Frispel

sedan 2001

Var köpa nya flipperspel?

MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Det korta svaret är väl ganska enkelt. Tror inte Ole vill släppa Sverigemarknaden.

Men förklaringen ligger 15 år bak i tiden. Då var Bjuvia återförsäljare i Sverige. Men flippermarknaden var i princip död. De andra speltillverkarna hade lagt ner. Och de svenska utställarna avvecklade sina verksamheter. Vi var ju bara ett fåtal tragiska figurer som ville ha spel då.

Så Bjuvia satsade då mer på myntväxlare och sedelläsare. Visst de sålde lite spel, men inga större mängder. Det var inget som de prioriterade.

Sen dök Ole upp med sin verksamhet. Han fick då tillåtelse att sälja även i Sverige. Så båda sålde på den svenska marknaden några år innan Bjuvia kastade in handduken.

Tror att alla europeiska länder har en återförsäljare, utom Danmark då. De stora länderna kan ha flera återförsäljare. Även Norge har (i varje fall haft) ytterligare en åteförsäljare, vendcomatic.
« Senast ändrad: februari 12, 2017, 00:17:47 av MS »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Krasst sett så har Stern en i Sverige. Alltså Flipperdoktor'n som tar hem spelen via Ole. Vad som saknas är en såpass stor aktör att det kan finnas flipper i lager av alla titlar. Men det är en ekonomisk riskaffär förstås. Att distributörerna nere på kontinenten har det kanske kan förklaras med att de har en större kundkrets.


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Det är inte riktigt så enkelt att det per automatik är förbjudet för Stern att ge en distributör exklusivitet i ett land och förbjuda övriga distributörer att aktivt sälja till det landet. Om leverantören har en marknadsandel under 30% är det tillåtet enligt ett gruppundantag i EU-reglerna. Eftersom Stern har en marknadsandel över 30% görs istället en individuell prövning av vilken effekt det har på konkurrensen etc.

Dessutom kan du aldrig tvinga en distributör att sälja till dig eftersom ett företag alltid har rätt att välja vem företaget vill sälja till (förutom att företaget inte får diskriminera pga ras el likn). Precis som Stern har rätt att välja hur många spel de skickar till varje distributör. Även om en distributör skulle få lov att sälja till Sverige så har han alltså alltid rätt att välja att inte göra det. Och om han vet att det kan leda till att han får färre spel från Stern nästa gång de släpper en titel så kan man förstå att han väljer att inte sälja till Sverige.

Sorry där har du fel. Stern FÅR inte peka på en distributör utanför EU. Möjligtvis om de inte säljer via nätet som tex technoplay inte gör.. alltså inte har en nätbutik.

Jag har varit i kontakt med EU-upplysningen och fått svar från dem att det inte är lagligt om de har en nätbutik. De hänvisade mig till http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fragor-och-svar/Handel-och-foretagande/Kan-jag-nekas-kopa-pa-natet/


LazerAx

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Självklart får de neka att sälja till dig. Det vore helt sjukt om man som företagare var skyldig att sälja till någon istället för att få välja själv. Det tycker även Konsumentverket:

Fråga:
Får en säljare neka mig att köpa en vara?
Svar:
Ja. En säljare i en butik är inte tvungen att sälja en vara till dig. Men detta får inte göras på grund av till exempel etnisk tillhörighet, religion eller kön. Då handlar det om diskriminering och det är inte tillåtet.


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Så vilka grunder får du neka på då? Enda jag kan komma på är systemet och där det finns åldersgränser....

Men nej, en distributör får inte neka att sälja till mig med den enda anledningen att jag är svensk. Har de e-handel så är det ännu värre..

Står klart och tydligt i länken jag skickade och samma sak fick jag av juristen jag pratar med på EU-upplysningen.

Hade jag varit ÅF i Danmark hande jag stämt Gary Trump .. Samma bedömning har de ÅF jag har pratat med gjort... efter att jag påpekat mina komsumenträttigheter.

Problemet med Ole är många... det största är att han har 0 i lager men även att han inte kontrollerar spelen innan de skickas vidare.. de som nåt Sverige kommer inte ens in i Norge utan landar i Gbg. Priserna är rätt lika utan det är främst andra faktorer som avgör..


LazerAx

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
På alla andra grunder. T ex att han tycker att du är otrevlig, att han inte vill sälja fler spel just nu eftersom han vill behålla ett visst lager, eller för att han helt enkelt inte har lust att göra några affärer för tillfället. Det finns ingen plikt att göra affärer bara för att man har ett företag.

Men poängen är att han inte behöver ange något skäl, det räcker att han säger att han inte vill sälja eller inte har något att sälja, så är det du som har bevisbördan för att du blivit diskriminerad vilket i praktiken är hopplöst att bevisa.

Är han däremot så korkad att han säger att han vägrar sälja för att du är svensk så är det otillåten diskriminering. Men knappast något som Konkurrensverket tar upp ett ärende för.


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Du har rätt... EU-upplysningen har fel, du kanske ska be riksdagen ändra  i texten i länken ovan. Under tiden fortsätter jag att handla i EU medan du väntar i 2-5 månader för att få ett spel från en icke EU handlare. Sedan tycker de nog att jag är sjuuukt otrevlig och kan bilda sig en uppfattning om mig som person som inte är diskriminerande på en näthandel. Case closed från min sida, drar ett sträck i debatten.


Tags: