Frispel

sedan 2001

För er som lägger upp tävlingar i IFPA-kalendern

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
INFO!

IFPA kommer att vara lite hårdare med hur man lägger upp tävlingar i kalendern.
Oavsett om tävlingen spelas i en privat eller offentlig lokal ska man ange en gatuadress.
Har man en tävling i en privat lokal, utan att annonsera ut adressen, och har färre än 16 deltagare så ger tävlingen inte längre Whoppers.

Ordagrant skrev Josh så här:
"Per our rules for events listed as "Private":

"There are no limitations to how many events any particular location or organizer can hold. For any tournaments submitted to the IFPA calendar as ‘private’ (address not listed publicly on our site), the IFPA requires a minimum of 16 players to attend for that tournament to be endorsed for WPPR points.

 The IFPA now requires a full address in the calendar submission, and it is understandable for tournament directors to want to host IFPA endorsed tournaments out of their homes and not have their full address made public. Any private tournament that fails to reach 16 players will not be endorsed for WPPR points. An organizer is limited to hosting 4 ‘private’ tournaments per year for a given location."

De svenska tävlingar som inte hade angivit adress under året var de nedan
Jag bad dock att de inte skulle stryka whopperpoängen för dem utan att det var legitima tävlingar.
Men tänk på att alltid ange en adress om ni vill vara säkra på whoppers.

  SWEDEN
13381    Halmstads månadstävling
12743    Halmstads månadstävling Februari
12201    Halmstads månadstävling Januari
15724    Halmstads månadstävling November
15300    Halmstads månadstävling Oktober
14902    Halmstads månadstävling September
15015    Kristianstad Månadstävling
15014    Kristianstad Månadstävling
14650    Kristianstads månadstävling.
11465    Månadstävling Öland
11472    Månadstävling Öland
11473    Månadstävling Öland
11469    Månadstävling Öland
11466    Månadstävling Öland
11464    Månadstävling Öland
11462    Månadstävling Öland
11471    Månadstävling Öland
11467    Månadstävling Öland
11463    Månadstävling Öland
11468    Månadstävling Öland
11470    Månadstävling Öland
11875    Smålands Månadstävling
11868    Smålands Månadstävling
11871    Smålands Månadstävling
14021    Onsdagscupen innan supen



MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 839
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Märkligt, jag har angivet min adress vid varje registrering, men också bockat för 'private', då tävling sker på en hemadress (ingen offentlig lokal).
Hur får man med adressen? Är icke 'private' som gäller för att adressen ska komma med?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag är faktiskt inte säker själv.
De tävlingar jag lägger upp som går i en "private location" brukar jag göra precis likadant som du, dvs skriva in adressen men bocka i private. Då syns inte gatuadressen  i kalendern utan det står att man ska kontakta tävlingsledaren för att få den.

Våra sådana tävlingar har iofs fler än 16 deltagare, så kanske var det därför de inte var med i hans lista.

När jag läser om hans text tolkar jag det så här:
 - Om man bockar i rutan privat men anger en adress ändå (det är bara att den inte syns då i kalendern) så måste man ha minst 16 deltagare för att tävlingen ska ge whoppers.
 - Om man bockar i privat men inte anger någon adress alls så får man inga whoppers oavsett hur många deltagare det är.

Men jag har ställt en följdfråga och bett honom förtydliga lite, så vi får se vad de egentligen menar!


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Jag har också för mig att jag bockat privat, men ser på ifpa att det bara står Bor, Jön, Sweden på de som är anmälda för 2017. Naturligtvis för att göra det smidigt i år trots att vi spelar på 3-4 olika ställen gällande Smålands Månadstävling reggade jag samtliga på min adress mot föregående år då jag varit broder duktig och anmält varje enskild tävling på antingen min, Freklas eller MSH:s adress samt gästspel hos Mirko trots att vi likt föregående år rullar på tre ställen även i år....


