Frispel

sedan 2001

Var köpa nya flipperspel?

Pellejöns

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Skåne
Hej.
Efter en del googlande efter sidor som säljer nya flipperspel, ser hälften inte direkt seriösa ut.

Nu när priserna sticker iväg på 20 år gammla spel känns det som att man lika bra kan köpa nytt...

Så vilka är bra att handla av? Vilka är billigast e.t.c.

/pellejöns.


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås


Pellejöns

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Skåne

johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Finns inga billiga beg spel idag.
Och nya spel vågar ingen sälja dig förutom återförsäljaren som ink redan länkat till.



hanst

  • Donator Silver
  • Newbie
  • *****
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Täby
Jag köpte mig GB premium via Stellan på flipperdoktorn och kan varmt rekommendera dem.


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Beror lite på hur bråttom du har... Stellan har bäst service. Grymt nöjd med hans agerande och svarar snabbt på mail. Nackdelen är att han tar det via Ole som sällan eller aldrig har nått i lager. Dock inte Stellans fel.... har man tid och vänta så alltid Stellan

Orkar man inte vänta så ta från någon med lager i Europa... vill inte hänga ut ngn men efter en hel del upplysning av EU lagstiftning så nekar ingen att sälja till en. Även de som explicit säger nej på som hemsida säljer, men inte frivilligt. Rätt eller fel? Vet ej, men i land vill iallafall inte jag vänta i flera månader på ett spel som du normalt får på ngn vecka från Europa.

Kan väll tillägga att det krävs många mail och ngr telefonsamtal innan man lyckas.


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Ingen nekar att sälja ??!!

Min kontakt som jag köpte spel har blivit hotad av självaste Gary Stern att om ett enda spel fr honom dyker upp i sverige ( tex någon behöver delar och kontaktar ole som vill ha serie nr,ja,räkna ut resten)
så ska stern stänga av min kontakt som återförsäljare av dom.

Riktigt irriterande då han alltid har mkt spel på lager och då kunde jag få spel på en vecka ca.

Stern har även gått ut med mail till sina återförsäljare att dom bara får sälja på sina områden.
Dom skiter fullständigt i EU lagar.
Pratade med Gary för npgra år sedan och han fattade inte ens att norge inte är med i EU....



JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Här är min standardmail, alla nekar eller ignorerar först.. man måste ligga på. As we speak så är ett spel skeppat från ngnstans i Europa på väg upp till Sverige... Räknar med leverans till veckan. Jag vill inte vänta 2-4 månader på ett spel.. tar gärna från Ole men då får han börja med lager och kontrollera spelen innan de skeppas vidare..

Och ja, fick även en offert från denna leverantör... Ole och Gary får säga vad de vill men deras intresse går inte över lagen vilket de stora leverantörerna vet om...

"Hi

Thxs for your answers. However, as u might not know there are no things like country boundries within the internal market. As a matter of fact free trade between the countries are so important to the union so it has been declared as a law. There are several courtcases when distributors or other companies has been fined for not shipping outside there own country or given other prices to customers outside there country. To deny selling to a customer inside EU is illegal and information about it can easily be found via a googlesearch, no matter if you are or are not allowed to do that by Stern.

I therefore ask you for a quote of a brand new kiss pro sent to sweden without taxes since we have a valid vatnumber. I would like to have it before the end of this week due to accouting issues

Thxs,

Johan"


JMN

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
    • Sundsvall Pinball
  • Stad: Sundsvall
Just ja, skulle ngn av dessa återförsäljare stämma Stern och ha bevis med tex det mailet så skulle de kunna få mångmiljonböter av EU.. min uppfattning är att de inte vill sälja men att de känner till att de inte får neka... de nöjer sig med tjat... som sagt, köpt flera spel från olika ÅF i Europa


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Då får du jättegärna PMa mig vart du handlar ,för överallt där jag försöker får jag bara höra att dom inte får skicka till Sverige pga att Gary sagt så ,jag har letat "bevis" i form av mail och liknande ,men det finns inte ,har trasslat med detta i tre år nu...

Vi vill gärna köpa spel ,men som du säger ,så länge Ole inte har på lager och inte finns inom EU så är det inte ett alternativ för oss att handla av Ole.
Oftast när jag behöver spelen så behöver jag dom till något nytt ställe och då behövs spelen snabbt ,inte 2-5 månader i framtiden.


LazerAx

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det är inte riktigt så enkelt att det per automatik är förbjudet för Stern att ge en distributör exklusivitet i ett land och förbjuda övriga distributörer att aktivt sälja till det landet. Om leverantören har en marknadsandel under 30% är det tillåtet enligt ett gruppundantag i EU-reglerna. Eftersom Stern har en marknadsandel över 30% görs istället en individuell prövning av vilken effekt det har på konkurrensen etc.

Dessutom kan du aldrig tvinga en distributör att sälja till dig eftersom ett företag alltid har rätt att välja vem företaget vill sälja till (förutom att företaget inte får diskriminera pga ras el likn). Precis som Stern har rätt att välja hur många spel de skickar till varje distributör. Även om en distributör skulle få lov att sälja till Sverige så har han alltså alltid rätt att välja att inte göra det. Och om han vet att det kan leda till att han får färre spel från Stern nästa gång de släpper en titel så kan man förstå att han väljer att inte sälja till Sverige.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Sen vet alla distibutörer att STERN faktiskt menar allvar med att de inte får sälja spel utanför sitt lands gränser. Vad jag vet så finns det åtminstone två distibutörer som som blivit av med rätten att sälja STERN-spel. En i Österrike, kommer inte ihåg vad firman hette, sen JK Automater i Danmark. Dessa skickade spel till andra länder. Så idag har väl inte Danmark någon återförsäljare, så någon som är sugen på att emigrera :)

Allt detta har sin början för drygt tio år sedan då några amerikanska distibutörer skickade ett stort antal spel till utställare i Europa. Då var det lönsamt att importera från USA, låg dollar och de hade lågt påslag. Detta gillade inte distributörerna i Europa. Så dom är nöjdare idag.

Så STERN införde Hz-spärren -08(?). Så då funkade inte amerikanska spel i Europa, och tvärtom. Med det kom även med tiden en uppstramning att de bara fick sälja inom sitt område.

Ser vi det utifrån STERN så vill dom vårda och skydda sina distibutörer.

För konsumenterna fungerar det bra på de allra flesta ställena. Men Sverige skiljer sig från alla (?) andra länder med att ha sin distibutör i annat land. Så ni får väl börja ställa lite krav på Ole, eller fortsätta leta kryphål i Europa.

Men rädslan hos återförsäljarna är att det är något fel på spelet som ska åtgärdas på garanti. Då vill STERN ha serienumret, och då ser de vilken distibutör som har sålt spelet. Och ja, även Ole uppger serienummer även om ni inte behöver ge honom det. Han har redan skrivit ner det, vem som köpt vilket spel.

Så det är inte konstigt att dom har blivit rädda med att sälja spel till fel land.



tjohejsan

  • Gäst
Ni får ursäkta om jag inte förstår ;)
Men vad är själva anledningen till att stern inte vill ha en återsäljare i sverige?
Vilka länder i europa har en återsäljare?
« Senast ändrad: februari 11, 2017, 23:42:24 av tjohejsan »


Tags: