med spelet igång  :P Tack Calle för hjälpen!


schulzan

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
    • Flipperexperten
  • Stad: Stockholm
Hej Thomas,
Kul att få möjlighet att hjälpa till :)
Nu är det bara att lira på!

Mvh
Calle
Who do you think you are, Spiderman?


t0mpa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Javisst!  :)

Jag tänkte höra med er som har koll angående serie/printer portarna på ett DE. Finns det lösningar på att få ut live data på dessa portar? Typ highscore listan bl.a.


t0mpa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Jag köpte hole protectors på freeplay som jag har monterat. Efter lite spelande så deformeras dom eftersom hålen är lite skavda. Hur brukar ni lösa det när spelplanen är skavd i träet?