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Skall uppmärksammas inför kommande månadstävlingar. kommer inte ihåg hur jag kryssade förra året, men adressen har stått tydligt i alla annonser på SFS och facebook så jag känner mig inte så skyldig. Men bra att det förtydligas.
Play a real game, play pinball


delichon

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1132
    • Visa profil
  • Stad: halmstad
Tjena! Jag är nästan hundra på att jag angivit adressen på mina tävlingar. Men får kolla extra noga nu när man anmäler.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ni som anmäler en massa månadstävlingar i förväg, hur gör ni med tävlingssystemet - kör ni samma varje gång?


delichon

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1132
    • Visa profil
  • Stad: halmstad
Jag anmäler ca en månad innan men kör samma varje gång. Som jag fattar det så blir det inga poäng i vilket fall som helst om man är färre än 16 deltagare. Stämmer det eller har jag fattat fel?


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Jag anmäler samma, dock varierar vi ibland mellan alla-möter-alla samt STH.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Varför köra med privat adress? Ni skriver ju ändå adressen här på SFS.

FDM: Då diffar ju antal spelade spel också. Kanske lika bra att köra en standardtävling som ger 25 spelade spel och sedan justera vid rapportering?


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Jo, vid rapportering blir det ju justerat. Dock har jag aldrig begripit skillnaden mellan privat och icke. Jag har valt att anmäla som privat då vi defakto spelar hemma oavsett om det är här, i Sävsjö eller Korsberga.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

MAC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 839
    • Visa profil
    • Slapsave Pinball Kristianstad
  • Stad: Kristianstad
Jag har angivit min hemadress vid varje registrering, men bockar i "private" då jag tolkar det som att adressen inte kommer ut på ifpa:s kalender utan att man får fråga efter adressen (den finns trots det reggad hos ifpa men syns inte). Anledningen till "private" borde vara att man inte vill ha familjen Svensson ringades på dörren söndag morgon och vill spela på mina spel i vardagsrum, källare eller garage (tror visserligen inte detta kommer hända).

Anmäler en tävling i taget då man kanske vill variera spelsystem och inte krocka med annat i andras kalender.

Tolkar poängsystemet som att minst 25 betydande matcher ska spelas och minst 64 deltagare ska vara med för max poäng. Men finns det någon nedre gräns för antal deltagare? (Visst färre än 8 pers blir knappast någon tävling, men måste man vara minst 16 eller fler?)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hej igen!

Nu har jag fått svar.
Mina frågor (Q) och Joshs svar (A)

Q: So, if you have a tournament in a location marked as "private", but you fill in the address (only it´s not visible in the calendar), you still get whoppers as long as there are at least 16 participants?
A: Yes . . . that location is also only allowed to submit 4 results per calendar year maximum if the address isn't publicly listed on our site.

Q: But if you have a location marked as private, but you don´t submit any address at all, then the tournament is not whopper eligible, no matter how many participants?
A: Private events limited to people on an invitation basis only and not open for anyone to be able to compete are not eligible for WPPR's.

Så med andra ord, väljer man att bocka i "private" får man alltså bara whoppers för fyra tävlingar per år (så månadstävlingar arrade på det viset går bort t ex ) och det måste dessutom vara över 16 deltagare.

Det enklaste är nog att som INK påpekar strunta i att bocka i private, utan låta adressen synas i kalendern istället.
Då är det bara att köra på!
Risken att typ Thomas Quick slösurfar sig in på IFPA-sidan, kikar lite i kalendern och sedan bestämmer sig för att åka till just DIN tävling och skapa oro får nog anses begränsad. :)



MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
MAC: För vanliga tävlingar (som då inte spelas i en "private" location, se ovan) så finns ingen undre gräns för antal deltagare vad jag vet.
Kollar man på tävlingar som spelats på sistone så hittar man t ex Pyramid Scheme Pinball Selfie League (5 deltagare),  Tucson Bi-Weekly (6 deltagare) osv.
Som du säger blir WPPR-värdet väldigt lågt då, men de räknas ändå.


Tags: