Frispel

sedan 2001

Många fel på wcs94

RobbanWRX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Staffanstorp
Jag köpte nyligen ett Wcs94 som har en hel del fel. Det är väldigt många spolar och flashers som inte fungerar.
Om jag jordar transistorerna till spole / flashers så fungerar dom. Kan man då dra slutsatsen att transistorerna är dåliga? Är det vanligt att dom är dåliga?
När jag jordade transistorn till kickbacken så drog spolen tills säkringen gick, även utan jord så fortsatte spolen dra och säkringen gick itu igen. Fick klippa den ena kabeln till spolen. Kan det vara kortis i spolen?


RobbanWRX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Staffanstorp
Får alla transistorerna ström från samma ställe eller är det uppdelat?


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jag tror inte transistorerna är trasiga. Av den enklanledning att det är ytterst sällan att så många pajjar samtidigt. Att jorda transistorn säger egentligen bara att kontakter och spolar fungerar. Alltså har spänning.

Du får försöka vara lite mer systematisk i felsöjandet. Vilka spolar funkar, vilka funkar inte? Spolarna är indelade i grupper om åtta. Är alla icke fungerande i inom samma grupp eller utspridda?

Spontant skulle jag misstänka att kommunikationen mellan cpu och drivekort fallerar. Händer att den korta bandkabeln där tappar en signal. Ta ur och sätt i den några gånger (med spelet avstängt).

Försök red ut vilka spolar som inte är med.
« Senast ändrad: december 26, 2016, 00:20:49 av MS »


RobbanWRX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Staffanstorp
Tack för svar.
Ska kolla exakt vilka som inte fungerar imorgon. Vad jag kommer ihåg nu så är det målvakten, fotbollen, båda slingshot (den vänstra funkade dock häromdagen), freekick, utspark. Vad på CPU'n är det som styr detta? ASIC chippet är helt nytt.


RobbanWRX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Staffanstorp
Nu har jag varit i det svinkalla garaget och mekat lite till.
Testade ta ur och sätta tillbaka den korta data kabeln några gånger, när jag startade spelet så kom ett nytt meddelande upp att jag skulle kolla säkringar F115 och F116, pillade lite på olika kontakter och plötsligt försvann meddelandet.
Efter detta fungerar det mesta. Det som inte fungerar nu är målvakten, höger slingshot, Assist och kickback. Nu är det väl mer troligt att transistorerna till dessa är dåliga, har beställt nya och ska testa byta dom. Har ändå upptäckt att dioden till kickbacken är dålig så den skall också bytas.
Fan va skönt det är nu när nästan allting fungerar, nu ska bara sambon övertalas så jag kan få in spelet i lägenheten.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Tyvärr, men jag kommer envist fortsätta att säga att dina transistorer fungerar tills jag är överbevisad.

Det som stärker min tro är att när du är där och petar så får du nya fel, samt att det försvinner fel. Det tyder på dålig kontakt och att spelet tappar signal mellan kort, eller ut till spelplan.


RobbanWRX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Staffanstorp
Jag blir bara glad om jag slipper byta transistorerna. :)
Men hur ska jag veta om signalen kommer fram från CPU'n? Fortsätta jucka med kontakten eller finns det något annat sätt?


RobbanWRX

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Staffanstorp
Tack MS för att du inte gav dig angående transistorerna. Var nyss ute och testade lite olika läge på den breda datakabeln mellan cpu och power board och vips så började alla spolar fungera :) Så jäkla gött.
Det enda som inte fungerar nu är Free kick switchen. Vad är det vanligaste felet på en switch? Den ser hel ut och kablarna sitter där. Har dock inte mätt om ström kommer fram. Ska göra det imorgon.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Det kan vara lite vad som helst, men det är ju en bladswitch, dom brukar inte gå sönder bara så där. Men det är klart du verkar ju haft glapp/oxid på kontakterna så det kan ju vara oxid på bladswitchens ytor. Prova rengöra ytorna. Jag brukar dra ett sandpapper emellan. Annars kan det ju vara kabelbrott någon annanstans under spelplanen switcharna är ju seriekopplade via varandra (kolumner/rader) i matrisen.
Prova korsluta switchens kablar med en metallbit, typ en skuvmejsel medan spelet i i switchtest (switch edges)
« Senast ändrad: december 26, 2016, 23:36:27 av granman »