Frispel

sedan 2001

Firepower renovering: från sisådär till finfint


gbak

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Segeltorp

Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ska byta några blad switchar för flipprarna så att dom förblir starka. Sen har jag två bakglas ett som är nästan perfekt där lite av spegelkromet saknas och det skall fixas.
Och så klart montering på ovansidan men alla detaljer är redan polerade och klara.
Så kanske några dagar bara. Allt annat är klart.

Förutom som jag nu upptäckte att dom 4 bladbrytarna för slingshoten reagerar inte vid switch testet.
Alla andra funkar samt lampor och magnetventiler. Undrar vad det kan vara. Har rengjort dem men det hjälpte inte.

Säkert lättfixat. Hoppas till Helgen att den blir klar och kan flytta ut till gillestugan med mitt Xenon :)

Ser att dessa 4 switchar inte är med som kontrollpunkter på kopplingsschemat för switchtest, alla andra är med. Det kanske betyder att dom inte kan testas utan funkar när man vär tryckt på start knappen.

Har inte gjort det än. Får se ikväll. Kanske inte är fel trots allt :)
« Senast ändrad: juni 12, 2017, 08:05:16 av Kiario »


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
HEj,

Jag hittade felet. Det var en kass solenoid för smällaren. Den saknar en diod mellan anslutningarna.

GBAK, du som har mer erfarenhet. är det bara att sätta dit en passande diod eller behöver hela solenoiden bytas?

Nu funkar allt :) Färdigt till Helgen.

« Senast ändrad: juni 14, 2017, 16:51:29 av Kiario »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har du rätt Ohm på spolen så är den säkert ok. Brukar vara transistorn eller annat som tar stryk.

Ok tack för info. Sån där diod finns på freeplay säkert.


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Såja. FÄRDIGT :) förutom att bakre benen är för höga och skall bytas. Annars så är allt klart och funkar perfekt. Mycket nöjd. Vilken känsla att spela på det nu jämfört med innan!
Detta var mitt första flipper renovering. Köpte det i Oktober förra året och nu är det klar. Innan dess har jag inte sysslat med flipper överhuvudtaget förutom mellan 76 och 81 då jag bodde i Belgien och efter skolan så gick jag som 9 åring till byns pub och spelade flipper. Kanske var det Firepower... kommer inte ihåg men 80 tals flipper väcker känslor :)

Så här är bilderna på Firepower renoverad och klar :) Phu.... nu startar snart nästa projekt och tråd kommer givetvis att läggas upp. Ha det gott!



































MrPar

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Bra jobbat! Ingen dåligt start...

Kul att följa och se hur bra det blev! Njut!


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tack. Det är en himla känsla att spela på det nu. Man hör inte bollen rulla. :)


bloodmoon

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 150
    • Visa profil
  • Stad: Arlöv
Grymt jobbat! Nu blev jag sjukt sugen på ordna upp mitt Firepower också. Har de senaste dagarna fixat med korten i kabbet och fått spelet fungerande. (Var sönder innan)
Och spelet har stått på mitt lager i ca 3 år som defekt. Har beställt lite färg som jag väntar på men blev sjukt sugen på köpa airbrush nu. Så det får köpas när man har råd senare.
Dock har jag ingen tillgång till lackbox eller liknande så blir lite tufft. Får skaffa nya kontakter helt enkelt. ^_^
Planerar jag nog kanske inte snygga till Firepower såhär snyggt men kanske något annat classic spel senare har fler som ska lagas. ^_^
Återigen sjukt trevligt att se och riktigt bra resultat!


Kiario

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Grymt jobbat! Nu blev jag sjukt sugen på ordna upp mitt Firepower också. Har de senaste dagarna fixat med korten i kabbet och fått spelet fungerande. (Var sönder innan)
Och spelet har stått på mitt lager i ca 3 år som defekt. Har beställt lite färg som jag väntar på men blev sjukt sugen på köpa airbrush nu. Så det får köpas när man har råd senare.
Dock har jag ingen tillgång till lackbox eller liknande så blir lite tufft. Får skaffa nya kontakter helt enkelt. ^_^
Planerar jag nog kanske inte snygga till Firepower såhär snyggt men kanske något annat classic spel senare har fler som ska lagas. ^_^
Återigen sjukt trevligt att se och riktigt bra resultat!

Tackar så mycket. Ja det var ett himla jobb. Men det spelar fantastiskt nu och funkat felfritt sen det blev färdigt. Man kan lämna in spelplan för lackning. Det kostar runt 3000.
Hoppas der går bra med din renovering. Lycka till och om det blir lite motigt ibland är det bara att ta en paus så kommer inspirationen tillbaka :)


Tags: diod spole  switch  switch